Herkese merhaba ! Okul olduğundan burayı biraz aksattım , kusura bakmayın.
Bugün Türkmenistan'dan bahsedeceğiz. Kadınların araba sürmesi , pantolon giymesi yasak hatta Corona virüs bile yasak olan ülkeden...
Son zamanlarda Batı'daki komedyenler sıklıkla bu ülkeyle dalga geçiyor bunun sebebi Cumhurbaşkanının rejimi...
Tıpkı ilk Cumhurbaşkanı Niyazov gibi kendisini yüceltmekten oluşuyor.
Dünyanın doğalgaz rezervlerine sahip sayılı ülkelerden biri olan Türkmenistan Hazar kıyısında 11 milyar ton petrol ve 5.5 trilyon metreküp doğalgaz rezervi bulunuyor. 2018 verilerine göre , Türkmenistan , dünyanın en fazla doğalgaz rezervine sahip 4.ülke.
Türkmenistan dünyanın hem en zengini hem de en fakiri olmayı nasıl başardı ?
Bu soru , kitabımda Türkmenistan'ında olması gerektiğini hissettirdi.
Ülke bu kadar zengin olup altının üstünde otururken , halk nasıl fakir kaldı ?
Sovyetler yıkıldı tüm ülkeler kendi bağımsızlığını kazandı. Aralarında Türkmenistan da vardı. Tek adayın katıldığı seçimlerde Saparmurat Niyazov %99,5 oy alarak ülkenin ilk cumhurbaşkanı seçilmişti. Ardından , ülke meclisi ona "Türkmenbaşı" unvanını verdi , böylece Niyazov artık dünyadaki tüm Türkmenlerin başı olmuştu. Tüm medya onun için "milletin kurtarıcısı" hatta "peygamber" sıfatını da kullanıyordu.
(Bu bana fazla geldi)
Ayrıca , orduda görev yapmamasına rağmen , mareşal rütbesine sahipti. Kendi yazdığı "Ruhnama" kitabını tüm Türkmenlerin kutsal kitabı ilan etti.
Hatta , ay ve gün isimlerini bile değiştirmişti. Ocak ayına kendisinin , nisan ayına annesinin ismini vermişti.
Aslında Niyazov kendisini direkt Şah ilan etmek istedi ama buna İran ve Rusya'nın karşı çıktığı biliniyor. Türkmenbaşı ise şah olamayınca teselli olmak için kendini ömür boyu cumhurbaşkanı ilan ederek , başkentin merkezine altından heykelini yaptırdı. Ve Türkmenbaşı'nın bu serüveni tamı tamına 30 sene sürdü.
Türkmen komünizmin koruyucularının kullandığı bir argüman var: ama orada her şey bedava !
Uzun süre , Türkmenistan pratikte ücretsiz hizmetlerle övündü. 1993'ten bu yana , Türkmenistan'ın tüm sakinleri ücretsiz gaz , su ve elektrik kullanıyor.
(Parantez içinde okuyacaklarınız benim yorumumdur bunu her zaman söylüyorum.
Çokluk içinde ne kadar yaşarsınız yaşayın ülkenin paraya bir şekilde ihtiyacı var ve ücretsiz olması biraz saçma vergi vb almasa bile para almalı. Çünkü her şeyin bir sonu var , olmasa bile ülke böyle kendi yerinde sayar...)
siz de yorumunuzu belirtin >>>
Türkmenbaşı yönetimindeki kamu hizmetleri faturaları o kadar önemsizdi ki , yılda bir kez makbuz alınıyordu. Yine de halkın refah içinde yaşadığı söylenemez.
Tabii , bu ücretsiz hizmetler de yeni yönetim başa gelince değişti.
Türkmenistan , dünyanın ulaşılması en zor ülkelerden biri. Her bakımdan ulaşılması zor , özellikle bir gazeteciyseniz , vize almanız neredeyse imkansız. Ülke hakkında tarafsız raporlara ulaşamazsınız. Türkmenistan halkı bugüne kadar muhalefet görmedi. Çünkü ülkede gerçekleri konuşmak en büyük suç , bedeli çok ağır. Buradaki insanlar protestonun ne olduğunu bilmiyor.
Ülkedeki yasakların sonu gelmiyor. Örneğin , 2015'ten beri Türkmenistan , ülkede siyah araba ithalatını yasakladı. Çünkü Cumhurbaşkanına göre , siyah renk talihsizlik getiriyor , bu yüzden kimse siyah araba kullanmamalı.
Youtube , Facebook , Twitter gibi sosyal medyalar bile yasak.
***
Türkmenler , neyi ve neden yapmaları emredildiğini düşünmekten çoktan vazgeçti.
Bazı verilere göre Türkmenistan nüfusunun dörtte biri ila yarısı işsiz. Ama başkana göre : Bugün , halkımız yaşam standardı çok yüksek ve bu piyasa ekonomisine geçişte zorluklar yaratıyor.
(Bunu diyormuş , bence halk gerçekten sorgulamıyor...)
Berdimukhamedov iktidara geldikten kısa bir süre sonra , Türkmenistan'dan gelen göçmen akışı üç katına çıktı. İnsanlar turist vizeleriyle yurtdışına akın etti , yasadışı göçmenler olarak farklı ülkelere yerleştiler. Çoğu aktif olarak Türkiye , İran , Rusya ve Avrupa'ya göç etti.
Belirtmek gerekir ki , insanlar Türkmenbaşı'nın ölümünden sonra durum çok kötüye gittiği için değil , sınır biraz daha açık hale geldiği için ülkeden kaçtılar.
"İnsanlar nerede ?" Beyaz mermer başkentinin fotoğraflarını gördüklerinde insanların en çok sorduğu soru bu. Nitekim yeni Aşkabat'ta kimse yok. Mermer kaplı devasa yeni evler , geniş caddeler , parklar , bahçeler , çeşmeler var ama insan yok.
Aşkabat inanılmaz bir hızla inşa ediliyor. Dev parklar ve meydanlar , birbirinden çok uzaktaki evler. Gün içerisindeki şehir merkezinden yoldan geçen tek bir kişi göremezsiniz.
Dünya geçen yüzyılın ortalarında totaliter bir estetik döneminden geçti. Sıradan insanın Çin'deki lüks sarayların arka planında gri betonun bir parçasına dönüşmesini , Hitler'in Almanya'sında , Stalin'in Moskova'sında görmüştük.
***
Türkmenistan'ı sadece Kuzey Kore ile karşılaştırabiliriz. Yetkililer ayrıca ülke sakinlerinin yurtdışına çıkmasına son derece izin verme konusunda isteksiz. Mesela henüz 30 yaş altında bir gençseniz ülkeden çıkamazsınız. Türkmenbaşı rejiminden sonra , halk yeni gelen yönetime ümitle bakıyordu. Ancak ülkede değişen tek şey Türkmenbaşı'nın portreleriydi.
***
Dünyanın en zengin yeraltı kaynaklarının üzerinde milyonlarca insan aç. Bir şekilde ülkeden çıkıp dünyanın dört bir yanında kölelik şartlarında yaşamak karşılığı ülkesine birkaç dolar gönderebilenler kendilerini şanslı addediyor. Beş milyondan biraz fazla nüfusu olan ve dünyadaki kanıtlanmış gaz rezervleri açısından dördüncü olan bir ülkede insanların ortalama maaşı 30-70 dolar arası.
Türkmenistan halkı son derece umutsuz. Çünkü mevcut cumhurbaşkanı kendinden sonra tahta oğlunu hazırlıyor. Uluslararası insan hakları gruplarının verdiği verilere göre , Türkmenistan özgür olmayan ilk 5 ülke arasında yer alıyor. Buna rağmen Dünyadaki insanlar hakları ve demokrasi savunucuları Türkmenistan'ın mevcut rejimine karşı caydırıcı yaptırım kullanamıyor.
Acil durumlar için , güçlü ticari , ve siyasi ortakları var. Önce Rusya , sonra Çin.
( :D )
Dünyanın sessizliği Türkmen halkının ümitsizliğe hapsediyor.
_______
Bu bölümde böyleydi.
Cümlelerden birinde ''Türkmenistan'ı sadece Kuzey Kore ile karşılaştırabiliriz.'' cümlesi geçiyordu gerisini siz düşünün.
Destek amaçlı vote ve yorum atmayı unutmayın <3
Sonraki bölümde görüşmek üzere <3
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Masumların Sesi Ol !
Non-Fiction•Bu kitabı ilk yazmaya başladığımda hayvanlar üzerinde deney yapılmasını konu ediniyordum. •Sonradan ani bir kararla artık tüm masumların sesi olabilmek için birçok şeyden bahsediyorum. •Lütfen bana destek olmak için kitabıma yorum at , bölümlere vo...