"Kita dekat mana ni?" Soal Amanina sambil matanya melilau memandang sebuah banggunan berwarna kuning cair di hadapannya ini.
"Dekat hutan." Balas Luthfil ringkas. Kakinya menuju kearah seorang budak kecil.
"Ei, baik tak payah jawab." Bentak Amanina.
"Abang Luthfil!" Satu suara budak kecil yang berlari mendekati Luthfil menarik perhatian aku.
"Hai, Danish." Lelaki itu mengusap lembut kepala Danish. Kelihatan mesra sungguh. Eh, jangan jeles Amanina.
"Umi mana?" Soal Luthfil yang mencangkung separa agar ketinggiannya sama dengan ketinggian Danish.
Amanina yang memperhati dari jauh, perlahan-lahan mengukir senyum.
"Comel juga eh dia ni." Bisik hati kecil Amanina. Cara layanan Luthfil sangat berbeza. Lelaki tersebut nampak kasar dan dingin tapi sebenarnya...
"Oi, berangan pula kau ni." Sergah lelaki itu membuatkan Amanina terkebil-kebil.
Amanina mencebik. "Nak apa?"
Kaki diaturkan laju mendekati Luthfil dan Danish.
"Nama kakak siapa?" Soal Danish comel.
"Nama akak Amanina."
"A-amamina?" Amanina tergelak begitu juga Luthfil yanh tersengih.
"Panggil akak, Kak Nina." Amanina mencubit lembut pipi gebu milik Danish.
"Dah jom."
Kami pun melangkah ke arah pintu banggunan ini. Mata Amanina sempat juga mengangkap tulisan yang tertulis di papan besar bersebelahan pintu itu.
"Ouh, rumah anak yatim." Desis Amanina.
"Assalamualaikum umi." Luthfil menyalam dan mencium tangan umi begiti juga Amanina yang hanya mengikut langkah lelaki itu.
Umi memandang pelik wajah Amanina. Dengan pemakaiannya yang sedikit terdedah menimbulkan beberapa presepsi di fikiran Umi.
"Ouh, kenalkan ni Amanina Filzah."
"Nina, ni Umi."
"Er, hai Umi." Amanina menyapa Umi dengan ragu.
"Tunggu kejap ya, Umi nak cakap dengan Luthfill." Segera Umi menarik lengan Luthfil dan pergi ke satu ruangan yang lain.
"Siapa tu Luthfil?"
"Luthfil jumpa dia.. Dia hampir kena rogol tadi."
"Innalillah." Riak wajah Umi begitu risau. Habis hilang semua presepsi dia terhadap gadis malang itu.
"Habistu keluarga dia macam mana?"
Di satu sudut yang lain kelihatan Amanina yang ramah bermain bersama kanak-kanak di rumah anak yatim itu.
"Nama awak siapa?"
"Sofea." Balas kanak-kanak perempuan yang berumur 5 tahun itu.
"Akak, umur akak berapa?" Soal lagi seorang budak bernama Marlisa.
"Umur akak 19 tahun."
"Eh, akak lagi muda lah dari abang Luthfil la." Sampuk Danish pula.
Amanina hanya tersenyum melihat kecomelan mereka. Comelnya jadi budak.
"Haah lah. Abang Luthfil tua." Amanina tertawa kecil mendengar balasan daripada Sofea.
Tanpa sedar Umi dan Luthfil melihat tingkah mereka dari jauh. Luthfil mengukir senyum kecil begitu juga Umi.
"Habis kalau Abang Luthfil tua, mesti tak hensem kan?" Dengan sengaja Amanina bertanya. Hatinya terhibur sendiri.
"Haah lah akak." Jawab Marlisa tanda setuju.
"Tapi kenapa Danish tengok Abang Luthfil hensem je." Soal Danish penuh ragu.
Amanina tertawa. Terhibur sungguh melihat kesungguhan kanak-kanak tersebut merungkai setiap persoalan. Kalah soalan math.
Jauh dalam sudut hatinya berasa sayu, sudah lama dia tidak menghambur tawa dan mengukir senyum. Dia berasa amat bersyukur dapat merasai nikmat ini.
"Ehem, siapa kata Abang Luthfil tak hensem." Satu suara menyentak lamunan Amanina. Dengan segera dia menoleh. Kelihatan Umi juga berada disisi.
"Mana ada." Dalih mereka. Amanina tersenyum kecil.
"Okay semua, pergi masuk bilik masing-masing. Pergi mandi semua. Nanti nak solat maghrib jemaah." Dengan itu, semua kanak-kanak itu melangkah pergi. Semuanya akur dan patuh.
"Jom Nina, ikut Umi. Umi tunjuk bilik." Kata Umi sambil berjalan mendahului Amanina dan Luthfil.
Amanina yang baru hendak melangkah terhenti disebabkan suara Luhtfil.
"Pandai kau kata aku tak hensem eh." Luthfil mendekati Amanina.
"Haah. The fact is awak memang tak hensem pun. " Balas Amanina seraya meninggalkan Luthfil yang terkebil melihat reaksi gadis itu.
Luhtfil mencebik.
"Different."
YOU ARE READING
ONLY
RomanceIn a world full of lies, the only truth is you. "Saya benci awak." - Amanina Filzah. "Don't act like aku ni boyfriend kau. " - Luthfil Haris. Pertemuan antara Luthfil dan Amanina menyelamatkan hidup gadis itu. Pertemuan itu menyebabkan hati diant...