bab 13

153 7 0
                                    

"Selamat datang, saya sarjan Sam" sapa Sam kemudian bersalaman dengan seorang lagi doktor lelaki bertag

'Firash'

"Maaf saya bertanya tapi Mejer Haider dah tiba di Lubnan ke belum?" Soal Dhiya tiba tiba.

Mukanya penuh dengan pengharapan dan hal itu membuatkan Sam menjadi pelik namun dia masih menjawab

"Belum Puan"

Wajah Dhiya terus terlihat putus asa untuk seketika kemudian Dhiya memaksa senyum.

"Tak apa lah, tak ada rezeki saya lagi untuk jumpa dia" balas Dhiya memandang Sam.

Sam mengangguk.

'Haider Haider, untung kau dapat bini punya cun tapi kena 'call' hari nikah. Nasib kau lah mat' getus hati Sam untuk seketika.

"Mari saya hantar kamu berdua ke khemah. Esok ubat dari hospital akan sampai jadi hari ini lah boleh berehat dulu" ujar Sam. Dia cuba untuk beramah namun rasanya tak bergitu menjadi. Aura seorang tentera terserlah kuat hanya dengan mendengar nadanya.

Dhiya dan Firash tersenyum kekok dan mengikuti langkah Sam.

"Firash, macam mana kau boleh terlibat sekali ke sini?" Dari tadi Dhiya ingin bertanya namun asyik terlupa.

"Bohonglah kalau aku cakap untuk tambah pengalaman tapi sebenarnya atuk aku paksa aku join. Dia suruh aku belajar dari kau. Doktor terhebat Malaysia" Firash menggulingkan mata ke atas sambil berjalan ke khemah. Firash al Ghani cucu sulung Tan Sri Azlan. Cucu paling berjaya tapi paling keras kepala.

Tak gemar jika orang lain dipuji dan tak suka memuji namun kepakaran Firash dalam mendiagnosis pesakit tak perlu dipersoalkan lagi.

"Kenapa aku?"

"Kau tak tahu ke? Sebab kau berkeras untuk jalankan misi sukarelawan di sini dari digantung lesen satu hospital mula bercakap pasal kau. Katanya, ouh doktor Dhiya doktor yang amanah, doktor Dhiya paling terbaik, doktor Dhiya paling idola. Ni..." Firash memegang cuping telinganya.

"Naik bengkak telinga aku dengar orang bercakap pasal kau. Apa aku ni teruk sangat ke?" Sambung Firash dengan tak berpuas hati.

Sam yang berada dihadapan mereka, memimpin Dhiya dan Firash ke khemah menyimpan senyum mendengar bebelan Firash.

"Baguslah tu, pelajaran pertama kau hari ni, hidup biar bermaruah. Jangan pentingkan diri. Kita ni sedang menunaikan fardu kifayah jadi fikir kerja ni kita buat untuk dapat redha Allah. Faham?"

Firash tersentap mendengar balasan Dhiya lalu mengangguk.

"Tapi kenapa kau jadi doktor pakar bedah?" Soal Firash tiba tiba.

"Duit" jawab Dhiya sakastik.

Firash memandang Dhiya meluat yang mengundang gelak kuat dari Dhiya.

"Dan sebab aku pandai" sambung Dhiya lagi.

"Mesti kau dapat biasiswa kan sebab tu kau dapat sambung belajar dekat luar dulu. Aku dari kecil sekolah swasta sampai aku habis belajar aku terus ke luar negara" Firash tiba tiba mengungkit tentang dirinya. Sekurang-kurangnya dia ada sesuatu yang Dhiya tak ada.

Harta Tan Sri Azlan.

"Itu tandanya aku bijak. Lagipun kalau aku buat salah elaun bulanan aku tetap jalan. Kau? Tak ikut arahan Tan Sri, memang berikat perutlah kau bulan tu..hohoho" Dhiya ketawa jahat di hujung ayat.

Firash mengemam bibir. Mana perempuan ni tahu kalau dia kena ikat perut.

"Kau...." Suara Firash tertahan tahan.

Cinta Dua Hati  (SU)Where stories live. Discover now