LEPAS bertukar-tukar nombor telefon dengan Prof. Ivan dan mendengar taklimat ringkas berkenaan skop kerja, brother tu minta diri. Katanya dah tak tahan sangat, sejuk sangat dah. Nak cepat-cepat balik rumah sebelum kena selesema.
Oleh sebab Prof. Ivan masih nak stay kat taman tu menyiapkan kerjanya, aku pun sama meminta diri jugalah macam brother tu. Sebab aku pun dah start rasa macam nak jadi iceberg juga ni.
Lagipun Teha dengan Wawa memang dari tadi lagi menunggu aku. Dia orang putuskan untuk tak pergi dari taman tu selagi aku tak pergi. Dia orang nak kami bertiga balik rumah sewa sama-sama, sebab kami datang ke sini tadi bersama-sama.
Terus, lepas aje dapat keizinan daripada Prof. Ivan, aku terus berlari ke bus stop yang terletak tak jauh dari taman rekreasi tu. Berlawanan arah dari brother tu.
Nampak Wawa dengan Teha tengah berbual-bual sambil berdiri berpeluk tubuh.
Dia orang tu pun sama juga tu. Dua-dua tengah menggigil kesejukan. Dua-dua duk gosok-gosok tapak tangan bersama, lepas tu hembus-hembus tapak tangan sebelum tekap ke pipi. Lepas tu peluk tubuh balik. Melompat-lompat kecil, nak bagi badan keluarkan haba.
Tapi aku tak teringin nak rasa kesian dekat dia orang. Sebab benda tu memang salah dia orang sendiri. Yang mulia sangat pergi terjun tasik tadi tu buat apa? Aku ingatkan tadi tulang-belulang dalam badan dia orang tu memang jenis yang self heating punya, tu yang tak takut langsung dengan cuaca sejuk ni.
Waktu aku dah bejarak lebih kurang dua puluh meter dari bus stop, ternampak telefon Wawa terjatuh dari poket jaketnya. Sebab Wawa asyik sangat melompat-lompat.
Melatah sikit Wawa. Dikutipnya benda alah tu.
Yang Teha pula, bila terpandang dekat telefon Wawa tulah dia seakan-akan baru teringat dekat telefon canggih kepunyaan dia. Meraba dia di poket-poket jaketnya mencari telefon.
Sesaat kemudian, muka Teha berubah cemas.
"Mana fon aku hah, weh?" Suara Teha.
Wawa kerut dahi. Toleh pandang Teha yang gelabah.
"Ada dekat kaulah, nak buat apa ada dengan aku pula?"
"Tak, masalahnya aku cari tak jumpa-jumpa ni." Teha mula cuak.
Berpaling Teha mendapatkan beg sukannya yang berada di atas bangku bus stop. Diselongkar. Buka zip paling depan, buka pula zip belakang. Keluar-keluarkan tuala kecil dan botol minuman. Selongkar lagi. Seluk tangan ke tempat paling tersorok.
Dan muka menjadi semakin pucat!
"Ah, sudah! Mana fon aku ni, weh?"
Teha makin kalut sampai menonggengkan terus beg tu. Habis berjatuhan semua isinya di atas bangku besi. Duit syiling, duit kertas, sunscreen, moisterizer.
"Weh, tak lawak, weh. Sumpah tak lawak!"
Teha menggagau di atas selerakan barang-barangnya. Gigih mencari, walau dia dan kami semua macam dah faham sangat yang telefon tu memang dah hilang.
"Weh, banyak barang penting dalam fon aku tu!" Bertempik.
Mengharap sangat benda tu boleh muncul. Tak kisahlah walau macam mana tak logik pun. Tapi tetap kena muncul.
Sebab Teha ni memang satu spesies dengan aku juga sebenarnya. Dokumen-dokumen penting banyak disimpan di dalam telefon, dan kerja-kerja juga banyak disiapkan di telefon.
Tangan Teha mula nampak menggigil. Terketar-ketar dan kembali mencapai beg sukan. Terus memeriksa isinya.
"Weh, tolonglah jangan sekarang... Aku nak konvo tahun ni juga. Tapi thesis aku ada dalam fon tu, korang. Macam mana ni?" Mula nak menangis.
YOU ARE READING
HACKER
RomanceTentang seorang blogger yang blog privatenya telah dicerobohi seorang hacker dari Rusia. Semua tentang dia, hacker tu tahu. Tapi bila dia cuba tanya identiti hacker tu, jawapan hacker tu hanya satu:- Saya penjenayah. Awak tak patut tahu apa-apa tent...