البارت ٢٥

375 23 3
                                    

مُعـذّبة قلبـي
" ٢٥ "
هنا:  ماما انتي غلطتي مكنتيش مديتي ايدك ع حمزه
هويدا:  اتعصبت ي هنا ، ولو سمحتي متحسسنيش بالندم ، عيون حمزه مليانه شر
هنا:  عيون حمزه مليانه وجع ي ماما مش شر " قالت لنفسها " معقول يكون اتأكد من ال كان شاكك فيه وشهندا طلعت بتتجسس عليه ، ربنا يستر ..
…………
" حمزه كلم ابو شهندا وفارس وعزمهم تاني يوم ع الغدا كل واحد ومراته ..  كان قاعد ع كرسي ف الريسبشن فشقتهم وشهندا قربت منه وقعدت ف الارض ومسكت ايده "
شهندا:  انا عارفه ان غلطت وغلطه كبيره اوي بس مشاعري نحيتك كانت صادقه ، انا حبيتك
حمزه:  ششششش خلاص كده كفاياكي كذب في لعب اي تاني عندك مخلصتيش "قام وقف ومسكت رجله "
شهندا: حمزه والله م بكذب عليك " حمزه مشي وراح قفل باب الشقه بالمفتاح ودخل "اخد شاور وكان تعبان جدا من الصدمه ومن قله الاكل ... خلص وراح المطبخ اكل اي حاجه ونام ف اوضه الاطفال وقفل ع نفسه وشهندا مش عارف اي ال هيحصل ليها وحمزه ناوي ع اي .. "
"تاني يوم وفارس اخد مراته وابنه و راشد اخد مراتو وراحو عند حمزه .. حمزه كان مبلغهم ف البيت انه عازمهم بس ، شهندا كانت قاعده وخايفه جدا .. بعد م خلصو اكل وطلعو كلهم ع الجنينه وعمر راح يلعب مع لين "
حمزه: انا كنت حابب احتفل معاكم باافتتاح المستشفي بتاعتي ، ف طبعا فارس مش عايش مع عمي راشد ف انا مكنش هينفع اجي عندك ي عمي واقولك كمان اعزم فارس
راشد : اه الف مليون مليون مبروك ي حمزه من نجاح ل نجاح يارب
فارس:  فرحنالك والله
حمزه: ي ابني فرحتلي ازاي وانت كلمت الاخصائيون ال انا متفق معاهم وقولتلهم كلام وحش عني وخليتهم ميجوش "حسام اتصدم "
حسام:  نعم ...
حمزه: ايوة ي حسام مش فارس هو ال عمل كده وانا نسيت اقولك
تقدر تقولي ي فارس عملت كده لي .. طب مش لازم تقول وريني تلفونك كده " ووقف قدامه واخد منه الفون غصب عنه وخلاه فتحو وراشد خاف جدا ، حمزه فتح الوتس ودخل ع شات شهندا وشاف كل الصور ال مصوراها بالفون ومن اول اسبوع اتجوزت فيه وهي بتبعت ل فارس كل حاجه عن شغلو "رما الفون ف وش فارس وبص ل شهندا ومسكها من شعرها وقومها " العيب مش ع فارس ، هو زباله وانا عارفه من زمان ، العيب ع الزباله ال اتجوزتها ووثقت فيها انتي بني ادمه مستحيل تتعاشري انتي وحده معندهاش قلب ، بسم الله م شاء الله ع تربيتك ي حج راشد ع تربيتك الزباله .. الاتنين ي عمي والله ، الاتنين ، انتي طالق ي شهندا ، وشك وووش اهلك مشفهوش ف طريقي تاني ولا المحهم حتي ، وحيات امي مهأذيك ي فارس المرادي استنا بس ونا هدمرك بنجاحي  بس فكر تقفلي بقا بطريق مش هتبقي ازيه ال هردهالك لا وحيات امي هنسفك من ع وش الارض .. ابعد عن طريقي احسنلك "ومسك شهندا ورماها ع فارس وهي بتبكي وتتشهق " ال ف بطنك ده مشفتهوش ولا عايز اشوفه ف يوم من الايام كل علاقتي بيه هتبقي اسمي بس مش عايز اي حاجه منك ي شهندا ... "
"راشد اخدهم ومشيو كلهم وشهندا تعبت جدا واغمي عليها وطلعو ع المستشفي "
راشد:  شايف ي فارس اخر ال كنت بتعمله ، اي همسه بعد كده هتحصل ل حمزه سواء منك او من غيرك هيأذينا كلنا ي فارس ، احنا شفنا وشه الطيب بس عمرنا مشوفناه لما قلب علينا ، واختك ال ضيعتها ف الرجلين ، خسرتها حياتها وجوزها وسعادتها خسرتها وازيتها زي م ازيت نفسك وازيتني معاك .......
