Sedar tak sedar,dah hampir hujung bulan.
Mia pun sedang menghitung hari pertunangannya dengan kekasihnya,mizan.Ketika mia sedang berjalan menuju ke cafe,mia terserempak dengan seseorang yang amat dikenalinya.Raikal,lelaki yang pernah berada di hatinya suatu ketika dulu iaitu bekas kekasihnya.
"Adui macam mane dia boleh di sini?"tanya hatinya sendiri.
"Hai mia!kau dah tak kenal aku ke?"tanya raikal sambil memberi sengihan.
"Tak kenal pun.awak siape ye?" Tanya mia pula sambil menggeleng-geleng kepalanya.
"Aku raikal lah mia,bekas ex kau dulu" jawab raikal sambil menggaru kepalanya,mungkin hairan kerana mia tidak mengenalinya.
"Ehem!" Tiba-tiba ada suatu suara.
"Erk!macam kenal je suare ni" mia berkata sambil kepalanya memandang kebelakang.
"Eh!awak.." mia terkejut apabila melihat mizan.
"Owh!rupanya awak ada lelaki lain ya?patutlah saya ajak tunang awal tak nak,rupanya ada scandal" mizan seperti hampir-hampir menjerit dengan suara lantangnya.
"Bukan!ni semua bukan seperti yang awak fikirkan," balas mia sambil memegang lengan mizan yang berlapik.
"Sudah!" Tengking mizan sambil kakinya mula melangkah pergi.
Itulah kali pertama mizan menengkingnya.Airmata nya gugur buat kali pertama disebabkan seorang lelaki yang sudah mula ada dihatinya selepas raikal.
Dia juga berlalu pergi meninggalkan raikal yang tersenyum sinis.Dia perlukan tiga orang sahabatnya.
---------------
Setelah sampai didepan rumah Anna,Mia terus menelefon sahabatnya itu.
"Hello" ujar Anna.
"Hello..Anna,aku ada dekat depan rumah kau ni..ehm.." kata Mia sambil menangis teresak-esak.
"Mia,kau kenapa?ok ok kejap ye aku bukak pintu" tanya Anna sambil kakinya melangkah ke pintu.Ketika sampai didepan pintu,dia membukanya.Terkejut dia melihat Mia menangis didepan rumah nya.
Selama ini Dia sangka mia adalah seorang yang kuat namun ada sisi lemah dihati sahabatnya itu.
"Mia dah jom masuk" ajak Anna sambil turun mendapatkan Mia.
"Ehm.." mia hanya menurut.
"Jom!" Kata Anna sambil tangannya mengurut-urut bahu Mia.
"Dah kau duduk dulu kat katil aku nanti aku telefon yang lain" ujar Anna lagi.
Selepas beberapa minit,Anna datang bersama dua orang lagi sahabat Mia.
"Mia kenape kau ni?" Tanya qisha.
"Hah ah lah!kau nangis babe" kata Jesnita dengan riak terkejut."Dah lah korang bagi Mia explain dulu" kata Anna sambil melabuhkan punggungnya ke sebelah Mia.
"So apa yang jadi ni Mia?" Tanya Qisha.
"Mizan tengking aku,tadi aku ke cafe yang selalu kite pergi tapi terserempak dengan Raikal lepastu Mizan salah faham" terangnya diikuti dengan tangisannya.
"Siape Raikal?" Tanya Anna dan Jesnita serentak ."Bekas boyfriend dia lah" jawab qisha.
"Owh,dah lah tu Mia...Mizan tu kalau die marah kejap je taunye cemburu bute je" pujuk Anna.
"Hah ah!sabar lah Mia" pujuk Jesnita pula.
"Ehm" hanya itu yang mampu dijawab mia.Tiba-tiba,ada bunyi telefon berdering.
"Weh!telefon siape tu?" Soal Qisha.
"Telefon aku lah!ambik tu Qisha" jawab Anna sambil tangannya menunjuk ke arah telefonnya yang terletak bersebelahan dengan Qisha."Woi!mizan call kau la Anna" kata Qisha.
"Hah!" Terkejut mereka bertiga."Anna janganlah jawab" kata Mia.
"Eh kau ni!" Kata Anna lagi."Hello anna" kata Mizan.
"Hello Mizan!hah ape hal kau call aku?" anna sengaja menggunakan loud speaker."Mia ade dengan kau?"tanya Mizan.
Mia memberi signal ke anna supaya menjawab tidak."Takde kenape?" Tipu anna.
"Macam ni........." terang mizan dengan panjang lebar*saye rase korang tahu kot ape yang mizan nak terangkan..
"Yang kau tengking die ape hal?" Marah Anna sambil melihat wajah Mia."Aku tak sengaje,aku tertengking die" kata Mizan dengan suara yang sedih.
"Kau patut minta maaf dekat Mia bukan aku" ujar Anna lagi.
"Kalau kau jumpe dia call aku tau!" Arah Mizan.
"Okeylah bye" kata anna lalu menutup telefonnya.---------------------
Mia menelefon dania sahabat baiknya disekolahnya dahulu.Kini,mia masih sedikit sebak.
"Ye mia kenape ni?" Tanya sahabatnya, Tengku Dania binti Tengku Deezrul.
"Aku..." mia ingin mengadu ke sahabat kecilnya itu."Kau ape?" Tanya dania lagi.
"Aku sakit hati nia,mizan tengking aku.." adu mia.ya!dania sudah tahu tentang hubungan mia dan mizan."Dah lah mia kau kene sabar.." pujuk dania.
"Sorry mia aku busy ni nanti aku call kau balik" kata dania."Okeylah" jawab mia.hajat di hati hendak mengadu tapi tak kesampaian.
*sori guys idea belom masuk lagi laaa...
YOU ARE READING
Tercipta Hanya Untukmu
RastgeleKisah lampaunya kian memburu disebabkan itu mommynya mencadangkan agar dia berpindah sekolah dan mereka meninggalkan kampung halaman hanya untuk kebaikan Mia . Trauma yang dihadapi Mia membuatkan dia takut hendak bercakap dengan orang namun kehadir...