66 ; SPM Results Day

69 10 4
                                    



enam puloh enam



SPM's results day : Dewan Ibnu Khaldun

"Tahniah tho Ainiy!!" Najihah memeluk aku dari belakang sampai nak terbalik aku dibuatnya. Aku pusing kepala menghadap dia. "Kau pun tahniah jugak. 1B je err! Mantap habis!" Aku membalas pelukan dia. Erat.

"Tahniah guys!!" Izza tiba-tiba datang menerpa dan join kami berpelukan. Air mata kegembiraan mengalir di pipi masing-masing.

Alhamdulillah! Alhamdulillah! Segala puji bagi-Mu ya Allah... Aku betul rasa nak jerit kat sini jugak. Alhamdulillah... usaha kami dulu berjaya.. Allahu Akbar... Tak ada kata yang mampu nak menggambarkan sepenuhnya perasaan aku sekarang.

Result tahun ni melonjak habis dari tahun lepas. Lima orang dapat straight A's. Termasuklah Adma. Sebab tu dia tak ada kat sini ambik result hari ni. Dengar cita tengah hari nanti dia datang. Aku senyum sendiri.

Tahniah, Adma. Tahniah, kawan aku yang baik... Aku tak tahu nak rasa apa sekarang, tapi aku doakan hidup kau sentiasa di bawah limpah rahmat Allah Ta'ala. Aku percaya, kalau ada jodoh tu adalah... Even kalau aku ada hati dekat orang lain...

Aku melepaskan pelukan. Kami bertiga berbalas senyuman. "Pasni cikgu ajak bergambar. Jangan lari tau!" Izza pesan sebelum dia beredar pergi ke pentas. Aku menemukan ibu jari dengan jari telunjuk tanda okey.

Tiba-tiba datang Athirah peluk aku. "Tahniah, Ainiy! Kau dapat 7A!"

1A+ 4A 2A- 1B+ 1B. B+ Biologi, B bahasa Inggeris.

Aku senyum. "Alhamdulillah. Tapi kau pun 7A ha!" Kami bergelak tawa. Tapi kurang asam sikitlah si Athirah ni. Masa dia peluk aku tu rupa-rupanya handphone yang dia pegang tu dia tengah set dalam mode merakam. Habis terakam sekali air mata aku meleleh kat muka merah aku. Heish!

Tengah mencari seseorang. Pandangan ditebar ke seluruh dewan. Seketika baru aku sedar Athirah tengah cakap dengan aku.

"Wei, Niy. Kau dengar tak apa aku cakap tadi?"

"Allahu Akbar. Sorry wei. Err apa kau cakap tadi? Jap, aku tengah cari orang. Hehe." Aku mengetap bibir. Kantoi la pulak.

Athirah menjongket kening sebelah. "Siapa?"

"Erm... Ilyas. Ada jumpa dia tak?" Rasa kering tekak sebut nama tu.

"Kenapa kau nak jumpa dia?"

"Mana ada. Aku tanya je." Athirah memandang aku atas bawah dengan hujung mata macam aku ni pesalah yang kena tangkap sebab jual duit hitam. Aku hanya sengih as if aku tak bersalah.

"Dia takde. Uncle dia tolong ambikkan result. Dia masih kat sana."

"Oh... Dia tak balik sini ke?"

"Tak."

"Oh okeyy." Aku menarik senyum kelat. Rasa bersalah pulak block dia hari tu. Heih... tapi macam mana nak buat? Itu je satu-satunya cara untuk aku jauhkan diri.



Flashback; Sehari sebelum paper ADD MATHS SPM.

Ilyas 5KAA
assalamualaikum ainiy
sorry kacau
if you don't mind can we meet tomorrow after kau habis addmath?

Wa'alaikumussalam
Blh aku tau knapa?

Buih di Awangan ✓Where stories live. Discover now