#لـِ مريم نصر "ظلال خفية"
#اللاب لاا.
كانت تجلس على الاريكة بملل وفجأة ضرب عقلها فكرة فنهضت سريعًا ودلفت إلى غرفة النوم وجلست بجانب زوجها الذي يعمل على بعض الأوراق.
عهد بدلال مزيف :
"حبيبي."
مهاب بعدم اهتمام :
"يا نعم؟"
عهد ببراءة مزيفة :
"عايزه اللاب."
مهاب بهدوء :
" لا."
عهد بغيظ :
"لييه؟"
مهاب بجديه :
"علشان عندي شغل بكره ومش هينفع يبقى فاصل."
عهد برجاء :
"والله ما هفصله."
مهاب ببرود :
"قولت لا."
عهد بغيظ :
"انت انسان ظاااالم. "
مهاب بتأكيد:ايوه انا ظاالم، روحي بقى شوفي كنتي بتعملي ايييه علشان اخلص اللي في أيدي.
عهد وهي تنهض :
"حسبي الله ونعم الوكيل. "
مهاب باستفزاز :
" ايوه حسبي الله ونعم الوكيل."
عهد بغيظ :
" ده انت باااارد يااا جدع."ثم غادرت الغرفة وهي تتأكل من الغيظ ثم اتجهت إلى المكتب واغلقت الباب من الداخل، حيث لا يستطيع مهاب الدخول وذهبت إلى الحاسوب وقامت بفتحه ووضعت السماعات وقامت بتشغيل احد المسلسلات وبعد ساعة نهضت بهدوء ودلفت إلى غرفة النوم فوجدت مهاب قد نام فركضت أحضرت الحاسوب وجلست في الصالة ثم أحضرت بعض التسالي.
عهد بسعادة :
"دي السهره صباحي."وظلت جالسة تشاهد المسلسلات حتى أعلن الحاسوب عن حاجته لبعض الطاقة وعندما نظرت إلى الساعة وجدتها السابعة صباحًا ومن المفترض أن يستيقظ مهاب بعد نصف ساعة ليذهب إلى عمله.
عهد بخوف :
"احيييه ده مهاب هيعمل مني بطاطس محمره."ثم وضعت الحاسوب في موضعه على المكتب وركضت إلى الغرفة واستلقت بجانب مهاب وهي تدعي النوم وبعد نصف ساعة استمعت إلى صوت رنين هاتف مهاب الذي نهض بتكاسل واتجه إلى المرحاض وبعد أن تجهز ذهب إلى غرفة المكتب وفي ثواني كان يصدح صوت مهاب الغاضب، وكانت عهد تقوم بضرب خدودها بخوف وهبطت أسفل الغطاء لتحتمي به، وفجأة شعرت بأحد يقف فوق رأسها لكنها اكملت تمثيلها حتى تم سحب الغطاء من على رأسها.
مهاب بغضب :
"مين اللي فصل اللاب؟"ولكن لم تجيب عهد فهي مازالت تمثل النوم.
مهاب بغضب وهو يمسكها من ذراعها :
"ردييي."
عهد بخوف :
"مش انا نايمة."
مهاب بتهكم :
"والله؟"
عهد ببراءة مزيفة :
"والله."
مهاب بغضب مكتوم وهو يترك ذراعها :
"صدقيني هتزعلي مني جاامد."
عهد بشجاعة مزيفة :
" غوور ياااض."
مهاب بتوعد وهو يبتعد :
"هوريكي، بس علشان انا مش فضيلك دلوقتي، استنى عليا."
عهد بسخريه :
" غضب الدين علي باااااااشااااا."
مهاب بصوت مرتفع من الخارج :
" اسكتي يا خرااااابه هااانم."ثم رحل من المنزل ذاهبًا إلى عمله والغضب يتملك منه.
عهد وهي تستلقي على الفراش مرة أخرى :
"متعصب لييييه ده؟ "ثم نامت بهدوء.
#لـِ مريم نصر "ظلال خفية"
أنت تقرأ
اسكريبتات
Acakهنا انا بطلع كل الطفولة اللي جوايه ممكن اكون مش محترفة في الموضوع بس حبيت اشاركم في الموضوع ده ❤️يارب ينول اعحابكم❤️