PART 2
"SYAHMI."
"Duduk syahmi."
Syahmi terus bergerak ke arah kerusi di sebelah Kahar.
"If I remember correctly, you're the one who incharged about the foods during Kem Bulan Madu. Am I right, Syahmi?"
"Yes Mr. Sin."
"So do you mind to tell me how did you had that type of drug in your possession? Care to explain?""Excuse me, sir. But did you just said drug?" Syahmi bertanya kembali. Dadah? Bahan makanan apa yang ada dadah pulak ni.
"Yes. Grayanotoxin. Ever heard of it?"
"I'm sorry sir. But I cannot recall any foods ingredients that contains any of that type of drug and I already had it checked with you too."Mr. Sin terdiam. Dia baru teringat. Memang betul, sehari sebelum kem tersebut Syahmi telah berjumpa dengannya untuk membuat double check tentang makanan yang pelajar tingkatan 4 akan makan semasa kem tersebut.
Tuan Yusof dan Mr. Sin mengalihkan pandangan mereka dari Syahmi kepada Kahar yang sedang mengetap rahangnya. Seolah-olah tidak percaya dengan jawapan Syahmi.
Mr. Sin mencampak buku kerja Kahar yang diselaputi dengan madu tersebut.
"Did you drug the whole batch?"
Kahar memandang muka Mr. Sin dan Tuan Yusof dan segera mengalihkan pandangannya ke arah meja dihadapannya. Dia mengempal penumbuk. Syahmi perasan akan perbuatan tersebut. Dia menelan air liur.
-KEESOKKAN HARINYA-
Syahmi bergegas menuruni tangga apabila seseorang yang ditunggu sampai.
"Assalamualaikum, Dato'."
"Waalaikumsalam. Syahmi? Anak Tuan Yusof?"
"Ya, saya. Tuan Yusof mengarahkan saya untuk mengiring Dato' hingga ke biliknya."Abu Yamin hanya menggangguk. Dia terus bergerak dengan Syahmi yang berjelan seiring dengannya.
-DI BILIK PENGETUA-
Usai menetuk pintu, Syahmi terus bergerak ke arah belakang kerusi babahnya. Hanya menjadi pemerhati.
"Dato' Yamin. Silakan duduk." Tetapi Abu Yamin tidak bergerak. Dia berdiri di hadapan Kahar yang masih tidak memandang bapanya.
Tanpa sebarang amaran Abu Yamin terus-menerus menampar pipi Kahar berulang kali. Kiri dan kanan. Tuan Yusof hanya mendiamkan diri, Syahmi memandang ke arah lantai tidak sanggup melihat perbuatan tersebut dan Kahar hanya menerima tamparan yang diberikan oleh bapanya sehingga berdarah.
"Aku tak pernah ajar mu main dadoh. Aku hantar mu dengan abe-abe mu sini nok suruh jadi ore. Abe-abe mu jadi belako. Mu sore jah nurun alik mano aku x tau. Pastu hamla jugok mu pilih."
-DORM KAHAR-
"-aku hanya boleh harapkan kau sorang je sekarang ni, naim." Kahar menyerahkan kotak tersebut kepada Naim.
"Simpan ni. Pakai ni tahun depan."
"Kahar-"
"Kalau bukan kau siapa? Hakeem? Mampus mati budak tu nanti. Tahun depan buku ni, kau punya. Tak ada orang lain dah boleh harap, untuk sambung tradisi sekolah kita."
"Syahmi?"
"Huh, Syahmi? Susah aku nak percaya dia sekarang. Dia macam banyak berahsia dari aku. Kenapa?"
"Kau tau kan, apa benda ni dah buat kat kita semua? Termasuk dekat diri kau?""Benda ni tak salah Naim. Kitorang. tak. tak. Aku, aku yang terlajak bubuh dalam teh korang. Korang tak sepatutnya jadi sampai macamtu."
"Benda ni salah Kahar. Benda ni tak betul. Aku rasa kau patut koyak jelah page bulan madu dalam buku ni."
YOU ARE READING
BENAR
Fanfiction"Kau tak tahu baran aku macam mana!" "Tak mati harini mati esok." "Mama. Boy nak mama."