PART 1
"Syahmi jalan sebelah babah. Jangan jauh dari babah. Faham?" Syahmi mengangguk tidak mahu menyerabutkan fikiran bapanya lagi.
Sejerus mereka turun dari tangga itu, mereka berdua dikerumuni oleh wartawan-wartawan luar yang telah mengetahui tentang hal ini.
"Maaf. Sila tunggu info rasmi sekolah nanti ya. Minta maaf saya minta maaf." Tuan Yusof berkata mereka sambil memegang erat tangan syahmi.
"Okay okay. Minta maaf ini kawasan sekolah ya. Tolong hormat kawasan sekolah." Kata warden yang bertugas.
Syahmi akhirnya menganggkat mukanya. Dia bertetapan mata dengan mr. Sin. Mukanya terus berubah pucat.
"Babah tak nak syahmi keluar mana-mana buat masa sekarang. No outing and whatsoever."
Syahmi membuka pintu pejabatnya itu. Apangkah terkejutnya dua beranak itu apabila Dato' Abu Yamin sudah berada di dalam bilik itu. Ya. Mereka sudah mengetahui yang dia akan datang tetapi tidak secepat ini.
"Jadi pihak alumnai menghantor saya, mintok penjelasn dari tuan yusof. Kenapo libatkan pihak polis?"
"Saya tidak faham dato'. Dah tentu ini kes rogol, dengan siap lagi saya nak laporkan kalau bukan ke pihak polis."
"Saya setuju. Kalau tuan yusof sendiri tak pahe betapa pentingnya imej kudrat kepada pihak alumnai. Saya menyesal berikan jawatan ni kepada tuan Yusof dan terima anak tuan Yusof masuk ke sekolah ni. