29.Bölüm

15 3 1
                                    

Libya'dan Bahsedeceğiz. Bundan önce bölüm atmak için bu kadar uzun bir vakit sizi beklettiğim için özür dilerim. Ama kendimi ve burayı toparlamaya çalışıyordum. Birde bu mükemmel geçmesini istediğim yazı kendime adamaya...

Tarihi açıdan baktığımız zaman Trablus , Bingazi ve Fizan'ı Trablusgarp adı altında tek bir eyalet yapan Libya'nın şuan ki siyasi haritasını belirleyen Osmanlı İmparatorluğudur.1900'lü yıllara kadar İstanbul'a direk bir şekilde bağlıyken 1911 yılında İtalya'nın işgaline uğradı.1912 yılında Osmanlı İmparatorluğu ve İtalya Uşi Antlaşmasını imzalayarak oradan elini çekmek zorunda kalınca Roma Tarihinin ve İslam Fethinden önce bilinen ismi tekrar ihlal etmek amacıyla İtalyanlar Trablusgarp'a Libya adını verdi.1945'te Dünya Harbinde İtalya'nın yenilgisinden sonrasında Libyalılar bağımsızlıkları ve özgürlükleri için mücadele ederek Aralık 1951 yılında hedeflerine ulaştılar. Devletin ilk kuruluş safhasında Trablus , Bingazi ve Fizan için Federal Sistem getirildi. Birliktelikleri ilan edilene kadar bu sistem 1963 yılına kadar devam etti.1969 yılında henüz 27 yaşındayken ülkenin başına geçen Muammer Kaddafi'nin 42 yıl boyunca sürdüreceği iktidarı ve Libya'da petrolün bulunuşuyla artık Libya çok başkaydı.

Kaddafi eğitim ve sağlık hizmetlerinin tamamı ücretsiz hale getirdi. Özel hastaneye gerek olmadığı için tabiri dahi bilinmiyordu. Ayrıca halkından vergi almıyordu. Hatta su , doğalgaz ve elektrik için ücret alınmıyordu. Daha da ileri giderek çıkarılan her litre petrolün bir kısmını vatandaşların cebine koyuyordu(yani halk kullanıyordu.)Yollar dikilince ücretsiz geçiriliyor köprüler yapılınca kartsız geçiriliyordu. Çünkü ülke kendi petrol geliriyle inşa ediliyordu. Libya'nın neredeyse tüm gelirinin petrol üzerine kurulu olduğunu bilen Kaddafi ülkenin diğer üretimlerine de değer veriyordu. Çiftçi olmak isteyen bireylere arsa , hayvan çiftlik gibi ekipmanlar teşvik etme amacıyla ücretsiz veriliyordu. 

Bilinen en büyük projesi ise neredeyse %80'i çöl olan Libya'da tüm halkı temiz suya ulaşsın diye yaptırdığı bir su dağıtım sistemi idi. Dünyanın bilinen ilk ve tek insan yapımı nehrinin Sahra Çölünün derinliklerine kadar inmesini sağladı. Kaddafi tarafından dünyanın sekizinci harikası olarak tanımlanan bu proje 3.000 km borularıyla dünyanın su taşıma üzerine kurulmuş dünyanın en uzun yoludur.1.300'den fazla kuyu içermektedir. Ve bu kuyuların çoğu 500 metreden daha derindir. 2005 verilerine göre okur yazarlık oranı %84. Ülkenin dörtte biri üniversite diplomasına sahipti. Üniversite bitiminden sonra iş bulamayan kesime okuduğu bölüme göre işsizlik maaşı veriyordu.

Ek olarak Libya'daki bankalar devlet destekliydi. Ülkede faiz diye bir şey yoktu böylelikle kredi almakta ödemekte kolaydı. Kaddafi'nin döneminde yeni evlenenlere daha hızlı bir hayat kurabilmeleri için 50.000(elli bin) dolar nakit veriyordu. Doğum yapan annelere çocuklarının ihtiyaçlarını giderebilmeleri için 5.000(beş bin) dolar veriyordu. Ülkede bir bireyin ev sahibi olmasının en büyük hakkı olduğunu düşündüğünden ev sahibi olmak kolaydı. Ayrıca her aileye istisnasız her ay 200 (iki yüz) dolar para yardımı yapıyordu. Kaddafi döneminde ülkenin hiç dış borcu yoktu. Ülkede yüz elli milyon dolar rezerve vardı. Bunun sebebi ülkedeki petrol rezerviydi.

