Po co komu planowanie?
Otóż zdecydowanie po coś!
Planujemy po to, by wiedzieć dlaczego oraz jak wiele poświęcimy czasu na jakąś czynność. Dzięki temu nie musimy stresować się, że nie zdążymy czegoś zrobić lub że zwyczajnie o tym zapomnimy. Planowanie pozwala również na zachowanie równowagi pomiędzy obowiązkami a odpoczynkiem.
Więc zdecydowanie warto planować! A w tym rozdziale szczegółowo omówimy, jak to poprawnie robić.
1. W CZYM PLANOWAĆ?
Tak naprawdę możliwości jest bardzo wiele i to tylko od Ciebie zależy, którą wybierzesz. Możesz planować m.in. w:
- kalendarzu
- zeszycie
- planerze
- bullet journalu
- notatniku
- aplikacji
- notatkach w telefonie
- na zwykłej kartce papieru
Najlepiej wypróbować kilka z podanych propozycji, by dobrze stwierdzić, która pasuje Ci najbardziej.
2. ZNAJ SWOJE CELE.
Z poprzednich rozdziałów już wiesz, jak wyznaczać swoje cele. Pamiętaj o nich podczas planowania - dzięki temu będziesz wiedział, do czego dążysz. Rozplanuj zadania krok po kroku tak, żeby ich wykonywanie zbliżało Cię do osiągnięcia swojego marzenia. Przykładowo, jeżeli Twoim celem jest nauka języka obcego na dany poziom, możesz zaplanować, że w każdy poniedziałek i piątek od 17 do 18 będziesz sumiennie uczył się nowych słówek.
3. WYBIERZ FORMĘ PLANOWANIA.
Istnieje wiele rodzajów planowania. Oto kilka przykładowych:
- lista zadań (wypisanie od myślników czynności do zrobienia w danym dniu i skreślanie ich po ich wykonaniu),
- planowanie czasowe dnia (przeznaczanie konkretnych ram czasowych na wykonywanie danych czynności w ciągu dnia, np. od 10 do 11 - nauka angielskiego),
- planowanie tygodnia (wyznaczenie celów do osiągnięcia na dany tydzień i zadań, które zamierza się w nim wykonać),
- planowanie priorytetowe (wyznaczanie zadań do wykonania w kolejności od najważniejszych do tych najmniej ważnych),
- planowanie na linii czasu (przedstawienie graficzne linii czasu dnia i zaznaczenie na niej odcinków czasu przeznaczonych na konkretne zadania).
4. PLANUJ REALNIE!
Nie wyznaczaj sobie kilkudziesięciu zadań na jedną godzinę. Rozłóż je w czasie tak, żebyś mógł je spokojnie wykonać i nie zapomnij przewidzieć czasu na odpoczynek. Na trudne zadania przeznaczaj więcej czasu niż na te krótsze. Nie wymagaj od siebie, że zrobisz milion rzeczy jednego dnia, a rozplanuj je tak, żebyś bez stresu zdążył wykonać je przez jakiś realny okres czasu.
5. TRZYMAJ SIĘ PLANU.
Skoro zaplanowałeś swój czas, postępuj zgodnie z planem. Inaczej Twoja praca pójdzie na marne, gdyż stanie się zupełnie bezsensowna. Oczywiście czasem może okazać się, że niespodziewanie nauczyciel przesunie termin oddania jakiejś pracy - wtedy możesz przesunąć zadanie wykonania jej na inny dzień. Jednak jeżeli nic się nie zmienia, bądź szczery z samym sobą i wywiązuj się z obowiązków.
CZYTASZ
Poradnik BEGIN AGAIN
Teen FictionSamoakceptacja. Piękno. Wyjątkowość. Zdrowie. Szczęście. Cele. Marzenia. Szanse. To tylko kilka przykładowych słów, których ogromną moc zamierzamy Wam przekazać. Zachęcimy do przekraczania własnych granic, nauczymy miłości do samego siebie, zapewni...