"Nah." Luthfil menghulurkan sebekas takoyaki kepada Amanina.
Amanina kelihatan begitu comel memakai bajunya yang diberi semalam. Baju t-shirt lengan panjang yang bersaiz besar dan seluar palazo biru kepunyaan Umi.
"Kenapa?" Soal Amanina yang perasan akan tingkah Luthfil yang memerhatikannya itu.
Luthfil hanya menggeleng. Situasi menjadi sunyi seketika. Luthfil memang sengaja bawa Amanina datang ke taman riadah ini. Suasananya juga amat nyaman.
"Kau okay?" Luthfil menyoal memecah kesunyian.
"Okay." Wajah Amanina hanya menunduk. Tidak ingin bertentang mata dengan sesiapa.
"Luthfil..."
"Hmm."
"Kenapa saya kena hidup?"
"Kau rasa?" Persoalan itu berbalas pertanyaan.
"Saya.. tak tahu. Saya...takut." Amanina mengeluh berat. Mungkin beberapa saat lagi air matanya akan menitis.
"Ah lemahnya kau." Bisik hati Amanina.
"Kau tahu tak? Kehidupan ni merupakan satu tempoh masa untuk manusia sentiasa melakukan kesalahan.. untuk sentiasa gagal."Amanina hanya menunduk diam.
"Kalau macam tu buat apa hidup?" Soal Amanina secara rawak.
"Untuk buat kesalahan dan kegagalan yang lebih hebat." Amanina bagaikan tersentak dengan apa yang didengarinya.
"So, jangan takut dengan dunia girl. Don't be a scaredy cat." Entah kenapa Amanina berasa lega mendengar balasan Luthfil. Dia merasakan masih ada harapan untuk dia meneruskan hidup.
"Thanks." Balas Amanina perlahan.
"Dah, tak payah sedih sangat tahulah terharu kan?" Luthfil cuba memeriahkan suasana.
"Eii, mana ada." Nafi Amanina.
"Dah makan takoyaki tu. Badan dah lah keding lepastu nak diet bagai."
"Bukan diet lah. Tak ada selera." Amanina bengang dengan lelaki itu. Memang baru lepas nak bunuh diri, masih ada selera nak makan.
"Apa-apa saja lah." Balas Luthfil lalu melangkah pergi.
"Eh tunggu saya."
❤
Langit gelap menampakkan seri bintang-bintang yang bersinar. Cantik. Bunyi cengkerik umapama melodi indah yang menjadi halwa telinga. Di luar rumah anak yatim itu kelihatan, Amanina sedang duduk di bangku panjang memandang langit mengira bintang.
"Ayah.." Jerit seorang budak kecil yang berambut ekor kuda sambil berlari ke arah ayahnya.
"Nina hati-hati sayang." Itulah dia nasihat tanpa jemu dari ayah menggantikan tugas ibu.
Serentak budak kecil itu memeluk erat tubuh ayahnya. Terasa hangat sekali pelukan itu, walaupun sudah beberapa tahun berlalu.
Ingatan Amanina jauh melayang mengimbau kenangan manis bersama ayahnya.
"Betul lah kata orang, when all over the word is turning you down, find a way to stay happy." Desis Amanina. Dia bagaikan mendapat sinar dan semangat yang baru.
"Mesti best kan?" Satu suara garau menyentak lamunan Amanina. Dia menoleh.
Kelihatan Luthfil yang segak berpakain melayu memandangkan tadi kami solat berjemaah bersama anak-anak yatim itu.
"Apa yang best?"
"Tu, kau mengelamun tu."
"Ouh."
Beberapa saat berlalu sunyi.
"Awak tahu saya hampir kena bunuh." Ujar Amanina sambil tertawa hambar. Hatinya berat tetapi menjadi lagi berat apabila dia memendam sendiri.
"Dengan siapa?" Dengan tenang Luthfil bertanya. Tiada riak risau mahupun terkejut apabila mendengarnya. Pelik.
"Keluarga saya.. Diorang nak bunuh saya... untuk ambil wasiat ayah saya."
"Hey, It's okay. Now you're living a better life." Ajaib. Ajaib sungguh. Walaupun hanya beberapa ayat yang keluar dari mulut lelaki ini akan tetapi ianya sangat membuatkan Amanina berasa selamat dan selesa.
"If you have no one. Always remember this... you have me." Sambung Luthfil membuatkan hati Amanina berbunga.
"Okay aku balik dulu. Bye." Lelaki itu hanya melangkah pergi tanpa menoleh lansung. Amanina hanya memandang kelibat lelaki itu.
"Tak tahu apa yang saya boleh buat untuk balas jasa awak, Luthfil."
"Awak selamatkan saya, sentiasa ada dengan saya... hati saya pun awak curi."
"Awak tak rasa ke awak terlalu hebat untuk menjadi Luthfil Haris?"
Amanina berkata sendirian sambil melayan kerenah hatinya. Yang pasti hari esok pasti tak akan mendung buat gadis yang bernama Amanina Filzah.
YOU ARE READING
ONLY
RomanceIn a world full of lies, the only truth is you. "Saya benci awak." - Amanina Filzah. "Don't act like aku ni boyfriend kau. " - Luthfil Haris. Pertemuan antara Luthfil dan Amanina menyelamatkan hidup gadis itu. Pertemuan itu menyebabkan hati diant...