الفصل السادس و العشرون ترويض الفهد ج٢

41.3K 882 30
                                    

فى استديو التصوير

بدأت الحلقه على الهواء مباشره لتفاجئ المذيعه جمهورها بضيفها و هي ترحب به بفخر : و لاول مره على الاطلاق يتواجد فى برنامج توك شو احد اهم رواد صناعه الاجهزه الكهربائيه و المنزليه و اللى بمجرد دخوله سوق السيارات اكتسحه معلنا عن وجوده القوى ، رجل الاعمال المعروف ( فارس الفهد ) .

بدأ التصفيق الحار بضيوف الاستوديو و اعجاب الكثيرين من المتابعين ثم استطردت بعد دخوله و الترحيب به تقديم زوجته بمقدمه لا تقل اهميه عن سابقتها و هي تقول بفخر : و زوجته اللى قدرت تستحوز على قلبه ( ياسمين غزال ) .

بعد التحدث بالكثير من النقاط الاقتصاديه بانشاء شركه السيارات و مشاركه ياسمين الحديث بحكم انها كانت تعمل معه و تعلم كل كبيره و صغيره بها تحدثت قليلا عن حياتهما الشخصيه و سألت بفضول : قولولى بقى ، عرفت من مصادرى ان ياسمين صوتها حلو و بتغنى .

اجاب فارس بتاكيد : كانت بتغنى .

سألته منال ببسمه ماكره : افهم من حضرتك انها بطلت ؟
اجاب نافيا بغرور و رد : لا ، بس بتغنيلى انا بس .

ابتسم الحضور على عشقه لها و غيرته عليها و اخرجت الفتيات قلوبا صغيره من اعينهن فقالت منال ببسمه : حادثه الاسانسير ، اتقال ان فارس الفهد كان بيغنى عشان يهديها .

هتف بتردد : صوتى مش حلو بس وقتها مفكرتش كتير غير انى اخرجها من حاله الخوف اللى كانت فيه .

ابتسمت و سألته من جديد : فاكر الاغنيه اللى غنتها لها ؟
اجاب : اه ، بتحدى العالم .

هتفت بشكل اذاعي مرح : طيب بما ان مش مسموح لنا نسمع صوت ياسمين مش ممكن نسمعها منك ؟
رد بضحك : هتندمى .

انحنت ياسمين ناحيته و نظرت امامها هاتفه بغزل : على فكره صوته حلو و الله .
نظر لها مستنكرا و قال بمعاتبه : ليه بس التدبيسه دى على الهوا ؟

هتفت بتوسل : غنيها عشان خاطرى .

بالطبع عندما يصبح الامر خاصا بمعشوقته لا يستطيع سوى الانصاع لرجاءها فبدأ بالدندنه بكلماتها فشاركته هى غناء نفس الاغنيه و لكن باللغه الفرنسيه .

بعد التصفيق الحار بدأت الاسئله بالتعمق بحياه فارس الفهد فسألته : بداياتك كرجل اعمال ، و ازاى قدرت تكون الكيان العملاق ده و فى وقت قصير ؟

اجاب فارس باستفاضه : اولا مش وقت قصير لانى كملت اللى كان بابا الله يرحمه بيعمله .

صمت و اعتدل بجسده ناظرا امامه لعدسة الكاميرا و اكمل باطناب : و الحكايه بتتلخص فى ان جدى الله يرحمه كان ابن لزوجه تانيه من ام مصريه و اب خليجى كعاده للخليجيين لما ييجو مصر فى بيزنس انهم يتجوزو مصريات ، و طبعا الزوجه الخليجيه هى الاساس ، و بعد موت فهد اتحرم جدى من ميراث ابوه و اللى كان كبير جدا لانه كان رجل اعمال ناجح و غنى و ده لان زوجته رفضت ان ابن الست المصريه دى يورث مع ولادها ، و لكن يشاء القدر ان بعد سنين و جدى عجوز و معندوش غير ورشه لتصليح الاجهزه المنزليه و بابا بحكم دراسته بالهندسه انه يقدر يطور جهاز عنده بكفاءه عاليه جدا و سجل براءه الاختراع بتاعته و بعدها نلاقى عم والدى الخليجى يزورهم فى مصر و يمول ابحاثه عشان يكبر ورشته و يخليها مصنع لانتاج الاجهزه و كان فى الوقت ده اسمها العاليمه و قبل ما تسألى ليه مسمهاش الفهد ؟ لانه خاف بعد المجهود و التعب ده ييجى حد من الخليج و يطالب بالفلوس و الارباح اللى بابا شاف انها كانت حقنا بحكم ان التمويل ده كان فى الاثاث جزء من ميراثنا و كبرت العاليمه حتى بعد ما التمويل ده وقف بموت فارس الفهد اللى هو عم بابا .

أحببت طريدتي وترويض الفهد (الجزئين بعد التعديل) مكتملةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن