Herkese selam ! Bugün Afrika'yı konuşacağız. Afrika zengin bir ülke... Tabii ki de maden açısından diyorum ama bunu kendisi tam olarak kullanamadığından şu an böyle durumda.
____
Afrika dünya üzerinde 30,3 milyon kilometre yer kaplıyor adalarda dahil edilirse yeryüzündeki tüm kara kütlesinin beşte biri burada bulunuyor diyebiliriz. Kıta 1,5 milyar insana yani dünya nüfusunun yüzde on yedisine ev sahipliği yapıyor. Afrika kilometre başına otuz beş kişiyle dünya ort. altında olsa da Avrupa Birliği'ne kıyasla dört kat daha düşük bir nüfus yoğunluğuna sahip nüfusun artış hızı yüksek demografik tahminlere göre Afrika nüfusunun 2050'ye kadar iki katına çıkması bekleniyor. 55 devletin yer aldığı kıta doğal kaynaklar açısından dünyanın en zengin bölgelerini içinde barındırıyor.
----
Afrika'ya karşı beslenen Emperyalist içten temelinde yatan da bu tarif için gerekli olan verimli topraklara sanayi açısından önem arz eden çeşitli maden yataklarına ve son derece stratejik enerji kaynaklarına ev sahipliği yapan kıtanın doğal kaynaklar cenneti olduğunu söyleyebiliriz.
Afrika doğal kaynaklar cenneti ama zenginlik her zaman mutluluk getirmiyor. Afrika'nın zenginliğiyle yüzyıllardır adeta başına bela olmuş durumda yirminci yy. ortalarına kadar en vahşi en barbar yöntemleri kullanan sömürgecilerin oyun alanına dönüşen Afrika bugün de Emperyalist beklentiler içindeki güçler arasında yaşanan güreşin tam merkezinde yer alıyor. Bu bile güreşi Afrika ile uluslararası güçler arasındaki ilişlerde önemli bir sorun çünkü Afrika kendi kaynaklarından faydalanıp kendi ayakları üzerinde yükselmek istiyor. Enerji ve doğal kaynakların güvenliği her şeyden önce bir egemenlik meselesi fakat bu noktada sinsice yaklaşımların devreye girdiği görülüyor. Örneğin Çin bazı Afrika ülkeleriyle altyapı finansmanı karşılığında petrol ve stratejik mineralleri ödeme olarak kabul ediyor.
------
Altın ve elmasın yanı sıra nükleer enerji üretmek için kullanılan uranyum mücevherat ve endüstriyel uygulamalarda kullanılan platin paslanmaz çelikten mıknatıslarda madeni paralarda ve şarj edilebilir pillerde kullanılan nikel bir alüminyum cevheri olan boksit ve renk pigmentlerinin de kullanılan kobal Afrika'nın doğal zenginliklerinin başında geliyor.
-----
2006'ya kadar Güney Afrika dünyanın en büyük altın üreticisiydi. 2007'de diğer ülkelerde artan üretim ile en büyük üretici Çin haline geldi. 1970'de Güney Afrika tek başına 995 ton veya 32000000 altın üretmişti ki bu dünyadaki 47,5 milyon su üretimin üçte ikisine karşılık gelmekteydi.
2021 yılı itibariyle Gana 130 Güney Afrika yüz Sudan 90 Mali 60 Burkina Faso 50 Tanzania 48 ve Demokratik Kongo 39 ton ile dünyanın önde gelen altın üreticileri arasında yer alıyor. Yeni altın yataklarının bulunduğunu da söyleyebiliriz.
----
Afrika elmasını bilmeyen yoktur. Kıta 2008'de dünya elmaslarını yüzde elli beşini üretti. Bosvana , Angola , Güney Afrika , Demokratik Kongo Cumhuriyeti ve Nabimya Afrika'nın en büyük elmas üreticileri...
