part 4

3.2K 187 9
                                    

Nisa' pov

Kejap!

aahhh!tertinggal laptop dalam kereta!handphonepun sama!

"Mak cik takperlah..saya boleh angkat sendiri.Sebenarnya,saya ada hal nak buat.Saya pergi dulu,ya..assalamu'alaikum.."

Aku beredar dari situ dengan berhemat supaya makcik tu x terasa hati..

Khairi pov

Kenapa aku tengok mata dia macam Nisa' jer...aku turunkan semua barang2 yang aku angkut dari kereta..

~·~·~~·skip··…~~~·~·~··~

6:00 p.m.

Abi pov

"Assalamu'alaikum..alhamdulillah kita dapat berkumpul hari ni bersama-sama..maaf kalau lama menunggu kami.."

"Wa'alaikumusalam w.b.t..takper takde hal lah..kitorang tak lamapun tunggu..perkenalkan anak ana,ni yang sulung,yang tu bongsu.."

"Assalamu'alaikum pak cik,mak cik!pak cik boleh panggil saya Khairi.ni adik saya Tikah.."

Manisnya anak lelaki dia ni..tak salah pilihan aku...

"Eh Kamal mana anak perempuan kau?"

"Ada dalam kereta dia minta maaf tak boleh berbual sekali,dia kena gastric...dia tengah tidur kot..Ramlah tengah jaga dia latu"

Kesian anak aku...tulah orang suruh makan dia makan sikit jer..kenyang katanya..

"Mmm.pak cik,klu tak keberatan boleh Tikah tolong?Kakak angkat Tikahpun ada gastric juga jadi dah biasa la.."

Baiknya anak perempuan dia...

"Tak menyusahkan ke?Anak pak cik ada dalam kereta pak cik dekat sana.."

"Tak menyusahkanpun..Tikah pergi dulu eh."

"Klu macam tu kita orang lelaki ni pasang khemah...pak cik dah sediakan dua khemah igloo besar..satu untuk perempuan satu untuk lelaki,boleh?"

"Okey juga tu,bab kemas barang kita serah dekat orang perempuan."

Khairi pov..

Pasang khemah?Nasib dah belajar klu tak buat malu jer depan bakal bapa mertua..ngengadanya kau Khairi nak kahwin!haha!

7:12 p.m.

Nisa' pov

Leganya Tikah ada!rindu Tikah sangat..

terkejut gak mula-mula jumpa tu..tak tau kenapa daripada tengah sakit perut tu nampak Tikah terus hilang rasa sakit tu..lama juga kami berpeluk..apabila sku memandang ke arah umi,umi hanya  memandang kami pelik..

Dia bua muka "kenal ke?"

Aku hanya angguk pastu kami bertiga berjalan menuju ke khemah..aku dengan Tikah berjalan bersama dalam keadaan Tikah peluk aku erat.

"Macam mana?Aisyah okey dah?"

mereka semua berkumpul depan unggun api yang telah dibuat..termasuk.....Khairi Akmal.Dia perhatikan aku,bila kami bertentang mata dengan muka yang sangat merah dia tersenyum.

"Mana tak okey abi jumpa budak ni dia tak bagi ubat tahan sakit dia bagi ubat tahan rindu...rindu sangat kat budak comel ni!"

Aku cubit pipi Tikah yang terbenam di dadaku..konon nak sorok muka tapi aku dapat gak cubit..Dia masih erat memeluk aku.

"Kenal ke?"Ayah Atikah bertanya.

"Mana tak kenal pak cik!Atikah nilah buah hati pangeran jantung saya dekat sekolah.Atikah ni adik angkat saya.."

Tiba-tiba pak cik ngan mak cik buat muka terkejut..kenapa?aku ada tersalah cakap ke?

"Kenapa pak cik,mak cik?saya ada tersalah cakap ke?"

Takut pula aku.Atikah perlahan-lahan lepaskan pelukannya..

"Kenapa walid,umi?"

"Ni ke Kak Nisa'yang adik citer dalam kereta tu?"kemudian merekapun tersenyum..

"Ha'ah!nilah Kak Nisa' yang Tikah citer tu"

Kemudian mereka tersenyum entah kenapa..

"Abi ada lagi ke yang tak kemas?Nak Aisyah tolong?"

Kesian abi buat kerja sengsorang..mana tak nya umi dok jaga aku mana sempat tolong abi..

"Dah siap!Khairi tolong abi kemas barang..yang tinggal sekarang siapa nak masak?Aisyah boleh?Sebab lepas sembahyang semua nak makan.."

Abi!abi nak bagitau semua orang yang Aisyah tak boleh sembahyang ke apa?Ya ALLAH,malunya!

"Nanti Atikah tolong akak!"Nasib baik Atikah pelawa nak tolong..klu tak mana sempat nak buat sengsorang..akupun angguk tanda setuju.

8:40 p.m.

Nasib baik Atikah "cuti" juga..

Alhamdulillah!siap juga masakan aku!Harap semua suka!Nampak macam semua dah siap sembahyang.

"Atikah!tolong akak hidangkan makanan,boleh?"

"Okey!"

.....skip......

"Wah,sedapnya ikan masak merah yang Aisyah buat!nak minta resepi boleh?"

"Alhamdulillah klu sedap..bukan Aisyah buat sengsorang Atikah banyak tolong Aisyah tadi.

mak cik nak resepi dia?nanti Aisyah tulis bagi mak cik ya?"

Aku dengan Tikah makan membelakangkan diorang sebab aku perlu buka purdah aku ..kitorang makan dengan begitu sweet sekali..makan dalam satu pinggan,aku suap Tikah,Tikah suap aku..

"Tak payah la panggil mak cik!Panggil jer mama.Wah!bertuahnya sapa yang dapat jadi suami Aisyah..romantiknya!"

Tiba-tiba Khairi terbatuk..tercekik barang kali..akupun pakai balik purdahku dan hulurkan air dekat dia sebab tengok air dia dah habis...kesian...lagipun tempat aku ngan air takder jauh sangat.

Khairi pov

Sedapnya lauk hari ni!memang sedap!

"Tak payahla panggil mak cik,panggil jer mama.Wah!bertuahnya sapa yang dapat jadi suami Aisyah..romantiknya!" "

Aku terus tercekik sebab terkejut!kenapa mama suruh dia panggil mama dengan panggilan yang sama ngan aku?kenapa tak suruh dia panggil mama umi jer macam Atikah?Mama dah berkenan sangat ke?

Time aku perlukan air lah dia nak habis..

Tiba-tiba Aisyah hulurkan air botol mineral..sebelum dia bagi dekat aku dia tolong aku bukakan..baiknya dia!layak ke aku untuk dia?

....skip.....

lepas siap makan kitorang diberi kebenaran untuk rehat dan buat apa saja sebab esok jadual sangat padat..

Aku terpandang Atikah ngan Aisyah tengah berbual dekat dengan air..

"Assalamu'alaikum.."

"Wa'alaikumusalam w.b.t."

senyap seketika..krik.krik.tadi nak tegur sangat sekarang tak tau nak cakap apa..

"Bismillah...awak ambil aliran apa?"

"Sains..saudara?"

"Sama.."

Keadaan kembali krik..krik..

"Abang,akak Aisyah,Atikah nak pergi minum air sekejap..nanti Atikah datang balik.."

"Mmm..akak ikut.."

"Takperlah!dekat jer!"

"Takper akak ikut..akakpun haus juga ni.."

"Mm..yelah.."

"Assalamu'alaikum"

Dia sempat bagi salam dekat aku..aku hanya tersenyum dan menjawap soalannya..

P/S:assalamu'alaikum saudara seagamaku.camner?boring ke?takper nanti saya ikhtiar untuk buat jadi lebih menarik..

#Please vote,comment and enjoy this story..assalamu'alaikum..

Assalamu'alaikum,cinta!Where stories live. Discover now