SUSAH sikit aku nak kenal pasti mana satu supervisor baru aku tu. Sebab sekarang ni kafeteria pelajar tengah sibuk. Aku tak dapat cam dia duduk di meja mana. Semua manusia yang ada kat sini pulak memang tinggi-tinggi belaka, lagilah tenggelam aku yang berbaka Asia ni.
Dalam WhatsApp tadi, dia kata dia pakai baju warna hitam. Masalahnya ramai yang pakai baju hitam kat kafe ni. Dan dia kata juga yang rambut dia warna perang dengan gaya faux hawk. Masalahnya ramai juga orang yang rambut perang dengan gaya terpacak macam tu kat kafe ni. Alahai.
Tak jumpa juga orangnya, aku pun segera membuka telefon pintar. Pergi ke WhatsApp dan terus taip mesej untuk dia.
Sir, may I know
Tapi tak sempat aku habis menaip, telefon aku dah terlebih dahulu menggigil. Terus terpampang nama Prof. Ivan di skrin. Dia tengah tunggu aku jawab call.
Laju-laju aku seret ikon hijau dan terus letak telefon di telinga.
"Hel..."
"Hello, Miss Nara." Suara macho memintas aku. Ini kali pertama aku dengar suara dia.
"Hello, Prof.."
"Look at your three o'clock. I'm here, the old plus ugly one guy with monster-like beard."
Huh? Aku tertarik dengan description yang dia sebutkan.
Old? Plus ugly? Serius la dia tua? Suara macam orang muda aje?
Aku pun menoleh ke arah yang lelaki tu maksudkan. Sembilan puluh darjah dari arah asal pandangan aku. Aku cari-cari lelaki tua lagi hodoh yang sempat terbayang dalam kepala aku.
Tapi tak jumpa.
Aku menoleh-noleh lagi ke sekitar demi mencari atuk tua itu. Tapi jenuh. Dan tetap juga tak jumpa.
Akhirnya terdengar suara tawa lelaki di hujung talian sana. Barulah aku berhenti menoleh ke sekitar. Aku pusatkan perhatian pada suaranya. Aku kerut dahi sambil berusaha faham maksud gelak dia ni. Daripada gaya, macam tengah buli aku aje?
"No, no, no. Don't act like a spinning washing machine, Nara. People will think you're insane."
"Hah?" Aku kebingungan.
Dia tahan gelak. Dan menyambung kata-katanya.
"I forgot just now. Suddenly today I'm in my handsome king character. Now turn left. Nine o'clock. I'm in my all black garment."
Mendengar sakatan dia tu, sempat bibir aku menyungging makian. Kau tipu aku ya, atuk?
Lalu aku pun menoleh, sebelum tiba-tiba terpaku pergerakan.
Ternampak di sebuah meja yang terletak agak tersisih dari pelanggan-pelanggan lain, seorang lelaki berkemeja hitam dengan bersahaja melambai tangannya ke arah aku.
"Yeah, I'm the one that you're looking at, Nara. I'm that monster. Come here." Dia menggamit pula aku dengan isyarat tangannya.
Terdiam sekejap aku kat situ.
Banyak betul dia bohong aku. Tak guna. Tua la sangat!
Dia adalah lelaki muda lagi belia la, weh. Berusia mungkin dalam lingkungan awal 30-an. Tak ada rupa monster langsung pun, bahkan kacak maut. Berkaca mata, dan ada jambang nipis yang kemas terbentuk di wajahnya. Ini ke lelaki tua lagi hodoh yang dia kata tadi?
Aku yang masih dalam fasa patah hati dengan crush ni, tetiba rasa macam nak lupa diri pulak. Rasa macam nak jatuh cinta tetiba. Ah sudah. Haha.
Yang lagi buatkan hati aku jatuh tergolek-golek, bila melihat dia tertawa dengan reaksi terkejut aku memandang dia ni. Dia tahu aku dah tertipu dengan description tentang diri dia yang dia sebutkan tadi.
YOU ARE READING
HACKER
RomanceTentang seorang blogger yang blog privatenya telah dicerobohi seorang hacker dari Rusia. Semua tentang dia, hacker tu tahu. Tapi bila dia cuba tanya identiti hacker tu, jawapan hacker tu hanya satu:- Saya penjenayah. Awak tak patut tahu apa-apa tent...