Wiesz już czym jest samoakceptacja, jakie są jej przyczyny i skutki, ale... Jak właściwie się zaakceptować?
Odpowiedź znajdziesz właśnie w tym rozdziale!
JAK SIĘ ZAAKCEPTOWAĆ?
1. Wybacz sobie.
Każdy człowiek popełnia błędy. Każdy ponosi porażki. Każdy nieraz mówi lub robi coś, czego później żałuje. I nie jest to nic nadzwyczajnego - wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. Nie gniewaj się więc na siebie za czyny z przeszłości. Potraktuj je jako nauczkę, wyciągnij z nich wnioski. Twoje błędy Cię nie definiują. Nie musisz zawsze być tą samą osobą, którą byłeś kiedyś - możesz zmienić się kiedy tylko zechcesz. Wybacz więc sobie i rozpocznij dalszą podróż z czystą kartą.
2. Bardziej się doceniaj.
Doceniaj to, co robisz dobrze. Nie możesz rozpatrywać jedynie swoich błędów i porażek. Zauważ pozytywy - zdobyłeś piątkę na sprawdzianie, na który się uczyłeś; zrobiłeś godzinny trening, tak jak zamierzałeś; wstałeś równo z budzikiem, zamiast włączać drzemkę. Dostrzegaj swoje małe codzienne sukcesy i bądź z nich dumny.
3. Zauważ pozytywne strony swoich kompleksów.
Nic nie jest całkiem dobre ani całkiem złe. Wiele razy, gdy społeczeństwo mówi, że jakieś cechy są bezwartościowe czy niegodne akceptacji, są one właściwie najlepszymi, najciekawszymi częściami nas.
4. Wyznacz cele i dąż do nich, nie unikaj ich.
Nie podejmowanie działań w kierunku swoich marzeń albo łamanie danych sobie obietnic to rzeczy, które zaburzają pewność siebie. Nie rób tak, jeżeli chcesz nauczyć się samoakceptacji. Bądź ze sobą szczery i nie zaniedbuj rzeczy, które są dla Ciebie ważne.
5. Zobacz siebie takiego, jakim jesteś, zamiast na podstawie tego, jak inni Cię widzą.
Tak wiele ludzi spędza całe życie próbując być zaakceptowanym przez innych, starając się widzieć siebie ich oczami, zamiast próbować dowiedzieć się, kim naprawdę są. Nie popełniaj tego błędu - zawsze znajdą się ludzie, którzy będą negować, plotkować, przewracać oczami. Ale prawda jest taka, że nikt nie zna Ciebie lepiej, niż Ty samego siebie, dlatego ich opinia nie powinna się liczyć. Jeżeli uważasz, że postępujesz właściwie, rób to dalej, niezależnie od tego, co powiedzą inni.
6. Znaj własną wartość.
Zasługujesz na prawdziwą miłość i tylko Ty jesteś w stanie pokochać się w sposób, na jaki zasługujesz. Będąc sobą, dajesz światu coś wspaniałego, czego nie było w nim wcześniej.
Masz wszystko, czego potrzeba. Jesteś wystarczająco silny, wystarczająco odważny, masz wystarczające możliwości. Jesteś wystarczająco warty. Czas, żebyś przestał myśleć, że jest inaczej i zaczął wierzyć w siebie, bo nikt inny nie ma takich marzeń, jakie masz Ty. Nikt inny nie widzi świata tak samo, jak Ty, i nikt inny nie ma w sobie takiej samej magii, jaką masz Ty. Czas, żebyś uwierzył w moc swoich marzeń. Nie w następnym roku, nie w następnym miesiącu, nie jutro, ale teraz. Jesteś gotowy. Jesteś wystarczający.
7. Wprowadź zmiany.
Zacznij dążyć do zaakceptowania cech, które uważasz za kompleksy. Nie neguj siebie stojąc przed lustrem, a staraj się każdego dnia coraz bardziej doceniać swój wygląd. Jeżeli nie lubisz w sobie jakiejś cechy charakteru, małymi kroczkami staraj się ją zmienić - przykładowo, uważasz, że jesteś leniwy i nie potrafisz podjąć żadnych działań - co Cię powstrzymuje przed wyjściem na spacer? A następnego dnia zrobieniem dziesięciominutowego, lekkiego treningu? A może ugotujesz sobie sam jakieś zdrowe danie? Wszystko da się zmienić! Dlatego nie tkwij cały czas w przekonaniu, że zawsze będziesz leniwy, bo jeśli tylko zechcesz, zmienisz to! Bo to Ty masz kontrolę!
8. Spędzaj ze sobą czas.
Bycie samemu wcale nie musi być złe. Właściwie, jeśli zaprzyjaźnisz się z samym sobą, stanie się to czymś naprawdę przyjemnym! Bo to tak, jakbyś miał cały czas przy sobie najlepszego przyjaciela - takiego, któremu możesz bezgranicznie ufać, który wie o Tobie wszystko, i który nigdy Cię nie zostawi. Nie musisz być samotnym spędzając czas samemu.
A jak możesz spędzać czas sam ze sobą? Na mnóstwo sposobów! Oto tylko kilka z nich:
- spaceruj na świeżym powietrzu,
- napisz coś (opowiadanie, wiersz, wpis do pamiętnika),
- narysuj/namaluj coś,
- graj na instrumencie,
- tańcz jak szalony,
- poćwicz/idź na siłownię/porozciągaj się,
- ugotuj/upiecz coś,
- pojeźdź rowerem,
- weź długą kąpiel/zrób sobie domowe spa,
- zagraj w jakąś grę,
- przeczytaj książkę,
- posprzątaj swoją przestrzeń,
- naucz się czegoś nowego,
- ucz się języka obcego,
- posłuchaj podcastu/muzyki,
- odwiedź swoje ulubione miejsce/pójdź gdzieś, gdzie jeszcze nie byłeś,
- napisz list do samego siebie,
- stwórz listę rzeczy, które chciałbyś kiedyś zrobić,
- stwórz listę rzeczy, za które jesteś wdzięczny,
- stwórz listę celi krótkoterminowych i długoterminowych,
- idź do biblioteki lub księgarni,
- przejrzyj stare zdjęcia i filmy,
- wsłuchaj się w swoje emocje,
- kup sobie kwiaty,
- uporządkuj pliki w komputerze,
- zapal ulubioną świeczkę,
- poukładaj puzzle/wypełnij krzyżówkę,
- zrelaksuj się i odpocznij,
- obejrzyj film,
- obejrzyj zachód słońca,
- załóż własny blog,
- zrób sobie piknik z książką,
- wyprowadź psa/pobaw się ze zwierzątkiem,
- zrób jakiś kurs online,
- rób rzeczy, które Cię uszczęśliwiają.
CZYTASZ
Poradnik BEGIN AGAIN
Teen FictionSamoakceptacja. Piękno. Wyjątkowość. Zdrowie. Szczęście. Cele. Marzenia. Szanse. To tylko kilka przykładowych słów, których ogromną moc zamierzamy Wam przekazać. Zachęcimy do przekraczania własnych granic, nauczymy miłości do samego siebie, zapewni...