2016 verilerine göre dünyanın en büyük elmas rezervine sahip 210 milyon kara ile Avustralya ikinci sırayı 150 milyon kara ile bir Afrika ülkesi olan Demokratik Kongo Cumhuriyeti alıyor. Üçüncü sırayı yine Afrika ülkesinden biri 130 milyon kara ile Bosvana , dördüncü 100 milyon kara ile Rusya gelirken beşinci sırada 70 milyon kara ile Güney Afrika yer alıyor.
----
Rusya'nın en büyük iki madeni Jwaneng ve Orapa elmas üretiminin yüzde doksan ikisini oluşturuyor. Jwaneng üretim değerlerine göre dünyadaki en büyük maden durumunda madenin ömrünü 2040'a kadar uzatmak için bir genişleme planı yapılıyor.
(Birçok ülke böyle birçok yeri zamanında sömürüyor ve buna devam ediyor. Bu yüzden kitapta buna değindim. Bu kadar zenginliğe sahip bir ülkenin kendi yararından çok başkalarının yararına iş görmesi çok üzücü. Buna dur demek gerekiyor ülke kendini geliştiremediğinden sesini çıkaramıyor ama dünyanın geri kalanı ?
ayrıca Rusya neredeyse her yerden kendi payını almayı başarıyor. AH RUSYA AH !)
-----
Yaklaşık 202 milyon nüfuslu Nijerya petrol ve doğalgaz üretimiyle bilinen bir opec üyesi. Petrol rezervi açısından ikinci sırada yer alan ülke. 2019 rakamlarına göre günlük 2,1 milyon varil üretimiyle cezaevi Angola'nın lider petrol üreticisi konumunda.
Doğal gazda ise 2019'da 49,3 milyar metreküplük bir üretimle Cezayir kıtadaki en büyük üçüncü petrol üreticisi.
Ayrıca Nijerya dünyanın en büyük sıvılaştırılmış doğal gaz ihracatçısı konumunda
-----
Nijer dünyanın en fakir ülkelerinden biri ayrıca dünyanın en büyük dördüncü uranyum üreticisi Fransa'nın nükleer santrallerine giden uranyumun üçte birini Nijer şehrinin uranyum zenginliği ocak 2018 itibariyle Urano'ya dönüşen Fransız areva grubunun(?) tasarrufu altında. 50 yıldır Nijer'de faaliyet gösteren Fransız şirketi iki yan (?) kuruluşu aracılığıyla ülkenin uranyumuna el koymuş durumda. Ayrıca şirket 1971'den beri ülkenin en büyüğü olan alet madeninde de faaliyet gösteriyor.
Ayrıca bazı madenler devlet ve başka şirketler tarafından ortak kullanılıyor.
(Ülke tarihte sömürüldü kendini geliştiremedi şimdide dur diyemiyor muhtemelen kötünün iyisi deyip ortak kullanmaya yöneliyor ya da yönlendiriliyor. Sonuçta güçsüz bir ülke olarak kalmış.)
(Ayrıca ortak çalışmalarda yozlaşma var.)
Japonlar ve İspanyollar şu sıralar Afrika'nın en büyük dünyanın ise ikinci uranyum madenini faaliyete geçirmek için çalışmalar yapıyor.
----
Afrika yaşanan eşitsizliği ne kadar direniyor olsa da zenginliğinden pay alamıyor maalesef ki. Gelir bakımından en eşitsiz 10 ülkesinin altısına sahip olan Sahra Altı Afrika'da yaşıyor.
_______
Bu bölümde böyle idi.
Destek amaçlı vote ve yorum atmayı unutmayın <3
Bölüm hakkında düşünceleriniz >>>
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Masumların Sesi Ol !
Non-Fiction•Bu kitabı ilk yazmaya başladığımda hayvanlar üzerinde deney yapılmasını konu ediniyordum. •Sonradan ani bir kararla artık tüm masumların sesi olabilmek için birçok şeyden bahsediyorum. •Lütfen bana destek olmak için kitabıma yorum at , bölümlere vo...