Toto bola jedna z najzvláštnejších kníh, aké som čítala a síce som ju dočítala asi pred troma mesiacmi, stále na ňu spomínam.
Je to postapokalyptický horor, v ktorom ekofašistický kult zničil väčšinu sveta a to, čo zostalo sú nejaké odporné stvorenia, ktoré vyzerajú ako chodiace rozkladajúce sa mäso. Človek sa na nich môže veľmi ľahko premeniť ak sa nakazí tým, čím trpia aj oni a celý svet je tým infikovaný. Máme tu dve skupiny, na jednej strane nasledovníkov spasiteľa, ktorí na svet vlastne originálne vypustili biologickú zbraň a celé to spôsobili, ale tvária sa, akože to všetko bola Božia vôľa. Na druhej strane sú tam aj nejakí bežní ľudia, ktorí s celým tým konfliktom nemajú nič, iba sa snažia prežiť. Náboženskí fanatici im to ale sťažujú, keďže sa snažia vytvoriť novú biologickú zbraň, a aké majú s ňou úmysly, to sa ani neodvažujem hádať. Asi priniesť nové spasenie na svet, alebo niečo také.
Hlavný hrdina je Benji, trans chalan, ktorý má veľmi významnú pozíciu v tom kulte, ale rozhodne sa od nich ujsť. Celé sa to však skomplikuje, skoro ho chytia, našťastie na nich však zaútočí ďalšia banda, ktorá ako sa ukáže, prežíva v starom centre pre podporu LGBTI. Šéfuje tomu veľmi sympatický chalan menom Nick, ktorý je navyše na autistickom spektre. (Teraz vám môžem úprimne zdeliť, že som si túto knihu špeciálne vyhľadávala kvôli tomu, pretože som hľadala niečo s autistickou reprezentáciou a mala som šťastie, po dlhej dobe som natrafila na jedno video, v ktorom bolo dokonca päť odporúčaní. Zatiaľ som z toho zoznamu prečítala dve knihy a obidve boli úplne úžasné, takže môžete aj na to čakať recenziu.)
Môžte vidieť, že je to kniha s naozaj fascinujúcou reprezentáciou. Dokonca je tam aj jeden človek, čo používa tie neopronouns a musím vám povedať, ja na to nemám nejaký vyhranený názor, ale vidieť to napísané v knihe bolo teda niečo iné.
Celkovo túto knihu hodnotím veľmi pozitívne. Postavy boli výborné, dej bol zaujímavý. Akcia, napätie, poriadne vyvrcholenie. Ešte aj tá jemná romantická zápletka sa mi páčila. Moja obľúbená postava je určite Nick. Akože vidieť takúto reprezentáciu v nejakej knihe bolo pre mňa veľmi príjemné. Celý jeho charakter bol veľmi dobre vystihnutý. Neboli tam také tie typické stereotypy, bolo to proste normálne napísané a to sa tak často nevidí. Ja si z toho pamätám hlavne taký detail – ako si Nick vyrábal z goráliek také malé jašterice a s tým sa potom hral, keď chcel mať niečo v ruke. A v jednej scéne vyrobil jaštericu pre Benjiho... akože... Páčilo sa mi aj to, že tam nebol vykreslený ako taký chudák, že je to autista, takže je úplne neschopný. Práve naopak, on zosobňoval takú tichú vážnosť, mal autoritu... a zároveň nebol chladný, ale mal aj zraniteľné momenty. Ale zároveň bol inteligentný a síce bol trochu odlišný, našiel komunitu, ktorej sa mohol stať súčasťou.
Benji. Ja som nehľadala žiadnu trans reprezentáciu, ale páčilo sa mi ako to bolo spravené. Dalo mi to náhľad do tejto témy, pretože už som dlho premýšľala, že ako to človek akože zistí, že napríklad nie je dievča, síce má dievčenské telo... a napríklad Benji bol taký, že on ani netúži po mužskom tele, ale hlavne sa mi páčila jeho odvaha, že vie, že tí náboženskí fanatici ho neprijmú a aj tak vedel, kto je a nenechal sa nikým akoby... si to vyhovoriť.
Akože, je zložité rozprávať o týchto témach hlavne, keď ja sama som sa tým zaoberala len tak okrajovo. Napriek tomu sa mi páči, že v súčasnosti nie sú v knihách vždy len tie isté typy hrdinov, ale nájdete tu širokú škálu a aj veľmi špecifickí ľudia, ktorí nezvykli byť reprezentovaní vo filmoch a knihách, sa tam teraz dostávajú a hneď je to zaujímavejšie čítanie, to vám teda môžem povedať.
Samozrejme, neriešilo sa tam len to. Bol tam istý hororový aspekt. Strašidelné to zas nebolo, možno trochu nechutné. Ale má to takú špecifickú atmosféru. Celý svet je zničený. Všade je nákaza. Človek nevie, čo bude jesť dnes, nieto ešte zajtra. Práve kvôli tomu sa ten LGBT klub rozhodne napadnúť náboženský klub, ale celé sa to trochu zvrhne, ale to už nebudem spojlerovať.
Asi nebude spojler, keď poviem, že tá biologická zbraň je vlastne Benji. Pomaly, ako kniha pokračuje sa mení na nechutnú sčasti anjelskú príšeru, ale skôr to vyzerá ako ten realistický anjel z Biblie – ak viete, o čom hovorím. Celá tá premena bola mimoriadne nechutná, ale v tomto prípade sa mi to celkom aj páčilo, ak mám pravdu povedať. A to ma privádza k tomu, čo je podľa mňa myšlienka celej tej knihy. Benji unikol tomu kultu, kde nemohol byť tým, kým naozaj je do skupiny, kde ho všetci bez okolkov prijímajú. Bolo by to bezchybné, ibaže Benji sa zvnútra rozkladá a premieňa sa na niečo odporné. Tá nákaza reprezentuje tú internalizovanú nenávisť voči samému sebe, ktorou ho nainfikoval – kto? Tí náboženskí fanatici. Benji sa nemôže tej nákazy zbaviť, síce už by mohol byť šťastný, ale premieňa sa na niečo zlé a odporné (mení sa na to, čo z neho chceli mať tí ekofašisti). Nakoniec musí konfrontovať svojho nepriateľa (tých ekofašistov), pretože len tak, sa môže tej nákazy zbaviť, tak, že ju nechá prepuknúť a použije ju proti nim. Až potom sa môže očistiť a byť šťastný.
Citáty:
"You have blood on you," she says.
I pick at a bit of it that's crusted on my jaw. "I get that a lot."Being transgender is who you are and the pain is what the outside does to you.
My skin is only a temporary thing.
It's harder for someone to pin you down as a girl when they need a moment to pin you down as human.
Do you believe in God?
–I do, please, there's so much blood...Hell has followed us onto Earth, and I am the monster that has brought it forth.
It took Nick a long time to learn to lie.
If he was going to be honest, it took him a long time to learn most of the things that seemed to come naturally to everyone else.
But lying was different. Because once Nick learned to lie, he became disturbingly good at it.
BINABASA MO ANG
Knihy, ktoré som prečítala 2
RandomRecenzie a odporúčania na knihy, ktoré som prečítala. Minul sa mi počet kapitol v prvom dieli (kto by to bol povedal, že maximum je 160), tak robím druhý. Je to taký môj čitateľský denník, kde špekulujem nad mojimi pocitmi z kníh.