Tiga puloh semilan
Sepanjang Alif Lam bercakap panjang lebar, aku hanya mendiamkan diri. Kekal menjadi pendengar yang bisu. Apa dia cakap yang aku rasa penting, segalanya dicatat masuk ke dalam buku. Sepanjang itu juga aku banyak menunduk kepala menghadap buku.
Ya Allah... berilah kekuatan kepada aku sepanjang meeting pengawas ni. Berilah kekuatan kepadaku untuk melawan sifat amarah setiap kali rasa nak marah.
"Disebabkan ada pengawas mengadu 10 minit keluar awal tak cukup, so kita beri 15 minit," sambung Alif Lam.
Dengar je ayat dia tu terus aku angkat kepala. "Kenapa 15 minit? Lama sangat tu. 10 minit lagi aku dah rasa lama, ni apatah lagi 15."
"Dah diaorang kata 10 minit tak cukup, kita berilah 15 minit. Dapatlah diaorang makan ke beli barang awal lepas tu bertugas awal. Taklah kau asyik complain pengawas lambat bertugas." Alif Lam balas dengan nada, yobih, aku rasa bengang sangat dengarnya. Kenapa mention aku pulak? Kau nak salahkan aku?
Ah... Ainiy, sabar Ainiy. Sekarang ni bukannya masa untuk kau gaduh dengan Alif.
"Tapi 15 minit tu lama sangat, Alif. Bayangkan diaorang belajar dalam kelas 45 minit je. Itu pun kalau subjek sebelum rehat tu sejam. Tapi kalau setengah jam je? Alamatnya diaorang belajar 15 minit la jawabnya. Itu pun belum tentu masuk ke tak apa yang cikgu ajar."
Ha ambik! Panjang lebar dah ceramah aku. Kalau masih tak mampu ubah cadangan Alif tu, aku pun tak tahu la.
"Yang rehat awal tu diaorang. Kau? Kau tak makan kan? So apa lagi kau complain?" Kening Alif berkerut.
Aku julingkan mata ke atas. "Memang la aku tak makan. But how about the others? Masalahnya akademik diaorang, Alif. Aku takut benda ni jadi isu. Jadi buah mulut cikgu-cikgu. Nanti diaorang kaitkan pengawas yang akademiknya merosot sebab hal ni la. Faham tak?"
Kau ni, Alif... dalam seminggu, memang tak sah kalau tak buat aku marah. Cukup la. Dengar jugak cadangan aku. Jangan je asyik reject tanpa berfikir. Kalau macam tu, apa gunanya aku sebagai penolong kau?
"Tu depends on diaorang la nak rehat awal ke tak. Kalau nak awal, diaorang la tanggung akibat. Bukannya kita paksa pun semua pengawas mesti keluar awal." Alif tenung aku betul-betul macam seekor singa merenung rusa. Aku balas renungan dia macam seekor harimau memandang lembu. Memang bunyi nada dia buat aku bengang sangat-sangat. Dia bengang, aku pun bengang.
"Nanti aku maklumkan pengawas lain tentang hal ni. Yang risiko diaorang keluar awal tu." Sufian menyampuk. Mungkin sebab dia nak halang pergaduhan kami yang ada ura-ura nak meletup ni.
"Ok." Aku tak jadi nak marah. Aku sambung mencatat perkara 'rehat awal 15 minit' tanpa memandang balik muka Alif mahupun Sufian.
Sepanjang Alif bercakap, aku tulis dan tulis. Kadang-kadang Sufian atau Irdina akan mencelah. Ye, aku tulis aje. Jangan risau. Aku jalankan tugas sebagai penolong 'ketua pengawas' la ni. Tugas sebagai pencatat tak rasmi. Sekurang-kurangnya ada jugak la function aku hadir meeting petang ni.
Sebaik saja aku turunkan noktah di ayat terakhir, terdengar bunyi derap kaki macam orang berjalan. Semakin lama semakin dekat. Semakin dekat, semakin jelas bunyi manusia berbisik. Ada orang nak datang sini ke? Perbincangan Alif terhenti. Dah kenapa?
Aku tanpa berlengah terus mengangkat muka. Alif Lam dan Sufian pandang arah aku macam betul-betul ada orang di belakang aku. Terus aku palingkan kepala ke belakang.
YOU ARE READING
Buih di Awangan ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘉𝘋𝘈, 2022 "Sumpah... kalau nak masuk aliran Sains tulen, kau kena kuat mental dan fizikal. Kena kuat struggle, kena kuat dengar cikgu pressure kau sebab duduk kelas depan dan yang paling penting kena banyak berkorban kalau nak...