Çin'de herkes izlenmeye alınarak , toplumsal bir kredi derecesine tabii tutulacak . Büyük birader izlemeyi tüm çevrim içi faaliyetlerde mümkün kılıyor. Hatta izleme kameraları ve yüz tanıma sistemleriyle hangi duyguda olduğumuza dair bilgileri de elde edecek.
Bugün Çin'in toplumsal kredi mantığını ve bunun milyonlarca Müslüman Türk'ün üzerinde nasıl demelere tutulduğundan bahsedeceğiz. Ülke bir değerler sistemi üzerine kurulu Konfüçyanizm , Taozim ve Budizm gibi.. Bu düşünce temellerine göre ; farklılık tehdit kelimesiyle eşittir. Çinlilere göre Çinliler az olursa güvensizlik oluşur. Bugün İslamiyet Komünist Parti'ye göre en büyük tehdittir. Özellikle en büyük farklı grup olan Uygur Türkleri hedef tahtası. Uygurların kökten dincilikle alakası olmasa da Çinlileştirilmesi karşısında engel olduklarından dolayı , özellikle öteki milletler gibi çok iyi Çince bilmemeleri , Çin kültürüne mesafeli oluşları , psikolojik olarak kendilerini Çinlilerden asla aşağı görmemesi birer tehdit unsuru olarak görülmekte.
Çin'de Uygurlar sürekli ayrımcılık , baskı , kitlesel hapis ve devletin gözetim tekniklerinin en yoğun kullanımıyla karşı karşıyalar. Evlerinde onların her davranışını izleyen , her sözlerini kayda alan "büyük biradere" katlanmak zorundalar. İlk izlenmeler 2014'te 200'den fazla komünist parti üyelerinin bölgeye hizmet amaçlı gönderilmesiyle başladı. 2016'da ise yüz bin kişilik ikinci gözlemci grup , aile bireyleri toplama kampına yerleştirilen veya polis tarafından öldürülen Türklerin evlerine yerleştiler. Kardeş aile adı altında baskıya dayanamayan kişilerin intihar ettikleri haberi basına yansımıştı. Ancak dini aşırılıkla suçlanarak üstü kapatılmaya çalışılıyor.
Uygurlar devletine sadık mı ? Çinceyi iyi konuşuyorlar mı ? Ramazan'da ne yapıyorlar ?namaz kılarken yönü Mekke'yi mi gösteriyor ? Nasıl selam veriyorlar ? Kur'an'ları var mı ? Her şey detaylı bir şekilde izleniyor. Eve yerleştirilen Çinlinin görevi ; hane halkının aldığı her nefesi gözlemleyerek raporlamak. Herkesi denetleyen ve her şeyi denetleyen Komünist Parti'yi kimin ve kimlerin denetlediği ise soru işareti. Hem internet hem de kameralar aracılığıyla izlenen insanların saklanacak yeri yok.
Hayatın her alanını kapsayacak sistemle birlikte vatandaşların puanlarını belirlemede , harcama alışkanlıkları , sosyal medya kullanımı , arkadaş çevresi gibi son derece kapsamlı unsurların dahil olduğu bir algoritma etkili hale gelmiş durumda. Sigara içilmeyen bölgelerde yapılan yasak ihlalleri ve borcunu zamanında ödememek gibi davranışlar cezalandırılırken , ödemelerini zamanında yapma ve toplumsal sorumluluk projelerinde gönüllü yer alma gibi davranış biçimleri mükafatlandırılacak. Puanı yüksek kişilere hastane ve kamu dairelerinde daha az sıra bekleme , otellerde indirim ve daha fazla iş imkanı sağlama gibi olanaklar tanınacak.
İlk kez 2009'da Urimçi katliamı sonrası yerel bazda başlatılan ve 2014'de 8 firmayla ülke çapında devam eden uygulamayla insanların para harcama alışkanlıkları , sosyal medya kullanımı , sokakta kurallara uyup uymadığına ilişkin bilgiler yapay zeka ve algoritmalarla takip edilerek puanlanıyor. Pekin hükümeti , Sosyal Kredi Sistemi ile işe alımlardan uçak bileti almaya kadar sosyal yaşamın pek çok alanını kişilerin puanlarına göre değerlendirecek. Bu yöntemle bugüne kadar çeşitli kategorilerde kara listeye giren 26.82 milyon kişi uçağa , 5.96 milyon kişi ise yüksek hızlı trene binmekten men edildi. Sistemin daha işlevsel kullanılabilmesi için Çin hükümeti 200 milyon olan kamera sayısını iki katına çıkartıyor. Çin'in en büyük izlenme sisteminin alt yapısı ise kendi kurduğu teknoloji şirketleri sayesinde gerçekleşiyor.
