BAB 20

22 1 0
                                    

BROTHER tu tak menipu.

Memang betul-betul dua trak sniper yang Prof. Ivan bawa bersama. Mereka berpakaian seperti komando. Muka bertutup seperti ninja. Pakaian anti peluru serba hitam. Badan tegap. Paling penting, senapang dah siap sedia tersandang di belakang masing-masing.

Sekarang trak-trak yang membawa mereka berada di belakang kami, mengekori dari belakang. Aku, Prof. Ivan dan brother tu, kami di dalam sebuah pacuan empat roda yang lain.

Brother tu memandu. Prof. Ivan di sebelahnya. Aku di tempat duduk belakang.

Aku sejak tadi tak senang duduk. Tak putus-putus aku minta tuhan ilhamkan aku idea. Aku nak bagitau King pasal serbuan malam ni, tapi aku tak tahu macam mana.

Berkali-kali fikiran aku dihalakan ke arah blog. Aku terfikir untuk beritahu King melalui blog aku tu.

Tapi lepas tu akal aku sendiri yang sangkal cadangan tu.

King dah lama tak ambil tahu pasal aku. Mustahil King akan baca apa yang aku tulis di blog.

Jadi sekarang ni macam mana?

Jari telunjuk aku laju mengetuk-ngetuk pelapik kerusi. Kaki aku terhenjut-henjut kecil tetapi pantas. Memang selalu macam ni setiap kali aku tengah cemas dan serius berfikir.

Blog.

Aku geleng laju. Tak boleh tulis dekat blog. Aku kena cari cara lain. Mesti ada cara lain punya. Dan cara tu adalah...

Blog.

Tak, tak, tak. Tak boleh blog. Sebab blog...

Blog!

Okey, nampaknya dah tak ada jalan lain. Aku tawakal. Harap-harap cara ni menjadi. Harap-harap King baca blog aku.

Senyap-senyap, aku keluarkan telefon pintar.

Sambil mengawasi Prof. Ivan, aku menaip di dalam gelap.

King,

Dekat mana pun awak sekarang, tolong cepat lari dari situ. Ada orang tengah buru awak sekarang. Dia orang tengah menghala ke tempat awak bersembunyi. Dia orang siap bawa dua trak askar untuk serang awak. Lari cepat, King. Saya doakan awak selamat.

"Awak buat apa, Nara?" Tiba-tiba suara Prof. Ivan memecahkan suasana.

Aku terkejut. Lekas-lekas sorok telefon di belakang.

Nasib baik Prof. Ivan baru nak menoleh pada aku. Tak sempat pandang apa yang aku buat. Matanya pula tak menunjukkan sebarang riak curiga atau apa. Hanya nampak riak ingin tahu. Itu amatlah melegakan aku.

"Tak ada buat apa-apa, Prof.." Geleng.

Dia diam menilik raut wajah aku. Mungkin dia pelik bila nampak aku gagal menyorokkan rasa cemas.

Aku berdebar menunggu waktu berlalu. Aku kemam bibir.

Satu saat...

Dua saat...

Tiga saat...

Dahi Prof. Ivan berkerut. Dia ada syak apa-apa ke? Ah, habislah aku!

"Jauh lagi ke tempat tu, Prof.?"

Nasib baik! Brother tu mencelah, betul-betul di waktu aku tengah tak cukup udara.

Prof. Ivan mengalih perhatiannya daripada aku. Pandang brother tu.

"Dalam Maps tu kata lagi dua puluh minit. Rasanya memang lagi dua puluh minitlah kut."

"Saya rasa brek Hilux ni macam tak berapa functionlah, Prof.."

"Betul ke?"

"Saya baru perasan malam ni. Hilux ni pun dah lama tak servis. Sejak dari mula Prof. bagi Hilux ni pada saya, saya memang ke hulu ke hilir dengan Hilux ni ajelah. Lupa nak servis."

"Bukan setiap bulan saya dah siapkan cek untuk servis kereta ni ke?"

"Memang Prof. ada bagi. Masalahnya pada saya. Saya terlupa. Sebab sibuk sangat ke sana ke sini mencari King."

Okey, nampaknya brother tu memang betul-betul nak tolong aku alihkan perhatian Prof. Ivan. Padahal topik tak masuk akal aje yang dia timbulkan.

Prof. Ivan pula memang nampak terpedaya dengan helah brother tu. Dilayannya perbualan brother tu.

Aku mengeluh lega. Gosok-gosok dada.

Berhati-hati aku keluarkan telefon dari belakang badanku. Sambil mata terus mengawasi Prof. Ivan, aku curi-curi pandang telefon dan secepat-cepatnya tekan butang Publish.

Jaringan internet di kota Rom ini memang tak pernah mengecewakan. Sekelip mata, entry aku tu dah selamat terpampang di halaman utama blog. Alhamdulillah!

Aku gosok-gosok dada lagi. Lepas tu cepat-cepat tutup telefon dan simpan. Lepas tu berlagak macam tak ada apa-apa berlaku. Padahal dalam hati,

'Tolong selamatkan King, ya Allah!'

"Nara Qistilana." Prof. Ivan terus kembali pada aku tepat-tepat waktu aku tengah cemas mendoakan pelindung aku.

Aku terkejut dengan panggilan mendadak tanpa sebarang signal itu. Lekas-lekas aku turunkan tangan ke sisi. Sorokkan bahasa badan yang tengah berdoa. Aku tak pasti adakah dia pemegang aliran Islamophobia atau tak. Jadi aku tak nak menambah burukkan keadaan.

"Saya, Prof.?"

Dia dah memang siap memandang aku. Dihulurkannya sepasang baju tebal berwarna hitam kepada aku.

"Ini bulletproof vest. Pakai ni."

Dekat sini aku jadi keliru sikit dengan lelaki ni.

Dia di pihak mana sebenarnya ni? Bukan aku ni musuh dia ke? Dia tahu aku di pihak King, kan? Kenapa dia bagi baju ni dekat aku pula?

Tapi walau apa pun aku tetap menyambut hulurannya. Cuma sedikit teragak-agak.

"Awak tetap student saya. Jangan risau, saya tak sama dengan King. Saya takkan senang-senang cederakan orang awam macam awak. Jadi tugas awak sekarang cumalah berkerjasama dengan saya, memaksa King menyerah kalah."

Aku pandang baju kalis peluru yang dah selamat berada di tangan aku.

"King mungkin akan buat serangan hendap. Atau bahkan berkemungkinan bertindak belot terhadap awak. Dia mungkin akan serang awak juga. Jadi awak kena berhati-hati. Pastikan dia tak dapat sasar dekat kepala awak."

Faham. Angguk perlahan. Masih pandang baju tu.

"Pakai sekarang."

Dia menyempurnakan arahan tu dengan berpaling semula ke depan.

HACKERWhere stories live. Discover now