#بسم الله الرحمن الرحيم
#لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين استغفرك اللهم واتوب اليك
#لن ابقى على الهامش
#نداء_عليالفصل_السادس_عشر
وتنتهي كافة الأحزان وتترك بالنفس سكون واعتياد، تعتاد الروح الألم وتألفه فلا يبدو مذاقه كما كان من قبل، يصبح أقل مرارة وربما نحن من فقدنا لذة الاحساس.
حاول مصطفى التقليل من حدة الموقف الذي حدث بينه وبين رضوى، ابتسم مشاكساً إياها بقوله
بس أنا أول مرة أعرف ان الحمل بيخلي الست حلوة كده، انتي جميلة اوي يا رضوى.
ابتسمت بوجع قائلة
طول عمري يا مصطفى، طول عمري جميلة لكن للأسف عندي احساس من سنين اني عادية، كنت بستغرب أوي لما صحباتي او حد من أهلي يمدح في شكلي او يقول عني حلوة، أول مرة اعرف واتأكد اني حلوة لما شفت مراتك، كان نفسي أشوفها، كان جوايا اقتناع تام إنها أحلى مني، بس حقيقي انصدمت
عارف يا مصطفى رغم قهرتي من مرام بس هي صح، بنتك قالت اللي أنا مقدرتش اقوله، تفتكر أنا استفدت ايه من شكلي وأدبي وطيبة قلبي؟ ولا حاجة.
سوزي بشوية لبس ضيق وشوية مكياج قدرت تعمل معاك في سنة اللي أنا حاولت اعمله في سنين وفشلت.
مصطفى بغضب : مش هنخلص بقى، انا بحاول اعدي الكلام اللي بنتك قالته والموقف اللي شفته وبقول خلاص كفاية اني ضربتها وبعد كده هخلي عيني عليها وانتي برده مصرة تكرري كلامها، على فكرة سوزي مراتي ومسمحش لحد يغلط فيها، زي ما أنا مبسمحش لحد يغلط فيكي.
قهقة رضوى من فرط الوجع والحزن قائلة
عارف يا مصطفى انت فعلا حرام تتجوز اتنين، مستحيل تعدل ما بينهم لأنك متعرفش معنى الكلمة، انت بتدافع عني، انت! من أمتى الكلام ده، قولي موقف واحد أمك هانتني فيه وانت رديت، قولي عملت ايه بعد ما عرفت ان سوزي هانم بعتتلي الرسايل اللي انت شفتها، ولا حاجة ومش هتعمل.
مصطفى : طب خلاص اهدي، مش وقت كلام انتي مفروض ترتاحي وبكرة هاخدك معايا ودكتورة تشوفك، النزيف ده محتاج دكتورة نسا تتابعي معاها.
رضوى : مش عاوزة، أنا هنزل الحمل ده.
مصطفى بصدمة : بتقولي ايه!
رضوى بثبات رغم ضياعها : بقولك اللي أنا فكرت فيه ومقدرتش اقوله قدام البنات، انا مش عاوزة اطفال تاني، وانت تقدر تخلف من مراتك التانيه يعني مش بحرمك من حقك ولا حاجة.
مصطفى بجدية
أقسم بالله يا رضوى لو عملتيها ما هعديها على خير، ابني أو بنتي اللي في بطنك مش ولاد حرام ولا جايين غلطة علشان تقتليهم ببرود
رضوى بضعف : مش بمزاجك، أنا مش هقدر اشيل جوة مني طفل منك تاني، مش هتحمل كلام والدتك اللي زي السم لو جبت بنت، ده انا كرهت نفسي بسببها.
أنت تقرأ
لن ابقى على الهامش
ChickLitليتنا خطونا نحوك على مهل، ليتنا ما هرولنا إليك نسابق الريح بكامل طاقتنا، ربما كان التمهل مجدياً، لربما كانت سقطتنا أقل خطورة وقسوة لكننا حمقى كنا غافلين عن الأذى الذي ينتظرنا.