Beg plastik diletak kasar di atas meja makan. Setiap satu plastik yang dibawa oleh Rayyan dilihat tajam.
"Bagi banyak banyak buat apa entah. Yang tinggal dalam rumah ni sorang je pun" bebel Dhiya seorang diri sambil tangan bergerak membuka kabinet di bahagian bawah dan mengambil pinggan mangkuk seramik.
Selesai memindah makanan, jam dinding dipandang. Tinggal beberapa minit lagi sebelum berbuka. Nak telefon Haider sekarang masih awal. Jarak masa Malaysia dan Lubnan sangat jauh. 7 jam.
Allahuakbar! Allahuakbar!
Terus punggung dilabuh keatas kerusi. Tangan ditadah dengan doa berbuka puasa dan doa makan. Secawan air kosong diteguk dahulu kemudian barulah kurma ditelan.
"Huh" keluhan terlepas.
Dihadapannya terdapat ayam golek, ikan bakar, buah buahan yang dihantarkan oleh Rayyan tadi. Bau lauk yang terhidang dihadapannya sikit pun tak membuatkan Dhiya terliur.
"Ya allah, ampunkanlah dosa keluarga ku. Kuatkanlah aku, kuatkan iman ku" Dhiya berdoa lagi tanpa menadah tangan. Keluhan terlepas buat kesekian kalinya.
Dia..... kesunyian
..............................................
"Assalamualaikum" ucap Dhiya setelah masuk ke dalam rumah Rayyan dan Humairah.
Dhiya terus mengambil tempat di sebelah humairah lalu melentokkan kepala ke bahu Humairah.
"Arhhhh penatnya drive. Ni bukan balik kampung lagi. Baru balik rumah akak" keluh Dhiya.
"Biasalah tu, orang sibuk nak balik kampung Lagi seminggu nak raya" jawab Humairah sambil matanya masih melekat dengan drama yang disiarkan.
"Bila Dhiya ingat balik kan kak, lama dah Dhiya tak merasa suasana raya dekat kampung" ujar Dhiya namun Humairah memilih untuk mendengar namun tidak membalas sambil mata memandang siaran di televisyen
Hanya suara pelakon dari televisyen memenuhi ruang rumah. Rayyan pula sudah ke masjid di kem untuk solat terawih. Sepatutnya dah balik tapi biasalah lepas terawih mestilah ada lagi satu acara yang semua orang tak sabar sabar. Moreh!
"Anak fruit mak cik..." Dhiya tiba tiba menyentuh perut Humairah yang baru 5 bulan itu. Tapi nampak macam 7 bulan. Punyalah besar.
"Nanti besar jangan jadi macam mama tau"
Terus berkerut dahi Humairah mendengar ujaran Dhiya yang tiba tiba. Dah kenapa tak boleh macam mama dia?
"Mama kalau tengok tv memang tak nampak orang lain dah. Agaknya kalau pe-"
"Watch your mouth!" pintas Humairah seperti tahu apa yang adik dia nak sebut. Bukan boleh jadi sangat Dhiya ni, kadang apa yang dia cakap betul betul jadi. Seram bukan?
"Okay okay. Makcik minta maaf okay sayang? Sayang makcik kan?" Dhiya membalas namun matanya masih melekat di perut Humairah.
"Ceh!" Balas Humairah.
"Dah packing? Esok dah nak balik kampung kan?"
Dhiya mengangguk sebagai jawapan kepada pertanyaan Humairah.
Raya pertama. Tanpa suami. Wajah Dhiya mula bertukar suram mengenangkan Haider. Humairah yang perasankan perubahan riak wajah Dhiya hanya menggelengkan kepala.
Nak cakap apa lagi? Memang ini perkara wajib setiap isteri tentera hadapi. Mana yang berangan nak pasangan tentera atau penjawat awam seperti doktor atau jururawat pikir lah masak masak.
..............................................
Satu persatu kuih raya dimasukkan ke dalam balang kemudian diletakkan di dalam beg kertas.
YOU ARE READING
Cinta Dua Hati (SU)
RomanceDoktor Dhiya huriyah & Mejer Ian el Haider Seorang doktor wanita ego melangit dan seorang lagi seorang tentera yang sengal. "Kenapa kau ada kat sini?Kau ikut aku kan?" - Dhiya huriyah. "Ha memang kau sorang je boleh datang pasar ni. Orang lain ta...