______
"حمزه قعد ع الكنبه وحاطت ايده ع دماغه وقلبه كان وجعه جدا جدا ، هويدا قعدت جنبه وحسام "
هويدا:  حبيبي فهمني لي شهندا ازتك
هنا: ي ماما حمزه كان شاكك ف شهندا انها بتتجسس عليه ومتجوزاه عشان تراقبو مش عشان بتحبو شهندا طلعت اسوء مما نتخيل
"هويدا زعلت جدا جدا جدا ع حظ حمزه والمرتين ال اتجوز فيهم الاتنين طلعو خيانين ووحشين ومش عارفه لي بيحصل كده معاه "
________________
"بعد شهرين وحمزه مكنش بيعمل حاجه غير مهتم بشغله ومبيتكلمش معهم ف البيت ولا بيقعد مع حد نهائي غير ف شغله وبس ، المستشفي اتفتحت واشتغلت وبقت مليانه ب الدكاتره الكبار والصغير والممرضين ومتوفر فيها كل الخدمات،  المصنع بقا اقوي من الاول وكام جريده وكام صحفيه اعلاميه عملو لقائات مع حمزه واتشهر وبقا رقم واحد عالميا ودوليا وفارس بيتابع من بعيد وخايف يقرب منه ولا حتي يقولو اخبار شهندا ال زي الزفت من ساعه م سابها ، شهندا بقالها شهرين محجوزه ف المستشفي بسبب التعب والحمل وكل شويه تفوق وتفضل تبكي ويزيد عليها التعب وتدخل ف غيبوبه وتعبت من المهدئات  ، هنا ولدت ولد وحسام وهنا كانو فرحانين جدا بيه ، حمزه كل اسبوع بيروح مرتين عند تيما بيطمن عليها وهي نايمه وبيسيب ليها فلوس ، ريهام كل شويه بتقرب منه مره يستجيب ليها ومرتين يبعد ....... "
"حمزه كان قاعد ف شقته "
حمزه:  نجحت ف شغلي ومش لاقي حد افرح معه ، كنت ناوي اطلع المالديف معكي ي شهندا زي مكنتي بتتمني ، ااااه منك لله ولله ع العملتيه فيااا ، ايده شهندا حاليا ف الشهر التامن خلاص قربت تجيب بيبي ... يترا ولد ولا بنت يترا هتسميه اي ي شهنداااا ... فضل يفكر فيها لحد منام .."
______
"بعد فتره كبيره وحمزه كان رايح ل بنته وكان هيمشي بس ريهام خلتو قعد وفضلت تتلزق فيه واخدته ع اوضتها ، الصبح بدري وتيما صحيت وكانت واقفه ف الشباك ولقيت حمزه ماشي بسرعه وركب عربيته ومشي واستغربت وراحت لامها وخبطت ع الباب بس مفتحتلهاش وتيما قالت اتها نايمه لما تصحي هتيجي تقولها ...."
_____
" بعد شويه وتيما راحت خبطت ع الباب كتير وزقت الباب باقوي م عندها واتفتح ودخلت وشافت ريهام وهي واقعه ف الارض وغرقانه ف دمها ، صرخت وجريت ع امها وفضلت تبكي وتصرخ وريهام كان فيها نفس "
ريهام:  بصوت ضعيف ومتقطع .. ااه  اااطلبي الاس ع اف "تيما جريت وهي بتبكي ونزلت تحت وفتحت الباب وكلمت الامن ال عندهم ع الباب وجري شال ريهام واخدهم ع المستشفي وبلغ البوليس وقالهم ان اخر واحد كان عندها حمزه والبوليس قرر يقبض عليه .. بوكس شرطه وصل للشركه ونزل ظابط ومعاه اتنين عساكر وطلعو لمكتبو "
الظابط:  حمزه باشا .. مطلوب القبض عليك
حمزه:  وقف واتصدم هو وحسام " القبض عليا ? بتهمه اااي
الظابط:  يعني حضرتك مش انت اال قتلت طليقتك
حمزه:  طليقتي تقصد ميين فيهممم
الظابط:  ريهام .. اتفضل انزل معانا بدون شوشره
حمزه:  اااانا مقتلتش حد ولا ريهام ولا غيره فيييين التهمه ال موجها ليا
الظابط:  بنتك شافتك وانت اخر واحد كنت عندها ف البيت و فرد امن كمان شافك
حمزه:  يعني عشان كنت عندها يبقا انا ال قتلتها
الظابط:  مفيش حد بعدك دخل البيت ، هتتفضل معانا بالزوق ولا اخليهم يمسكوك "حمزه واقف مصدوم وبص لحسام وبعدها مشي وركب عربيته وراح وراهم وحسام كلم المحامي بتاع حمزه وخلاه وصل هناك "
حمزه:  ريهام اي اخبارها حاليا هي اكيد لو فاقت هتقول مين ال ضربها باالسكينه
المحامي:  انا هتابعلك حالتها المهم انت متبقاش قلقان ، ومش هتبات ليله واحده ف الحبس هتطلع دلوقت بكفاله وهتبقا تحت عينهم لحين ميجيبو ادله عن انت ال عملت كده او لا، بس ال شاهد عليك فرد الامن ال بيقف ع الباب عندها وبنت حضرتك
"بعد ساعات وحمزه خرج وراح هو وحسام وراحو المستشفي عند ريهام وقابلو الدكتور وسألو ع حالتها وعرفو ان حالتها صعبه ، حمزه بيقرب من تيما ال عماله تبكي "
حمزه:  تيما انا محاولتش اقتل ريهام والله م حصل مني كده
تيما:  بزعيق " لا انت ال عايز تموت مااااما انت قولتلها انك هتقتلها قبل كده انت عايزها تموت ماما لو حصلها حاجه انا عمري م هاجي اعيش معاك ، انا بكرهككك انت واحد وحش وعايز تقتل ماماااااا
حمزه:  مسك تيما من هدومها وزعق فيها " اااقتلهاااا لي ااااصلا انتي ازااااي بتشكي ف ابوكي انو يعمل كده ازاي تبلغي عني وتشهدي اني قتلت وانتي مشفتيش ااااانتي للدرجاااادي بتكرهيني
حسام:  ااابعت عن البنت ي حمززه "ومسكو وبيحاول يبعدو وحمزه ماسك ف تيما وبيزعق فيها "
حمزه:  ااانا ال ربيتك لحد موصلتي عمرك ده عمري م حرمتك من حاااجه عمري مخليتك قولتي حتي انا نفسي ف حاجه لان كنت بجيب داااايما كنت بجبلك كل حاجه ي تيمااااا ف الاخر تبلغي عني لي كده ليييي
اقسم بالله القضيه دي تخلص وريهام تقوم بالف خير ومش عايز اعرفك تاني مش عايز اشوفك صدفه تاني ، انا ال قلبي كان بيخاف عليكي من الهوا تروحي فالاخر تبلغي عني ، بتبلغي عن ابوكي ي تيما ، عاااارفه انتي مسيرك هتحتاجيني ومسيرك هتجيلي وانا ساعتها ال هرميكييي برا .. هرميكي برا ي تيما وهقولك انتي ولا بنتي ولا اعرفك والله انا كرهتك وااللله كرهتك "حمزه بعد عن تيما وبكي ع ال هي بتعمل فيه وانه مهما بيعمل ليها هي بتديه مقابله ازي .. نزل وركب العربيه وحسام بيهديه ورجعو ع البيت ، حمزه لسه هيدخل البيت وداخ وكان هيقع وحسام راح سنده وقعدو ف الريسبشن "
حسام: حناااان هاتي ميه بسكر بسرررررعه
هويدا:  جريت عليه " حمممزه ماالك ي حبيبي فيك اااي ، ااااي ال حصلو ي حسااام
حسام:  سبيه دلوقت ي امي 'خد اشرب ...
