Esok hari yg penting ntuk Nisa'..Permulaan bulan yang amat mencengkam hati...SPM!!
Namun lagi mencengkam jiwa Nisa rasa rindu dn cemburu yg x menentu...Rindukan kehadiran seorang suami ntuk berada di sampingnya,cemburu memikirkan sang suami yg sebulan sekli susah menelefonnya..Buat video call,x angkat...Malam berlalu dgn debaran,ulangkaji tetap dibuat..Bersangka baik pd sang suami..Sblum tidur,digagahkan diri menelefon Khairi..."Assalamualaikum,abang.."
Senyap...
"Assalamualaikum,abang..."
Senyap...
"Abang.."
"Ha,apa?Nak apa?"
Terkedu...mana Khairi yg dulu berlembut dgn dia...Kenapa dh sambung belajar,berubah mcm ni?"Abang dah makan?"
Nisa cuba bersabar..Keadaan suami perlu ditimbang beratkan..Selama ini,jikalau tidak call paling x dia akan whatsapp ntuk bertanyakan keadaan suami nya..dan..seperti biasa Khairi hanya menjawab acuh x acuh..bila di tanya atau diminta berkongsi masalah bersama,Khairi kata x der apa2..Nisa sendiri x faham apa sebenarnya yg telah berlaku..bila ditanya Nisa ada buat salah x? Ckap x der..akhirnya perbualan sepi.."Mmm,nak apa sebenarnya?Klu stakat nk tya dh makan ke tak kan boleh whatsapp jer.Kacau jer"
Sudah x boleh ditahan..Air mata mula menitis satu demi satu..Hasrat di hati ingin memohon restu sebelum bertemu hari esok terbuku sahaja..Hati dicekalkan untuk sabar...Cuba untuk menahan sebak dan sambung bicara..
"Oh,ganggu abang ke?maaflah...saja jer rindu abang..klu macam tu saya letak dulu ya,abang..maaf klu..."
Belum habis bercakap Khairi sudah letakkan fon..Tersentak...
Air mata trus mengalir...teresak Nisa menangis..Disembamkan mukanya di bantal..Tuk.tuk.tuk
"Akak,sel...,akak,knapa ni?"
"Akak,akak"
Atikah yg ingin mengucapkan slamat pada kak ipar kesayangannya terbantut apabila melihat Nisa teresak menangis..Apa dah jadi?Abang nya ada buat angkarakah?
Nisa terus memeluk Atikah..Esakan semakin kuat..mama dan abi masuk ke dlam bilik..mama dan abi..parent mertua yg merawat Nisa seperti anak mereka..Mesti mereka kecewa jikalau mereka tahu apa yg Khairi dah buat pada menantu kesayangan mereka.Rasanya kena sembelih mamat sengkek tu.Nisa yg masih teresak mula beransur-ansur berhenti.."Sayang,kenapa ni?"
Mama bertanyakan Nisa'..Dek kuat sgt menangis,kepalanya mula merasa sakit...ini x bagus..esok dia ada exam yg besar sedg menunggu..Bagi menjawab soalan mama,dia hanya menggeleng dan merebahkan badan ntuk tidur..abi menyelimutkn dia..dan menyuruh semua keluar sambil kaki nya dihayun ke muka pintu..abi menutup pintu setelah memberi salam.."Biarkan dia dulu..esok kita tanyakan...Biar dia bertenang dahulu.."
Mama hanya mengangguk..
Esok
"Slamat pagi,abi."
"Yaa,makan Nisa"Abi melakarkan senyum di raut tuanya...cukup menenangkan..tergambar senyum manis Khairi...
"Sabar Nisa.."
Nisa bermonolog di dlm hati..Usai membalas senyuman,Nisa menjamah sedikit sarapan...sbelum turun dari bilik dia ada menghantar teks kpd Khairi bagi mengkhabarkan dia akan menghadapi peperiksaan sebentar lagi..tanpa menunggu maklum balas drpd Khairi dia meninggalkan telefonnya di atas katil dn turun ke bawah.."Pagi,akak..selamat berjuang."
Atikah yg baru sampai di dapur menegur buah hatinya yg sorang tu..Atikah tidak ingin merosakkan pagi kakak kesayangan nya itu dengan bertanyakan hal semalam..Biarlah dulu..."Pagi..trima kasih"
Senyuman dilontarkan kpd adik ipar kesayangannya..Hatinya yg berdebar semakin rancak berlari..business is business, personal is personal.."Selamat pagi,Nisa"
Mama menegur dgn senyuman yg cukup menyeri hati Nisa..Hilang seketika taufan di dada..Mama yg datang sambil membawa bekal ntuk Atikah n Nisa dari dapur."Pagi,mama...ma,Nisa pergi dulu ya?"Nisa bersegara apabila melihat abi selesai brsarapankn roti dan susu..Daily breakfast for him.Nisa menyalami mama dn menyambut bekal yg diberi mama...
"Iya,klu ada masalah bagitau mama ya.jgn pendam sendiri.Nak exam ni dh bagitau Khairi belum?"
"Dah,mama.Sebelum turun tadi.Ok ma pergi dulu.Assalamualaikum..syg mama."Nisa cuba mengelak drpd dityakan lagi mengenai Khairi..Pipi mama dicium dan diri bersegera menuju ke kereta..
"Jawab hati2...dgn tenang.x boleh jawab selawat byk2.Istighfar byak2.."
"In sya Allah,ma"
Dua beranak ni saling menjerit dri jauh..Niat mama ntuk bertanyakan hal semalam trbantut..Tiba2 dirinya teringat hari raya aidilfitri dan adha yg lepas...Khairi pulang seminggu sblum aidilfitri..Anaknya nampak lain sgt..jikalau dulu serban dn jubah putih menjadi kebiasaan Khairi jikalau ingin bermusafir...tapi Khairi pulang dgn kemeja biasa dn seluar slack hitam berkopiah...Flashback
KLIA....
Wajah senyum Khairi yg baru turun drpd pesawat pada jam 10:30 malam menambahkan senyum seisi keluarga..Keluarga Nisa turut menunggu kepulangan Khairi di tempat yg sama..Nisa yg manis berpurdah digenggam erat tangannya oleh mama...apabila sampai di depan mata,mama memeluk erat anak lelaki tunggalnya.Kemudian suaminya mengambil giliran memeluk anaknya sambil bertanya khabar.Kejanggalan Khairi pd Nisa tertangkap oleh mata mama.Khairi bersalaman dengan Nisa kemudian hanya mendiamkan diri.Nisa cuma tersenyum dan memaut lengan suaminya...Bersambung...
P/s:assalamualaikum...sorry n tq sbb masih sudi baca novel ni hihihi.maafkan sis ya
YOU ARE READING
Assalamu'alaikum,cinta!
Novela JuvenilKhairunnisa Ainul Aisyah,gadis berpurdah yg berkahwin di penghujung usia 16 tahunnya dgn lelaki yg x terduga menjadi suaminya,Khairi Akmal seorang yg kuat pegangan agamaNya yg tua setahun daripadanya..Fuhh,citer yg amat cliche bagi pembaca namun nan...