احياناً تخاف على شخص من الانكسار لتتفاجئ به يكسرك .
إرنست همينچوي .
~~~~~~~~~~~~~~~
وقف الجميع بالبهو ينظروا لبعضهم البعض فبعضهم ينظر بحيره و الآخر بترقب حتى اقتربت ياسمين و همست لمازن : انتو عملتو فيه ايه ؟حرك رأسه و قال بإيجاز : و لا حاجه
رمقته بنظره غير مصدقه فاقسم قائلا : و الله العظيم و لا حاجه و لا لمسناه .تعجبت و رفعت حاجبها تسأله بفضول : اومال فارس ناوي على ايه ؟
رد محركا كتفاه لاعلى : مش عارف و بجد اول مره مبقاش عارف هو ناوي على ايه !تدخلت عاليا بالحديث هاتفه بحده : انتو عمالين تتوشوشو على ايه و ايه اللي بيحصل هنا ؟
زغر لها مازن بغضب و قال بشراسه و بصوت عال : اسمعو... اي حد جوه البيت ده سمع او شاف او فهم اي حاجه مش مسموح له يطلع الكلام ده بره و انا عارف كويس مين اللي ممكن يخالف كلامي بس يا ويله مني .
ردت عاليا بسخريه : قصدك مين ؟ انا مش كده !
اكد حديثه بحده : انا قولت اللي عندي و يا ريت محد......قطع حديثه إثر سماعهم جميعا لصوت ارتطام حاد فهرعت ياسمين صوب المكتب و فتحته بلهفه لتتفاجئ به بهذا الشكل الذي افزعها ملقى على الارض ينزف الدماء من انفه و فاقدا للوعي .
صرخت صرخه حاده و هائجه تطلب النجده ممن حولها : فااارس الحقوني .
هرع الجميع و ارتمت عاليا ارضا بجوارها تصرغ بانهيار : لا يا فارس متسبنيش انت كمان اهاااا .
دفعهما مازن بعيدا عنه هادرا : اوعي انتي و هي كده خلوه يتنفس .جثا على ركبته و حاول ايفاقه و عندما فشل هدر بالخدم : نادو على زين بسرعه .
لحظات حاسمه و دلف زين و امجد و قاما بحمله و التوجه للخارج و وضعوه بالسياره من الخلف و جلست ياسمين بجواره تسند رأسه و تحاول ايقاف نزيف انفه حتى واتتها مخاوفها و بدأت أطرافها بالتشنج .لمحها مازن الذي يجلس بالامام فصرخ بها : ياسمين مش وقته تنهاري دلوقتي خلينا نطمن عليه .
ظلت تبكي و تنتحب بصمت حتى وصلوا جميعا لباب مشفى الفهد .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وقف الجميع بتوتر فى انتظار الاطمئنان على فارس و لكن ياسمين زادت انهيارا على انهيارها و ظلت تنتحب و تبكى بدون وعى حتى خرج مراد و معه احد اكبر الاطباء بالمشفى ليهتف باسف : احنا لحقنا الباشا بس ده انذار بالخطر .سأل مازن مستفهما : وضح كلامك اكتر يا دكتور !
رد الطبيب بتوضيح : ضغط الدم لما يعلى بالشكل ده ممكن يتسبب بنزيف زى ما حصل انهارده بس لو اتكرر الموضوع ممكن يسبب سكته دماغيه .ابتلع غصه خوف و ألم ظاهر و لمعت عيناه و قال بصوت متحشرج : موضوع الاغماء ده حصله قبل كده و ساعتها عرفنا انه عنده الضغط .
سألت ياسمين بلهفه مستفسره : امتى حصل الكلام ده ؟
رد موضحا بحزن : لما سبتو بعض اول مره .
أنت تقرأ
أحببت طريدتي وترويض الفهد (الجزئين بعد التعديل) مكتملة
Roman d'amourما لكَ في قلبي الا مكاناً صغيراً يُقدر بحجم قبضه يدي و لما شَعُرت بتخمه عِشقك ذهبت لطبيب العشاق ... و سألته ما بالِ اتألم بحضوره و فراقه و مكانه فى قلبى يُضاق ؟ فقال لي اچابةٌ ولجت لنفسى كالمحراب اچابته كانت الا تعلمي ان حجم القلب قبضةٌ من يدك و...