2. Wyznaczam swoje cele

99 20 4
                                    

Dopiero co rozpoczął się Nowy Rok. Dlaczego więc nie potraktować go jako nowy, świeży start? Masz czystą kartę, możesz zapełnić ją na nowo, jakkolwiek zechcesz. A jak zacząć? 

Najlepiej wyznaczyć swoje cele. W dzisiejszym rozdziale dowiesz się jak zrobić to tak, byś doskonale wiedział czego chcesz oraz jak to osiągniesz:)

JAK WYZNACZAĆ CELE NOWOROCZNE?:

1. Podsumuj poprzedni rok. Zastanów się, co poszło po Twojej myśli, a co zrobiłeś nie tak. Swoje błędy potraktuj jako nauczkę, która pozwoli Ci uniknąć ich następnym razem. Zastanów się, z czego jesteś dumny. Może udało Ci się ściśle trzymać diety? A może zapisałeś się na siłownię? Przełamałeś się i nawiązałeś nową znajomość? Nie bądź dla siebie zbyt surowy. Nawet z pozoru błaha rzecz może równie dobrze być uznana za duży progres. Rozlicz się z minionym rokiem.

2. Zastanów się, co chciałbyś osiągnąć w tym roku. Pomyśl, czego pragniesz, jak chciałbyś, by wyglądało Twoje życie. Rozważ, które nawyki z poprzedniego roku warto kontynuować, a z którymi skończyć. 

3. Sporządź luźną listę wszystkich celów. Nie martw się, że będzie wyglądała chaotycznie, po prostu zapisz wszystkie pomysły, które przyjdą Ci do głowy. Może chcesz się uczyć jakiegoś języka obcego? Zapisać się na siłownię? Poznać nowych ludzi? Zwiedzić jakieś miejsce? Wszystko zapisz!

4.  Spójrz na swoją listę i zastanów się, które cele są dla Ciebie najważniejsze. Ważne, by były realne! Zamiast pisać "będę zdobywał same piątki w szkole", napisz: "będę uczył się dwie godziny dziennie". Wtedy bardzo prawdopodobnie pomoże Ci to otrzymywać świetne oceny, a przynajmniej nie będziesz czuł presji, że musisz mieć tylko takie (w końcu nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czy na sprawdzianie będą akurat te informacje, których uczyliśmy się z podręcznika, prawda?).

5. Uporządkuj cele. Tak jak Tobie to odpowiada. Jeżeli uważasz, że lista, którą przed chwilą sporządziłeś jest w porządku, nie zmieniaj jej. Jeśli zaś wolisz posegregować cele kategoriami, zrób to (np. ZDROWIE - będę ograniczał słodycze, pił 8 szklanek wody dziennie. SPORT - będę chodził na siłownię min. raz w tygodniu). Możesz też ułożyć je względem ważności - jeśli uznasz, że np. czytanie książek jest twoim priorytetem w tym roku, umieść ten cel na samej górze swojej listy.

6. Gdy już wybierzesz swoje cele, odpowiedz na pytanie dlaczego właśnie je chcesz osiągnąć. Zapisz swoją odpowiedź. A po co? Gdy tylko poczujesz, że tracisz motywację, ta odpowiedź przypomni Ci, dlaczego nie warto się poddawać! 

7. Obok każdego celu zapisz, jak zamierzasz je osiągnąć. Przykładowo: 

cel: nauka języka angielskiego na poziom A1.

sposób osiągnięcia celu: codzienna nauka 10 słówek; nauka gramatyki w każdą sobotę od ósmej do dziewiątej rano; oglądanie filmów tylko z angielskimi napisami; cotygodniowe rozmowy z anglojęzyczną koleżanką. 

8. Rozplanuj cele jeszcze dokładniej! Wpisz konkretne zadania do planera/kalendarza. Oczywiście w tym wszystkim musisz pamiętać, że nie zawsze da radę je wszystkie wykonać - któregoś dnia możesz źle się czuć, innego może wypaść Ci ważne spotkanie. Dlatego bez wątpienia okaże się, że w trakcie dążenia do celu, wiele z tych zadań będziesz musiał przesunąć czy zmienić - ale zaufaj nam, to że teraz je określisz, będzie dla Ciebie bardzo pomocne!

9. Listę swoich celów wywieś w widocznym miejscu (np. nad biurkiem), żebyś zawsze o nich pamiętał! Możesz urozmaicić ją dodając kilka motywujących cytatów czy złotych myśli. 

10. I działaj! Nie poddawaj się, dasz radę! Masz gotowy plan, wystarczy, że będziesz konsekwentnie się go trzymał, a osiągniesz wszystko, co sobie wyznaczyłeś. Powodzenia!:)


PS: A tego jak NA PEWNO trzymać się swoich celów od początku do końca, dowiecie się w następnym rozdziale! Szczęśliwego Nowego Roku!

PS: A tego jak NA PEWNO trzymać się swoich celów od początku do końca, dowiecie się w następnym rozdziale! Szczęśliwego Nowego Roku!

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.
Poradnik BEGIN AGAINOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz