أسد(بضحك): معلش بقى يا جدعان دي مفيهاش رقص، كلوا ينزل يلا والعرسان يتفضلوا مكانهم.
نفذ الجميع كلام أسد، أما سيلا فنظرت له ببرود مصطنع وذهبت وجلست بجوار هاجر،
أسد وهو يبدأ الغناء وينظر لسيلا
: وأنا لو على قلبي فحن عشانك فجأه ومال.
نظرت سيلا بصدمه،أسد بتكمله: وأنا مهما يقولوا بشوفك غير كل اللي اتقال، تسحرني عيونك لو قابلوني بقول يا سلام، كان فين من بدري وجودك جنبي يا أحلى ملاك،
نظرت سيلا حولها وجدت الجميع ينظر لها، كان هناك نظرات حقد ونظرات فرحه، ونظرات تمني.
نظرت لهاجر وجدتها تغمز لها فلم تستطع الجلوس أكثر من ذلك؛ فهي ستنصهر من الخجل، ذهبت مسرعه إلى أسفل المسرح...أسد بغناء: وقالوا عليكِ إن انتِ عنيكي قاسيه ومفيش فيها مكان، يمكن حبيبتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام، وقالوا عليكِ إن انتِ بقيتي حد ناسي لنفسه زمان يمكن حبيبتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام.
سيلا وهي تحدث نفسها: بيعمل إيه العبيط ده يخربيت سنينه، أنا وشي سخن كده ليه.
أسد بدفيء: وهقول عنك مواويل وهقول عنك حكايات ازاي يا حبيبتي برغم البعد مفيش بنا مسافات، قولنا هنتفارق يوم وبعدنا كده كام يوم وبرغم البعد ساعات برجع وبحن في يوم، وقالوا عليكِ إن انتِ عينيكي قاسيه ومفيش فيها مكان يمكن حبيتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام، وقالوا عليكِ إن انتِ بقيتِ حد ناسي لنفسه زمان يمكن حبيتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام.
سيلا وهي تحدث نفسها وتعطي ظهرها لهم وتصنع انشغالها بهاتفها؛ لأن الجميع ينظر لها بسبب نظرات أسد: يا عم يحرق اللي قال، منك لله يا أسد الكلب والله لطلع عينك.أسد: وأنا لو على قلبي فحن عشانك فجأه ومال، وأنا مهما يقولوا بشوفك غير كل اللي اتقال، تسحرني عيونك لو قابلوني بقول يا سلام كان فين من بدري وجودك جنبي يا أحلى ملاك، وقالوا عليكِ إن انتِ عنيكي قاسيه ومفيش فيها مكان يمكن حبيتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام وقالوا عليكِ إن انتِ بقيتي حد ناسي لنفسه زمان يمكن حبيتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام.
سيلا: لا كده كتير، ولكنها أشمت رائحة تشتهيها فقالت: أوعا كفته مشويه.
(ثم ذهبت إلى البوفيه)أسد: وأدي حالي معاك بسهرلك الأوقات وترد نجوم الليل تبعتلك السلامات، وادي حالي معاك بسهرلك الأوقات وترد نجوم الليل تبعتلك السلامات.
سيلا وهي تأكل: محدش بعتلي حاجه يا خويا.
أسد وهو ينزل من المسرح ويذهب إلى سيلا : وقالوا عليكِ إن انتِ عينيكي قاسيه ومفيش فيها مكان يمكن حبيتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام وقالوا عليكِ إن انتِ بقيتي حد ناسي لنفسه زمان يمكن حبيتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام وقالوا عليكي إن انتِ عينيكي قاسيه ومفيش فيها مكان يمكن حبيتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام وقالوا عليكِ إن انتِ بقيتي حد ناسي لنفسه زمان يمكن حبيبتي وروحتي وجيتي واتنسيتي مع الأيام.
أنت تقرأ
الشيطان والأسد
Misterio / Suspensoالشيطان والأسد تعريف: وما كان قلبي إلا بصخرة، لتأتي انت من بين طلقات النيران، ومن بين الصعاب؛ لتخالف التوقعات؛ بفأس بطرز بعشقك، فتت الحجر إلى أشلاء صغيرة كل قطعة منها تحاول جاهدة؛ لوصف مقدار عشقك، واتفقوا جميعًا على أن الإبتسامة لم تعرف طريقها لشفت...