_______________
اسراء: شاهي حبيبتي اخيرا فوقتي .. حمدلله ع سلامتك
شهندا:  الله يسلمك ، فين البيبي ، ولد ولا بنت
اسراء: بنوته زي القمر شبهك وعيونها زرقه زيك انت وحمزه ، شويه وهنرجع البيت وهتشوفيها ، بس الحمد لله الدكتور طمنا عليكي وانك مش هتدخلي ف غيبوبه تاني
ايمان:  دخلت ليها " حبيبتي الف مليون مبروك وحمد لله ع سلامتك ..
شهندا:  الله يسلمك ي ماما ، هو حمزه مش المفروض يعرف
ايمان:  محدش هيقدر يكلمو ي شهندا سبيها لوقتها ...
__________
"بعد اسابيع وريهام فاقت وقالت ع الشخص ال اتهجم عليها وضربها بالسكينه وقالت ع هيثم طليقها ال من بلاد برا .. حمزه اخد برائه وكان باعتين ليه جواب ميروحش الشركه ولا يمارس شغله غير بعد البراءه وراح ع الشركه من جديد وحسام كان قايم بالواجب ، ماجد رجع الشغل تاني ورجع المصنع .... "
حمزه:  الو
ريهام:  هتيجي تشوف تيما
حمره:  مستحيل مش عايز اشوفها تاني
ريهام:  تمام احنا هنسافر اسكندريه نقعد هناك وهنقل المدرسه بتاعتها
حمزه:  تمام ، باي
حسام:  ريهام دي
حمزه:  ايوة
حسام:  ف اي
حمزه:  هتقعد هي وتيما ف اسكندريه بتقولي اشوفها قبل م تمشي قولت لا
حسام:  حقيقي انت مش عايز تيما نهائي
حمزه: مش عااااايز زفت مش عايز اطفال ولا عايز يبقا عندي ولد ولا بنت ولا عايز حااااجه مش عاااايز
"الباب خبط ودخلت جني "
جني:  شهندا طليقه حضرتك برا ادخلها ?
حسام:  اي البنت الجريئه دي مش خايفه منك
حمزه:  معرفش انا اي ال جابها ، دخليها
حسام:  ماشي هستنا انا برا "وقام وقف وشهندا دخلت ومعها البيبي وحسام قرب منها وبيشيل الغطا شويه من ع وشه وبص عليها وابتسم " بسم الله ما شاء الله اي الجمال ده ياااربي واي العيون الزرقا دي
حمزه: قام بسرعه وقرب من شهندا واخد منها البيبي وبص عليه وابتسم بدون ارادته " ولد ولا بنت
شهندا:  تمارا
حسام:  اللهم بارك ياارب ربنا يحفظها ويبارك ليكم فيها "وطلع برا"
شهندا "مشالتش عينها من ع حمزه وهو باصص لبنته ، بعد شويه وبيعدل وشه ليها ولقاها بصاله " اي رايك فيها
حمزه: جميله اوي اوي اوي ، تسلمي انك خلتيني اشوفها ، اتفضلي ، صح ولدتي من امتا
شهندا:  اخدتها منه " داخله ع شهر كده
حمزه:  ثواني الفون " الوو اه ي ماجد .. مااشي باي ... جايا ب اي
شهندا:  اوبر
حمزه: تمام ف عربيه تبعي هخليها توصلك ، تعالي
شهندا : ادايقت جدا جدا وكانت عايزه تتكلم معاه بس معرفتش .. نزلت تحت وركبها العربيه ومشت وهو طلع ع المصنع ..."
"فالبيت "
ايمان:  هااا طمنيني حمزه عملك اي
شهندا: كان كويس بس متكلمناش كتير وخلاني مشيت
ايمان:  المهم انو معملش فيكي حاجه يختي
شهندا:  كله بسبب ابنك انا عمري مهنسي ان فارس ضحك عليا .. " بكت وخلت امها تشيل تمارا وهي طلعت ع اوضتها  .. ..
________
"التكمله ف البارت السادس والعشرين .. "
بقلمي / دينـا

معذبه قلبيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن