Part 9

3.6K 181 12
                                    

Nisa' pov

Mana laki aku ni?Dah lama aku tunggu dekat bangku depan tandas ni...Klu tandas ni wangi takper juga ni bau........faham-faham jerlah!
Klu dah tau lambat kenapa tak suruh aku tunggu dekat kantin jer..

"assalamu'alaikum.."

"wa'alaikumusalam w.b.t..ada apa yang saya boleh tolong?"
Terkejut juga aku tiba-tiba ada orang bagi salam..

"Sebenarnya dah lama Alia nak tegur Nisa'...Sejak tahun lepas lagi tapi selalu tak sempat.."

"Yalahkan,tahun lepas memang kita semua busy sikit..maklumlah peperiksaan besar."

Alia Farahim,budak high class dalam kelas aku.Semua warga sekolah ni kenal dia.Aku tak der masalah pun ngan dia dan dia pun tak pernah cari gaduh ngan aku..Bagi aku dia seorang yang baik walaupun ramai orang duk mengata dia sombong dan berlagak bagai.Kata-kata orang bukan semua kita boleh dengar lagipun aku tak kenal sangat dia jadi aku tak boleh nak judge dia macam tu jer..

"Alia macam mana SMU hari tu.Dapat berapa?Mesti pangkat mumtazkan?yalah Alia kan pandai."

A/N:sorry klu korang tak faham pangkat mumtaz apa tu.Untuk pengetahuan korang,dalam peperiksaan SMU result dia tak der A,B,C D semua ni.Dia kira camni:
Mumtaz-cemerlang/A
Jayyid jiddan-Sangat baik/B
Jiddan-Baik/C
Maqbul-lulus/D
Rasib-Gagal/E
Pastu berdasarkan result tu dia akan tentukan pangkat calon,mumtaz ke,jayyid jiddan ke dan sebagainya.

Alia pov

Kembang lubang hidung aku!

"Takderlah okey sangat,biasa-biasa jer.Bolehla 8 mumtaz jer.Nisa' dapat berapa?"

Taupun kau,aku ni pandai..aku tau sangat la kau tu mesti pangkat jayyid jer.

"Wah hebatnya Alia!8 mumtaz!
Bukan senang nak dapat tu.Nisa' tak pandai sangat.Biasa-biasa jer..Dapat semua lulus tupun dah Alhamdulillah."

Lah pangkat maqbul jer ke?!aku ingat kau bodoh sikit jer rupanya boleh tahan banyak bodoh kau tu..kau sepatutnya tak layak jadi bini abang Khairi.

"La pangkat maqbul ker?okey la tu daripada gagal kan?Daripada 10 subjek tu yang paling tinggi dapat pamgkat apa?"aku kalau boleh nak malukan kau habis-habisan.Setakat dapat maqbul nak lawan ngan aku yang dapat mumtaz ni.

"Alhamdulillah,paling tinggi mumtaz la!"

Ada juga minah ni mumtaz?mesti tak banyak!

"Alhamdulillah.Dapat berapa mumtaz?"

"Alhamdulillah dapat 10 mumtaz"

Apa!!!habis tu yang dia cakap pasal maqbul tadi kenapa?akupun ingat dan fikir balik ayat dia tadi.....
La patutlah..memanglah semua lulus klu dah semua mumtaz.Dia ni malukan aku jer!Dahla aku dapat 8 jer mumtaz.hish!!

Nisa' pov

Mesti dia terkejut.Aku dah agak dah dia salah faham tadi.aku cakap aku bersyukur semuanya lulus tapi dia ingat aku dapat pangkat maqbul.Biarkanlah.Ha dah sampaipun Khairi ni.

"Awak saya balik dulu eh,assalamu'alaikum.."

Dalam kereta

Aku hanya mendiamkan diri sepanjang perjalanan sambil membuang pandang ke luar tingkap.Tiba-tiba Khairi pegang tangan aku.
Apahal pula mamat ni?

"Awak,saya minta maaf tau.Tadi ada perjumpaan pelajar Tingkatan 6 tu yang lambat sikit.maaf tau!"

"Benda dah jadi biarlah..Takper klu boleh esok awak suruh saya tunggu depan tong sampah berjam-jampun takper."

Akupun senyum sinis dekat dia.Mungkin dia tak nampak yang aku senyum memandangkan aku berpurdah.Harap dia faham maksud aku.

"Awak,saya betul-betul minta maaf.Apa yang awak nak saya buat supaya awak maafkan saya?"

Assalamu'alaikum,cinta!Where stories live. Discover now