Ülkenin en büyük teknoloji şirketlerinden biri olan Huawei; daha önce hiçbir teknolojik sistemlerinin etnik grupları tespit etmek için tasarlanmadığını söylemişti. Ancak şimdi Huawei Çin'de farklı milletlerden olan insanların yüzünü tespit edecek yeni sistem geliştirdi. Han Çinlisi ise-uygun , diğer milletlerden ise -uygun değil alarmı başlatılacak ve hemen sorguya çekilecek. En önemlisi de bir millete soykırım yapmayı destekleyen Huawei tüm dünyada rağbet görmeye devam ediyor.
Mevcut lider başkanı Şi Jinping , Konfüçyüs'ten alıntılar yapmayı ve kendisini kutup yıldızına benzetmesi seviyor. Fakat durum her an değişebilir. Özellikle , başkan Şi ve komünist partinin beklediği itaat sona ererse... Meşhur modernleşme teorisine göre ; bir ulus zenginleştikçe daha özgür ve daha demokratik hale gelir. Peki, Çin'den böyle bir dönüşüm bekleyebilir miyiz ? Bu pek mümkün gözükmüyor. Batılılar da Çin'e yatırım yaparken , tam da bu ayrıntıyı hesaplayamadı. Bundan dolayı da Çin anlaşılması ve anlatılması zor bir ülke.
Sizce tüm bu insanlık dramına sadece Uygur sorunu demek ne kadar doğru ? Medeni dünyanın temel değerleri olan insan hak ve özgürlükleri , Doğu Türkistan'da ÇKP tarafından en ağır şekilde ihlal edilmekte. Buraya kadar bir toplumun , insanlığın yeni teknolojilerde nasıl hızlı bir biçimde yok edilebileceğini sıraladık. Şimdi sıra neler yapabileceğimizde.
Doğu Türkistan'daki varoluş mücadelesinin çığlıklarını her an hissediyoruz. Doğu Türkistan halkının en temel hakkı olan yaşama hakkı tehlike altında. Din ve vicdan özgürlüğü gibi temel insani özgürlükler yasaklanmış durumda. Zulümden kaçanların aileleri de suçlu olarak görülmekte ve ağır şekilde cezalandırılmakta.
Her şeyden önce Doğu Türkistan sorununa partiler üstü milli bir mesele, dahası insanlık dramı olarak bakılmalı ve ona göre davranış sergilenmeli. Sözde "Mesleki Eğitim Kampları" adı altında üç milyondan fazla insanın kapatıldığı ceza kamplarının acilen kapatılması için devletçe ve milletçe çağrıda bulunulmalı. Uluslararası bağımsız gözlem - inceleme heyetinin bölgeye gitmesini isteyen BM başta olmak üzere ilgili uluslararası kurumlarla ve ülkelerle aktif iş birliği yapılmalı. Doğu Türkistan'da devam eden etnik ve kültürel soykırımın durdurulması için Türkiye'nin de güçlü uluslararası kamuoyu oluşturulmasına katkı sağlaması için Doğu Türkistan sorununda daha belirleyici rol üstlenmeli. Aile mahremiyetini ihlal eden sözde "Kardeş Aile" politikası ile Uygur kızlarını Çinli erkeklerle evlenmeye mecbur kılan uygulamaların acilen durdurulması için acil çağrı ve girişimde bulunulmalı. Türkiye medyası , var olmakla yok olmak arasına sıkıştırılmış , uluslararası toplum ve medyada "soykırım mağduru" olarak gündemde tutulan Doğu Türkistan dertlerini ve meselelerini kapsayıcı şekilde tüm platformlarda gündeme taşımalı. Türk İslam birliği dışında geri kalan dünya bu insanlık dramına ses çıkarmaya devam ediyor. Bu durum Türk İslam dünyasında evrensel değer sahipleri arasındaki büyük farkı gösterdi diyebiliriz. Bu durum ayrıca muhafazakar ve romantik değerlerin sorgulanmasına da yol açtı.
_______
Evet bu bölümde böyle idi.
Bu ve bundan önceki bölüme de destek olmayı unutmayın <33
Çin Doğu Türkistan'a ciddi şekilde zulümler uyguluyor lütfen sessiz kalmayın.
Üst medyaya bir video bıraktım İsrail ve Filistin ile ilgili ona bakmayı unutmayın <33
Alttaki videoya da bakmayı unutmayın <3
(burada yazdığım bilgiler GZT youtube kanalından alınmıştır.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Masumların Sesi Ol !
No Ficción•Bu kitabı ilk yazmaya başladığımda hayvanlar üzerinde deney yapılmasını konu ediniyordum. •Sonradan ani bir kararla artık tüm masumların sesi olabilmek için birçok şeyden bahsediyorum. •Lütfen bana destek olmak için kitabıma yorum at , bölümlere vo...