Ülke Afrika'nın en büyük petrol rezervelerine sahipti. Dünya bankalarından hiç borç almamış hatta bazı ülkelere ekonomik kriz altında borç para vermiş. Ülkedeki çıkan petrolün litre fiyatı 14 cent. Yani 2011 kurlarına göre 27 kuruş. Tabii ki de Kaddafi sütten çıkmış ak kaşık değildi. Komşularına kötü davranıyordu. Hatta birden fazla kez ülkeden siyahileri atmış ve kendi halkına onları kötülemiş. Kendini Afrika'nın kralı ilan etti. Ve sadece kadın barikatlardan oluşan koruma ekibi vardı. Kadınlar konusunda hassastı. Her konuda kadın erkek eşitliğini göz önünde bulunduruyordu.

Ülkeye gelir gelmez İngiltere'nin petrol şirketlerini ülkesinden çıkardı. Yurtdışına para gitmesini kesti. Ve ülkesindeki yabancı üsleri dışarıya çıkardı. OPEC ülkelerine Dolar ve Euro kullanmamalarını bunların karşılıksız olduğunu altın karşılığında alışveriş yapmalarını tavsiye etti. Dünya düzeninin değiştirmeye çalıştı. Arap Birliği Meclisinde diğer Arap liderlerini iki yüzlülükle suçladı. Liderlerin hepsi sıranın ona geleceğini ve boşa kürek çektiğini biliyorlar ve bunlar son konuşmaların dermişçesine gülüyorlardı.

Ayrıca 1974'te Türkiye Kıbrıs Barış Harekatı ile Kıbrıs'a asker çıkartmasını destekleyen ve Amerika'ya meydan okuyan tek ülke oldu. Türkiye'nin bu hareketi sebebiyle diğer ülkeler Amerika'dan dolayı Türkiye'ye petrol satmazken Libya Türkiye'ye destek oldu. Batılı kaynaklar , tehlikeli kaynaklara sponsor olduğunu söyleyip Amerika ve Britanya'yı işgal etme planı yaptığını söylüyordu. Uluslararası medya Kaddafi'yi kötüledi , hakkında kötü şeyler yazdılar(Alemci, sapık, diktatör gibi.). Onun hizmetinde çalışan hemşiresi Kaddafi yok olduktan sonra bunların yalan olduğunu belirtti.2000'li yıllarda Amerika ve İngiltere ülkenin özgürlüğe aç olduğunu ve yardıma ihtiyacı olduğunu söyledi. Batı medyasıysa halkının beynini yıkadı. 

2011 yılında Kaddafi'nin hayatını yitirmesine sebep olup ülkeyi şuan ki durumuna sürüklediler. Ülke şuan da özgürlüğe aç değil sadece aç. Kaddafi'den sonra petrol üretimi dörtte bire düştü. Ülke sahip oldukları zenginlikleri beş yıl içinde kaybetti. Dört yüz otuz beş bin Libya vatandaşı iç mülteci durumuna düştü. Ülkedeki hastanelerin %44'ü(yüzde kırk dört)faaliyet göstermiyor. Beş yüz elli sekiz okul kapandı. Ve iki yüz yetmiş dokuz bin öğrenci okula gidemiyor. Putin bunlar olmadan önce ABD'nin yapmayı planladığı şeyin yanlış olduğunu söyledi. 

Öncelik olarak vurguladığı şey Kaddafi'nin hayatına son verme kararını NATO'ya kim verdi ? ABD Başkanı Donald Trump'a (O zaman ABD Başkanı o idi.) göre ne Kaddafi ne de Saddam Hüseyin katledilmemeliydi. En azından Amerika Birleşik Devletleri bunun içinde olmamalıydı. Muammer Kaddafi 27 yaşında iktidarı eline aldı ve bu 42 yıl sürdü. (Kaddafi'nin ölümü NATO ile gerçekleşti. O kısımları anlatamadım kusura bakmayın ama Google'dan Kaddafi'nin Cesedi yazıp resimlere bakarsanız durumu görürsünüz. Ayrıca daha ayrıntılı fotoğraflar için gizli sekmeyi kullanmayı unutmayın.)

2019'dan beri ülkede 2 farklı devlet 3 farklı taraf çatışmakta. 

_____________

ABD KORE  SAVAŞINDA GÜNEY KORE'Yİ KANDIRDI

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

ABD KORE  SAVAŞINDA GÜNEY KORE'Yİ KANDIRDI. UKRAYNA-RUSYA SAVAŞINDA UKRAYNA'YI KANDIRDI. ŞİMDİ DE YUNANİSTAN. (SON OLANLARA GÖNDERME OLSUN.) BATI , DÜNYA'NIN DİĞER KESİMLERİNİ UYUTMAYA VE KANDIRMAYA DEVAM EDİYOR. BUNU OKUYAN KİŞİ SENİ UYARIYORUM UYKUDAYSAN UYAN UYKUN GELMİŞSE AYIL UYUMANA AZ KALMIŞSA FARK ET !

DESTEK AMAÇLI VOTE VE YORUM ATMAYI UNUTMAYIN <3

Masumların Sesi Ol !Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin