"SYAHMI!"
"Bangun boy! Tolong bangun!""SOMEONE CALLED THE AMBULANCE!"
"Ami bangun! Please!"Satu demi satu suara dapat di kenal pasti oleh Syahmi. Babah. Ariz. Tetapi arahan mereka terasa sukar untuk Syahmi turuti.
Badan seolah-olah tidak lagi dikawal oleh dirinya. Hanya minda yang bermain.
Beberapa minit kemudian. Syahmi terdengar sayup-sayup bunyi siren Ambulan.
Syahmi terasa badannya diangkat ke atas sesuatu yang lembut dan dirinya ditolak dengan laju.
"Ami. Tolong. Bangun sayang. Bangun. Jangan tinggalkan babah sorang-sorang boy."
Suara bapanya memecah sunyi. Tangannya digenggam erat oleh tangan tua yang menjaganya.
TUAN YUSOF'S POV
Sampai sahaja di perkarangan parkir kecemasan hospital, semua kakitangan kecemasan bergegas menurunkan troli yang Syahmi naiki itu ke atas tanah. Laju mereka menolak katil itu hingga ke wad kecemasan.
"Maaf encik. Tapi sampai sini sahaja encik boleh masuk."
"Tapi itu anak saya! Dia perlukan saya!""Saya faham. Saya nak encik bersabar dan tenangkan diri. Pihak hospital akan menjalankan segala pemeriksaan ke atas anak encik. Jadi saya ingatkan kepada encik untuk berdoa dan tenangkan diri."
Jururawat yang bertugas itu terus meloloskan dirinya ke dalam wad kecemasan.
Tuan Yusof memegang dahinya. Dia terduduk di atas kerusi yang disediakan di kawasan itu.
"Tuan Yusof. What is Syahmi condition right now?" Soal Mr. Sin yang baru tiba bersama Puan Fanizah dan Ariz.
Ariz berdiri tegak memandang pintu wad kecemasan dengan wajah yang pucat.
"Mereka sedang jalankan pemeriksaan. Masih baru lagi." Tuan Yusof menjawab persoalannya.
Puan Fanizah meletakkan tangannya ke atas bahu Ariz. Tersentak Ariz dari lamunannya.
"Why don't we sit down? It will not help if you continue to stand there. The test can be hours." Kata puan Fanizah dengan nada yang lembut bagi menenangkan pelajarnya itu.
Dia tahu bagaimana akrabnya Ariz dan Syahmi. Tidak pernah dia melihat Ariz tanpa Syahmi disebelahnya. Bagaikan adik-beradik yang berlainan ibu dan bapa. Dia terasa tersentuh dengan hubungan rakan karib Ariz dan Syahmi.
1 JAM KEMUDIAN
"Ahli keluarga Mohd Syahmi?" Tuan Yusof tangkas bangun dari duduknya.
"Saya encik. Saya bapa kepada Syahmi."
"Kami dah dapat keputusan pemeriksaan keadaan Syahmi. Nampaknya kanser di kepala Syahmi dah semakin merebak dan kami telah menetapkan yang Syahmi menghidap kanser otak stage 4."Tuan Yusof tiba-tiba sahaja lemah. Badannya dipapah oleh ariz yang sudah mempunya air mata di tubir matanya.
"Kenapa? Bulan lepas kami buat check up dan doktor bagitahu yang syahmi baru stage 1."
"Nampaknya sel kanser syahmi merebak dengan agak laju. Jika dibiarkan boleh menyebabkan kegagalan fungsi otak dan lebih teruk berlakunya kematian."Jadi kami ingin mendapatkan pengesahan dari encik untuk membenarkan pihak hospital untuk melakukan pembedahan ke atas Syahmi. Sedikit sebanyak pembedahan ini akan membantu Syahmi dan membolehkan Syahmi untuk meneruskan rawatan kemoterapi.
Pembedahan ini juga perlu dilakukan kerana sel kanser Syahmi sudah pun merebak ke beberapa tempat. Jadi, saya minta encik berdoa semoga tiada apa-apa masalah ketika pembedahan Syahmi dijalankan." Doktor Izwan menerangkan keadaan Syahmi kepada Tuan Yusof. Bahu tuan Yusof ditepuk perlahan oleh doktor itu sebelum beliau beredar.
Tuan Yusuf semakin pucat lesi. Mr. Sin terus mendapatkan Tuan Yusof dan membantu beliau duduk di kerusi yang disediakan.
"Tuan Yusof? Are you okay?" soal Mr. Sin.
"What am I going to do with my lives if Syahmi left me too Mr. Sin? My late wife last request was for me to take a good care of Syahmi. I failed her. I failed as a husband and as a father!" kata Tuan Yusof sambil menepyuk-nepuk dadanya."Tuan Yusof this is not your fault. You tried your best. Everything happens because the god will it." Mr. Sin berkata sambil mengusap belakan badan Tuan Yusof.
Tuan Yusof bingkas berdiri dari duduknya.
"Saya nak pergi uruskan semua surat Syahmi dan selepas itu saya akan ke surau. Ariz, kamu pun boleh ikut saya kalau kamu nak." Ariz mengelap air matu yang mengalir di pipinya. dia berlari anak mengejar langkah Tuan Yusof.
Puan Fanizah mengusap perutnya yang sudah berusia 7 bulan itu. Dia cuba meletakkan dirinya di tempat Tuan Yusof. Sungguh dia tidak dapat membayangkan apa yang akan berlaku kepadanya jika dia kehilangan anaknya.
"I never saw Tuan Yusof that upset. He loves Syahmi so much."
"Don't you know puan Fanizah?"
"Know what?"
"Tuan Yusof's late wife had so much miscarriage before they had Syahmi. They almost give up and want to stop every treatment that they were doing at that time. But one particular month, his wife health gotten so worse that it concerned Tuan Yusof so much. They decided to go to the hospital to have a check up. They received a very good report. The wife was 3 months pregnant. It was so small that neither Tuan Yusof nor his wife noticed the small bump she had. Syahmi is a miracle child for both of them. Their pride and joy."After she died, Tuan Yusof and Syahmi are not the same person. The Syahmi you know is not the Syahmi i knew. He was so talkative and a very active student but the he had a very drastic change."
"Oh, my! I never knew."
"Only few of the school staff knew what actually happened. I need to excuse myself Puan Fanizah. I have more students that i need to pay more attention starting today." Mr. sin berkata lalu pergi meninggalkan Puan Fanizah seorang diri di situ.
Author notes;
HI MY LOVELIESSSS!!!
HOW ARE YOU GUYS?! So sorry for putting this story on hold. Author teramatlah busy. After result day author terus busy pasal Uni. Now author dah nak habis sem 1 tinggal 1 1/2 month je lepas tu exam final for sem 1 '( So i hope all of you suka this chapter.
BYEEEEEEEEEEEEEEEEEEE>
YOU ARE READING
BENAR
Fanfiction"Kau tak tahu baran aku macam mana!" "Tak mati harini mati esok." "Mama. Boy nak mama."