ألا ما اغرب قلب الانسان !
فيودور دوستويفسكي .
~~~~~~~~
فور خروج فارس و مازن من ڤيلا مدحت الفهد نظر مازن بتعجب لاخيه الروحى و سأله بذهول : ليه قولتله على موضوع چنى ؟رد فارس بثقه : دلوقتى تعرف ، المهم عملت اللى قولتلك عليه و كلمت البوليس يكون ورانا ؟
رد مازن بحذر : ايوه ، بس انا خايف و قلقان .
هتف الآخر بغرور : طول ما انا معاك لا تخاف و لا تقلق .وضح له مازن الامر من وجهة نظره فقال : احنا خسرنا جامد اوى فى موضوع مروان الفهد ده ، 10 مليون دولار حق البضاعه ابن المفتريه ! و بعدها تكلفة الفرح كمان .
ابتسم و رد بسبه نابيه : مش مهم اي حاجه و عندي استعداد اصرف قدهم ميت مره عشان ال**** ده .
دلف سيارته و مازن بجواره و أضاف : كده كده هو حاططهم فى حسابه الغبى و انا بمساعده البوليس هقدر اثبت انها كانت خطه عشان اوقعه و فلوسى هترجع و عليهم بوسه كمان بس الصبر جميل .
نظر له مازن بفخر و قال باعجاب : بس انت دماغك سم ، ازاى قدرت توصل للناس اللى بيتعامل معاهم و تشتريهم و تقدر تخليه يقتنع ان اللى بيشترى منه البضاعه هم نفسهم الناس بتوعه ؟
رد بسلاسه : كله بالفلوس بيخلص و انا كان عندى استعداد انى اخسر كل فلوسى مقابل انه يتمسك و سيادة اللوا اكد لى انه بعد القضيه هيجمدو الارصده بتاعته و انا بس اللى هقدر احط ايدى عليها ده غير اسهمه فى العالميه بتوكيل التوقيع اللى معايا يعنى الاسهم بقت بتاعتى رسمى .
صفق مازن بفخر و اعجاب : الله ينور يا باشا ، شابوووه و الله يا بني الكبير كبير برده ، دلوقتي بس اطمن على چنى و بعدها نفرح لما يتمسك .
اعقب عليه فارس : نطمن على چنى و اخلص منه بس و انا مش هقبل على نفسى قرش واحد حرام من شغل المخدرات ، هاخد حقى و الباقى كله هيروح للجمعيات الخيريه خليه يتقهر على فلوسه و هو عايش .
رد مازن مستفسرا : و هو بعد ما تاخد حقك و حق اللي صرفته في الفرح هيبقى حاجه ؟
رد موضحا : انا هاخد فلوس البضاعه و اسهم الشركه و بس ، غير كده ميلزمنيش قرش واحد من فلوسه الحرام .قطع حديثه صوت رنين هاتفه فاجاب : ايوه يا امجد .
اخبره من الطرف الاخر باحترام : مدحت بيه خرج و انا وراه يا باشا .
حذره بحسم : اوعى يفلت منك و ابعتلى اللوكيشن بسرعه .
اكد له بحرفيه : متقلقش ، اوامرك يا باشا .التفت موجها حديثه لمازن : شوفت زى ما توقعت بالضبط مدحت خرج و رايح له ، يلا بسرعه خلينا نحصله و اتصل بسيادة اللوا خليه يجهز القوات عشان يقبضو عليه .
هتف مازن بتخوف : انا خايف عمك مدحت يعمل فيه حاجه .
رد فارس بسخريه : و الله هيثبت انه راجل لاول مره فى حياته .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
جلست فى احضانه و هى تشعر بالاحتواء لاول مره و اسندت رأسها ترسم ابتسامه بلهاء على وجهها تدثر جسديهما جيدا و تستمع لدقات قلبه فسألها ساجد بحيره : ليه مقولتليش من الاول الحاجات اللى بتضايقك و انا معملهاش ؟
أنت تقرأ
أحببت طريدتي وترويض الفهد (الجزئين بعد التعديل) مكتملة
Romanceما لكَ في قلبي الا مكاناً صغيراً يُقدر بحجم قبضه يدي و لما شَعُرت بتخمه عِشقك ذهبت لطبيب العشاق ... و سألته ما بالِ اتألم بحضوره و فراقه و مكانه فى قلبى يُضاق ؟ فقال لي اچابةٌ ولجت لنفسى كالمحراب اچابته كانت الا تعلمي ان حجم القلب قبضةٌ من يدك و...