Bab 16

4 1 0
                                    

Tidak lama selepas itu , seorang doktor kekeluar dari bilik itu .

"doktor ,macan mana dengan isteri saya ?" Aku bertanya dengan cemas .

"Encik ,  selama encik dan dia berkahwin , dia tak pernah cerita apa apa pasal sakit dia ?" Pertanyaan doktor itu membuat ku mengerutkan dahi .

"Maksud doktor ?" Sungguh aku bingung .

"mari encik , kita berbincang didalam bilik saya " pinta doktor itu .

"Macam ni encik, isteri encik menghidap kanser  paru paru , dan kanser tu telah mencapai tahap kritikal " Aku terduduk lemah , YaAllah sayang sampai hati sayang rahsiakan benda ni ?

"takde cara untuk merawat nya ke doktor ?" Airmata ku gugur perlahan , aku tidak sanggup melihatnya terluka lagi .

"ada , pembedahan ni rsiko nya amatlah tinggi , 50 50 antara hidup dan tidak , ini saja satu satunya cara " Aku mulai ketakutan , aku tidak tahu hendak setuju  atau tidak .

"Sayang , you dah sedar ?" Tanyaku bila melihat  Mia yang hendak bangun dari katil pesakit itu .

"Kenapa sayang sanggup rahsiakan benda ni ?" Airmata yang ku tahan akhirnya jatuh juga .

END Mizan POV

"Hey hey abang , don't cry , tak comey dah suami Mia bila cry macam ni " Mia menghapus airmata suaminya menggunakan lengan baju nya .

"Abang rasa bersalah sebab abang takdapat rawat isteri abang sendiri " Mizan menangis teresak-esak lalu membawa wajah ke leher isterinya .

"I kuat lah abang , Tengok ni " Tangan diangkat keatas bagi menunjukkan yang dirinya kuat . Wajah pusat lesi itu mengukirkan senyuman tawar .

"Abang cintakan you sayang , macam mana abang nak hidup dengan tenang kalau isteri abang sakit" Tangisan Mizan semakin berlanjutan sehingga membuat Mia memandang sayu kearahnya .

"Shshshsh .. Mia takkan sesekali tinggalkan abang ok? Abang kena percaya dekat Mia " Mia memeluk Mizan erat ..

" when you trust me that make me strong " Suaminya itu mendongak dan memeluk leher Mia .

"okay I trust you sayang " Spontan senyuman terukir dibibir Mia .

"Mia mia kau okay ??" Serentak mereka berpaling , Qisha kelihatan tercungap cungap .

"Okay dah " tipunya walhal kesakitan didadanya kini kian mencengkam .

"Pucat doh muka kau " Jesnita yang baru masuk  ke bilik yang menempatkan Mia tercengang melihat wajah lesu temannya itu .

"Haah babe , macam mayat hidup dah kau ni " satu lagi tamparan buat Mia daripada Dania .

"Kau sakit apa Mia ?" Anna yang daritadi hanya berdiam diri mula mempersoalkan tentang sakit dirinya .

Mia POV

Aku mula mengeluarkan airmata bila teman temanku bertanya tentang penyakit yang ku alami .

"Mia, kenapa kau nangis ni?” Bahuku dipeluk oleh Jesnita yang baru sahaja melabuhkan punggung disebelahku .

Suamiku sudah keluar kerana ingin memberi ruang kepada kami untuk berbicara .

"Mia , just tell us " Aku tersenyum hambar .

"Lung cancer" Terbuntang mata teman temanku kemudian mereka terus memelukku .

"Kenapa tak bagitahu kitorang?kitorang ni bukan kawan kau ke Mia?" Qisha memukul lengan ku , dapat ku lihat airmata ditubir matanya .

"Aku tak nak korang susah hati " Aku menunduk , tahu akan silapku .

"kau tak pernah menyusahkan kitorang tahu tak , we are friend Mia since highschool " Mereka berpelukan sekali lagi .

"Ia " panggilan itu buat ku melihat ke arah pintu .

"Cha.." Aku berusaha untuk bangun dan menjemputnya .

Mereka semua memandang sayu ke arah ku .

"tak payah berdiri lah Ia " Michaella duduk diatas katil bersebelahan dengan ku .

"Kuat untuk aku boleh? cukup aku hilang Azi , aku taknak hilang satu lagi sahabat aku Ia " Tengku Diazindra bin Tengku Diaz,sahabat kami berdua yang meninggal akibat kemalangan jalan raya . Trauma itu datang kembali.

"Aku takkan  tinggalkan kau Cha , aku takkan pernah " Airmatanya ku usap dan tubuhnya ku peluk .

Dia menangis teresak esak dibahuku . Aku tahu dia rindu akan Azi .

Tercipta Hanya Untukmu Where stories live. Discover now