نفق الجحيم ٤٣
حدا عبد الصمد فبيته
دهب: قلبي واكلنى على شام وروحي مرقرقه عليها.
عبد الصمد بحسره:
ومين سمعك يادهب داني بقيت احلم بيها فمنامي من كتر مامشتاقلها.
دهب: طيب مافيش حد كبير نسوقوه على جوزها يختشى منيه ويتلاوم ويخلينا نروحوا نزورها مره وحده بس؟
ياناس عايزه اطمن عليها وعلى احوالها وعلى صحتها واشوف الحبل عامل ايه فيها.. ياناس بتي ياناس دا القطيعه داي مترضيش ربنا، منه لله جوزها ربنا ينتقم منيه ويدوقه وجع الاشتياق يارب.
أما حدا بيت المقاول
أبو دراع:
خليك يابوى إنت اني رايح ابطل المكنه
مخلوف بإصرار:
له قولتلك اني رايح ابطلها حط إنت براد الشاي عالدمسه واعملى كباية شاى لما اعاود القاها جاهزه.
أبو دراع:
حاضر يابوي من عيوني.
بصله مخلوف وابتسم وقاله:
تسلم عيونك ياولدي.. روح ربنا يرضى عليك زي مامراضي قلبي ويرزقك راحة البال كيف مامريحني ياأصيل ياواد الأصيله.
أبو دراع بضحكه: أيه يابوي الرضى ديه كله، وكمان جايب في سيرة أمي ومفتكرها النهارده يعني؟
مخلوف:
عمري فيوم مانسيتها عشان اتفكرها، أمك دايماً ساكنه بالي ومتربعه فقلبي ياواد الغاليه.
أبو دراع: ربنا يرحمها ويغفرلها
مخلوف: ربنا يرحمها ويرحمنا جميعاً ياولدي كلنا بحاجة الرحمه.
خلص كلامه وراح على المكنه، وبمجرد ماوصلها ميل عليها عشان يبطلها، راحت الطاره بتاعتها اللي عتلف لاهفه اطراف التلفيحه اللي كان حاططها مخلوف حوالين رقبته، وفثواني كانت واخده رقابته بوشه عالطاره وهو من حلاوة الروح عمال يهبش بأديه ويحاول يبطل المكنه ويوقفها، لكن للأسف معرفش والمكنه موقفتش غير وتقل دماغه وجسمه موقفينها وهو قاطع النفس ومخنوق،والروح طالعه عند اللي خالقها..
عمل ابو دراع الشاي وصبه وقاعد مستني ابوه، ومن شويه كتار سامع المكنه بطلت وأبوه عوق!
وكل ديه مفكره عيشوط عالميه وصلت لحد فين، وكملت للآخر ولا له،
ولما الغياب طال اكتر من المعقول والشاى برد، قام ابو دراع يشوف خبر إيه وإيه سر العويق، وأول حاجه دخل يشوف أبوه في الجنينه، ولما ملقيهش راح حدا المسقى يشوفه، ومد الخطى وهو واعي أبوه مميل على المكنه ودافن وشه فيها، وكل فكره إنه عيعمر حاجه خربت فيها، لكنه لما وصل حداه وشافه زين إتسمر موطرحه لثواني، وبعد مااستوعب شوف عينه صرخ صرخه من قلبه وصلت لجوف السما، وجرى على أبوه يشوف لو فيه الروح، لكنه بمجرد ماقطع التلفيحه وبعد أبوه عن المكنه وبص فوش، عرف إنه فارق وهمله في الدنيا لحاله من غير مايمهد لغيابه، ولا يديله انذار بالرحيل، وأصعب انواع الفراق على بني آدم هو اللي عياجي علي غفله.
أنت تقرأ
نفق الجحيم
ChickLitنفق الجحيم هي روايه تصف معاناة من زمن غابر.. حيث لا إنصاف لمن يُحكم عليه ان يدخل ظلماً وعدواناً لمعتقلات خفيه تسمي ببيوت الزوجيه.. من الخارج جدران من طوب وطين.. ومن الداخل براكين وحمم وأصفاد صنعت من قلب الجحيم..( ولكن) دائما من وسط العتمة يظهر شعاع...