Limak puloh enam
Tilam empuk di bilik sendiri menjadi tempat labuhnya duduk. Aku duduk berdekatan bucu katil. Mata dipejam sejenak sebelum dibuka dan sekeliling bilik menyapa pandangan. Susah nak percaya... susah untuk aku terima...
Begini ke rasanya orang putus cinta?
Oh... sakit.
Aku tak pernah bercinta tapi bila ada crush kat seseorang, dan tahu crush kita suka kat orang lain... betullah patah hati.
Macam ni ke rasanya patah hati?
Astaghfirullahal'azim... Ya Allah, aku memohon ampun.
Tak patutlah fikir benda ni sekarang. Aku kan lagi sekolah.
Astaghfirullahal'azim...
Mungkin tiba masanya aku kena move on.
🫧
Kelibat orang masuk ke kelas melalui pintu depan membuatkan aku mengangkat wajah. Oh... dia. Sebelum aku sempat tunduk balik menyambung buat Biologi, dia senyum kat aku. Aku membalas dengan... separuh ikhlas?
Tipulah kalau aku tak sakit. Tapi... dia tak bersalah pun...
Aku kembali ke buku Biologi tanpa melihat Adma menuju tempat duduknya.
Serius segala perilakunya tak mencerminkan pun dia ada hati kat seseorang. Aku menghela nafas panjang. Huh... dahlah. Dah, Ainiy. Sekolah bukan tempat kau emo.
Tak lama kemudian, ada orang masuk lagi. Aku secara tak sengaja terangkat muka dan tengok orang yang masuk tu.
Hanie.
Pandangan matanya bertembung dengan aku. Matanya menyepet. Tak nampak mulut dia sebab mask yang dipakainya.
Dia senyum kat aku? Kali ni aku balas dengan senyuman aku biasa buat sebab dia perempuan.
Saat dia melepasi meja aku untuk menuju meja dia, aku nampak ada keychain carrot warna pink bergantung di zip poket beg galas dia. Aku tergamam.
Rasa macam pernah tengok keychain carrot tu...
Eh... jap.
"Adma! Kau lupa bawa beg kau ah..." Zik masuk tiba-tiba dalam kelas tanpa beri salam. Nyaris melatah orang di depan aku. Zik membawa beg galas Adma dengan style dia peluk beg tu. Saat Zik berjalan di depan kelas, aku nampak dengan jelas... beg Adma pun ada keychain carrot. Tapi yang warna oren.
Jangan-jangan... dia orang ni suka sama suka tak?
Ah Ainiy... jangan emo lagi...
Move on ye sayang.
:')
Now I understood the reasons
We have to lower our gazes.
It's because
When I see your smile,
It echoes
Deep inside me.
Yet I know
My Iman's still fragile and it's wrong to like seeing you.
Therefore it's not the time for me to chase you right now.
YOU ARE READING
Buih di Awangan ✓
Teen Fiction𝘴𝘩𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘢𝘴 𝘉𝘋𝘈, 2022 "Sumpah... kalau nak masuk aliran Sains tulen, kau kena kuat mental dan fizikal. Kena kuat struggle, kena kuat dengar cikgu pressure kau sebab duduk kelas depan dan yang paling penting kena banyak berkorban kalau nak...