Empat puloh tujoh
"Ada apa-apa lagi?" Buku di depan menjadi tatapan. Kalau nak tengok Alif kena tunggu dua minggu dua hari kut baru dapat.
"Tak." Datar nada menjawab.
"Okey. Kita bersurai."
Aku mengemas segala perkakas dan buku. Baru je tubuh nak bangkit dari kerusi, tiba-tiba Irdina menegur.
"Ainiy. Tunggu jap."
Aku angkat muka dan kening sebelah. "Kenapa?"
"Duduk dulu." Makin tinggi kening aku angkat.
"Cepat la keluarkan, Sufian."
"Okey k jap." Sufian menarik begnya ke atas paha. Dia menyelongkar isi beg. Dibawa sesuatu dari beg dan diletakkan di atas meja.
Brownies empat potong dalam bekas plastik yang orang selalu pakai untuk bungkus kek. Sufian menarik senyum. Disikunya Alif Lam yang duduk di sebelahnya.
Alif Lam mengkelam bibir.
"Aku nak mintak maaf. Sorry kalau terkasar bahasa."
Dunia bagai kaku sesaat. Dari aku pandang Alif Lam tadi terus aku merenung meja. Senyum pun sekarang rasa susah.
"Kitaorang pun nak mintak maaf jugak kalau ada buat kau sedih... er... nangis..." Sufian menikam pandangan aku.
"Siapa cakap aku nangis?" Aku pandang mencerun diaorang.
Sufian dan Alif Lam tegak.
Aku menghela nafas.
"Ainiy ambiklah brownies ni. Kitaorang bagi." Irdina yang dari tadi diam mencelah. Aku menoleh. Muka pelik ditayang.
"Kenapa?"
"Untuk awak." Dia menolak kotak brownies ke aku.
"Kenapa..."
"Sebagai tanda maaf." Sufian mencelah.
"Tak perlulah..."
"Ambiklah..."
Aku senyum tawar. "Kita share jum." Penutup bekas dibukak. "Sorang ambik satu."
"Eh tapi ni untuk kau aje. Kitorang tak yah la."
"Ambik aje la..." Aku mengajuk sebagaimana Sufian buat nada tadi. Sufian buat muka toya. Tanpa segan silu lagi terus dia ambik brownies sepotong dan sumbat dalam mulut dia. Ni barunya kes tak peduli tangan tu dah dibasuh ke belum. Main redah aje.
"Isy tak basuh tangan. Dah la dari tandas tadi..." Alif Lam pandang jijik.
"Chill bro. Dah basuh la dalam tandas tadi."
"Eee!!!" Serentak aku dan Irdina pandang Sufian serong. Dia tersengih.
"Korang makanlah jugak. Sedap brownies ni, dowh. Mana kau beli, Lif?" Dengan mulut yang masih penuh, Sufian menyoal.
Eh... Alif ke yang beli? Aku rasa nak tekup je muka sekarang ni.
"Ish kunyah tu tak payah tengok sini pandai." Alif toleh tempat lain. Mungkin sebab dia nampak something dekat celah gigi Sufian...
Pandangan Alif bertemu pada aku. Aku toleh Irdina. Irdina tengok balik aku sebelum tengok Alif. Masing-masing ketawa pecah.
Betullah... bermaaf-maafan itu lagi manis kan?
🫧
"Ainiy... awak dah jumpa ke manusia mana yang buat dajal kat awak tu?" Wardina yang tengah membongkok mengatur kaki patung skeleton menoleh kepala ke aku.
Aku angkat bahu. Mata masih melekat di atas timbunan baju tradisional yang tersadai atas sofa kecik. Minggu ni sibuk sangat. Sampai urusan sidang redaksi (Dhia minta tolong) pun kena campur sekali dalam kerja mengemas makmal.
"Kalau ada pun malas rasanya nak carik. Benda dah lepas."
"Awak tak nak cuba tanyak budak-budak 3 KAA tu? Kan ada geng dia orang yang suka cari pasal ngan awak."
Aku angkat muka. Mata aku menikam pandangan Wardina. "You know?"
Dia angguk. Dahi aku berkerut seribu. "How did you know?"
"Selalu tengok diaorang lalu kelas kita, mesti tengok awak. Lagi-lagi yang budak pendek tu."
"Rafiq?" Aku menyoal pasti.
"Aok."
Senyum tawar. "Entahlah wak. Malaslah tanya. Kalau yang buat tu bukan dia nanti saya pulak yang malu." Aku sambung melipat baju Melayu berwarna biru langit sepasang dengan seluarnya.
Lagipun aku trauma la nak cakap dengan Rafiq sejak dia meninggi suara kat aku. Belum pernah lagi dibuat budak junior. Hm mungkin ayat aku tajam sangat kut buat dia terasa.
Kan best kalau ada kawan sweet macam tu 🥺
YOU ARE READING
Buih di Awangan ✓
Fiksi Remaja𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘉𝘋𝘈, 2022 "Sumpah... kalau nak masuk aliran Sains tulen, kau kena kuat mental dan fizikal. Kena kuat struggle, kena kuat dengar cikgu pressure kau sebab duduk kelas depan dan yang paling penting kena banyak berkorban kalau nak...