28.Bölüm

21 9 27
                                    

Yeni bir bölüme geçmeden önceden ,


Bunlara bir bakın <33

Bugün Azerbaycan hakkında bilgi edineceğiz bu bilgileri Sümeyra Çenet youtube kanalından edindim. Eğer okuduğunuz şeylerin yanlış olduğunu düşünüyorsanız. Uygun bir dilde belirtin. Ve neden bana "yanlış bilgi sunuyorsun?" gibi şeylerle gelmeyin. Çünkü ben olabildiğince güvenilir kaynaklar seçmeye çalışıyorum. Videoyu medyaya koydum.

Ayrıca şunlara da bir bakın <3

_________________

Evet şimdi konumuza geçebiliriz.

Not: Azerbaycan hakkında çoğunlukla sadece temel şeyler biliniyor bu yüzden bu bölümü yazmaya karar aldım. Eğer birinden geri dönüş alırsam (Bu geri dönüş olumlu olursa) başka bir bölüm daha atabilirim.

____________

Azerbaycan , farsça Ateş Muhafızları anlamına gelir. En turistik yerleri "Yanardağ" adı verilen  bu dağda hiç sönmeyen ateşler vardır bunun sebebi 4000 yıl önce burada bir deprem oluyor yer altında çatlaklar oluşuyor ve doğalgazın havayla tepkimesiyle çatlaklardan ateşler çıkmaya başlıyor. Ateşlerin boyu yıl içerisinde 3 metreye çıkabiliyor. Eski zamanda da Zerdüştler burayı tapınak olarak da kullanmışlar. Bu yüzden ülke ateş ülkesi olarak bilinir.

Kafkasların en büyük şehri ve Azerbaycan'ın başkenti Bakü bölgenin en büyük kozmopolitik şehridir. Ve dünyanın en hızlı gelişen , doğu ve batıyı iyi bir şekilde harmanlayan bir şehirdir.

 

Azerbaycan 1991'de son bağımsızlığını ilan edene kadar birçok kez bayrak değiştirdi. Şuan da kullanılan bayrakta mavi renk Türklüğü , kırmızı renk Demokrasi ve Çağdaşlığı , yeşil renk İslamiyeti temsil eder. Bayraktaki renkler açıklamışken hilâl ve sekiz kollu yıldızın anlamı açıklanmamıştır. Tahminen ; hilâlin Türk halkını temsil ederken sekiz kollu yıldızın sekiz Türk halkını temsil ettiği düşünülmekte.

Azerbaycan; Coğrafi konumundan dolayı Rusların ve Farsların baskısı altında kalmıştır. Tarihte iki kere bağımsızlık kazanmıştır. Türk Devletleri arasında kurulan ilk Türk Devletidir. İlk kez 1918 tarihinde kurulmuş ve kurulmasından 2 yıl sonra Kızıl Ordu ülkeye girmiş ve Azerbaycan Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti olarak ilan edilmiştir. 1991 yılında Sovyetler Birliği dağılmasıyla tekrar bağımsızlığını ilan etmiştir. Fars-Rus savaşının sonunda Güney Azerbaycan-Kuzey Azerbaycan olarak ikiye bölünmüştür. Barış Manço'nun Ayrılık adındaki parçasında bundan bahsedilmiştir. Azerbaycan Türkçesi , Türkiye Türkçesine en yakın Türkçedir. Lâkin Azerbaycanlılar , Türkiye Türkçesini garip olur ve gerçek Türkçenin Azerbaycan Türkçesi olduğunu söylerler. 

Ülke petrol yönünden yüksek potansiyeline sahiptir. Ve birçok petrol üretimi vb konularında çalışmalar yaptı. Dünyadaki 14 iklimin 9'u Azerbaycan'da görülür ve bu tarım çeşitliliğini olumlu yönden etkiler. Ayrıca şuan da (18.06.2022 saat 17.07) 1 Manat (Azerbaycan para birimi) 10,19 Türk Lirası. Bu bilgileri edindiğim youtube kanalı 2019 tarihinde yayımlanmış ve o zaman 1 Manat 3,11 TL idi. Son 15 yıl (2019) hızlı ekonomik büyüme göstermiştir. 2006 yılında %35 oranında dünyanın en hızlı büyüyen ülke olmuştur. 2009 yılında dünyanın en reformcu ülke olarak kabul edilmiştir. (Bizi de hala Arap sanan insanlar var. Artık nasıl bir hissiyat veriyorsak.) 

Azerbaycan Türk Cumhuriyetleri arasında en fazla okuma yazma oranına sahip ülkedir. Bu oran (2019) %99.8. (Eğitim , sizin kültürünüzü , karakterinizi , gücünüzü ve bilginizi yansıtan bir aynadır.) Biliyorsunuzdur muhtemelen Azerbaycan , Ermenistan'ın zulümlerine maruz kalmıştır. Bu durumun başlangıcı 1800'lü yıllara dayanıyor. Karabağ'ı 1805'te Ruslar tarafından kontrol altına alındı 1822'de ortadan kaldırıldı. 19. yy. Anadolu'dan ve İran'dan Ermeni göçleri yaşandı. Rus tarihçilerine göre en az 1 milyon Ermeni göçü yaşanmıştır. Buna rağmen Ermeniler Karabağ'da fazla bir nüfusa sahip değildiler (1900). Sovyetler Birliği zamanında (1988) yapılan göçlerle nüfusun %75'ini oluşturuyorlardı. Bu sebeple Ermenistan Sovyet Cumhuriyeti ile birleşme kararı alındı fakat bu karar geri çevrildi. Sovyetler Birliği dağılmasıyla (1991) Ermeniler , otorite boşluğunu fırsat bilip Dağlık Karabağ'ın bağımsızlığını ilan ettiler. Böylelikle Azerbaycan ve Ermenistan arasındaki çatışmaların fitilini ateşlemiş oldular. 8 Mayıs 1992 yılında Dağlık Karabağ Ermeniler tarafından işgal edildi. Ve Ermeniler 20.000 (yirmi bin) Azeri'nin ölümüne sebep oldular. Binlerce aile yurdunu terk edip mülteci oldu. 

Ankara Hükümetini tanıyan ilk ülke Azerbaycan'dır. Mustafa kemal Atatürk ve eski Azerbaycan başbakanı Neriman Nerimanov arasında çok güçlü bir kardeşlik bağı vardı. Kurtuluş harbi sırasında Azerbaycan , talep edilmediği halde Türkiye'ye petrol ürünleri yardımında bulunmuş. 1921 tarihine gelindiğinde de devlet kasasında hiç para kalmamıştı. Mustafa Kemal ise borç istemek için Neriman Nerimanov'a bir mektup yazmış. Nerimanov ise mektubu okur okumaz 5 kg altın göndermiş. Daha sonrasında Rus hükümetinden aldığı 10 milyon altın Rubleyi ilave etmiş. Bu yardımın Türkiye'ye önemli katkıları olmuş. Nerimanov , Atatürk'ün yazdığı mektuba cevap olaraksa ''Paşam bizim Türk Devletinde kardeş kardeşe borç vermez kardeş her zaman kardeşin elinden tutar yazmış.

1993 yılında Heydar Aliyev'in ''Biz bir millet iki devlet'' sözleriyle o zamandan bu yana Türkiye ile Azerbaycan arasındaki bağa vurgu yapmak için kullanılır. ''Azerbaycan'ın sevinci bizim sevincimiz kaderi bizim kaderimizdir.'' diyen Atatürk ise Dolma Bahçe sarayında kaldığı zaman Azerbaycan Demokratik Kurucusu olan Mehmet Emin Resulzade'ye şu sözleri iletmiştir ; Ben dünyaya senden 3 sene erken göz açmışım ancak ilk Türk Cumhuriyetini ilk kez sen yükselttin zirveye ve bayrak inmesin diye senin elinden alıp ben Türkiye üzerinden dalgalandırmışım. İnmez demişsin bu bayrak , inmeyecek ! 

________________

Bu bölümde böyle idi

Destek amaçlı vote ve yorum atmayı unutmayın <33

Masumların Sesi Ol !Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin