Nisa' pov
Dah sebulan keputusan SPM keluar dan berlambak surat tawaran yang sampai.Yalah,siapa tak nak pelajar cemerlang macam Khairi.Tawaran biasiswa pun banyak.Ada dari kerajaan ada biasiswa persendirian.Khairipun dah pening nak buat keputusan.
Aku kadang-kadang risau bila dia pergi U aku nak bergaduh dengan siapa?Aku nak bermanja dengan siapa?
Teringat saat kitorang bergaduh dekat kedai aiskrim sebab aku berdegil tak nak pergi dari kedai tu selagi tak dapat aiskrim favorite aku.
Flashback
Penatnya cari barang keperluan ke sekolah.Aku melihat Khairi dengan Atikah yang berjalan meninggalkan aku di belakang.
Korang pelan sikit tak boleh ke?Aku mengeluh di dalam hati.Dahlah daripada tadi berjalan takde sepasangpun kasut sekolah yang aku berkenan klau ada tak ada saiz pula.Ya ALLAH..stressnya....
Aku terus berjalan sehingga terlanggar belakang Khairi yang berhenti secara tiba-tiba.
"Ouch,janganlah berhenti mengejut!"
"Sorry,lain kali jalan tu pakai mata boleh tak sayang?Nasib baik abang tau kalu orang lain macam mana?"
Orang marah dia,dia membebel dekat kita pula.Tiba-tiba mata aku menangkap satu kedai ni.
"Awak nak singgah situ!"Jari aku menunjuk ke arah kedai aiskrim tak jauh dari tempat kami berhenti.
Khairi sempat berfikir kemudian...
"Nop!We need to buy your shoes right?Let buy your shoes first."
"Saya penat lah.Kita rehatlah kejap?"
"Tak boleh.Saya tahu sangat awak tu klu dapat aiskrim tak pernah cukup.Lepas beli-beli.Dah jom!"
"Taknak!Saya nak duduk dekat sini jer."Aku melilau mencari kerusi di situ.Nasib baik ada.Aku duduk diam di situ.Atikah dengan Khairi segera ke arah ku dan cuba memujukku.
"Awak janganlah macam ni.Jom kita pergi cari kasut awak dulu lepas tu kita pergi makan dekat kedai mana-mana kalau awak lapar."
"Tak Nak!!"
"Akak janganlah macam budak-budak sangat.Kalau macam ni bila kita nak balik."
Aku cabut sandal aku dan aku tolak ke tepi tanda protes.Aku tak kira aku nak aiskrim tu.
Aku pura-pura menangis.Cairlah Khairi!"Sampai hati Tikah cakap akak macm tu!Akak sedar akak menumpang jer dekat rumah Tikah ngan Khairi.Mesti akak banyak menyusahkan korang.Tinggal jerlah akak dekat sini.Akak sedar akak hanya orang asing jer dekat sini."Aku menangis tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling.Lantaklah asalkan aku dapat makan aiskrim favorite aku.Kejamnya aku!Takper bukan selalu..
YESS!Khairi melting!
"Okey tapi awak kena janji dengan saya satu jer lepas tu kita pergi cari kasut awak okey?"
"Okey!"
Aku segera memakai semula sandalku.Atikah tergelak kecilmelihat taktikku berjaya.
End flashback
Khairi masuk kedalam bilik sekligus mematikan lamunanku..
"Assalamu'alaikum.Isteri abang tengah buat apa tu?"
"Wa'alaikumusalam.Isteri abang dok menganyam ketupat ni.."sarcastic..
"Mana ketupatnya?Meh sini abang rasa."
"Dah habis bagi Milo makan.."Tak pasal-pasal kucing Tikah jadi mangsa..
"La...tak tau pula abang, Milo makan ketupat.."
YOU ARE READING
Assalamu'alaikum,cinta!
Teen FictionKhairunnisa Ainul Aisyah,gadis berpurdah yg berkahwin di penghujung usia 16 tahunnya dgn lelaki yg x terduga menjadi suaminya,Khairi Akmal seorang yg kuat pegangan agamaNya yg tua setahun daripadanya..Fuhh,citer yg amat cliche bagi pembaca namun nan...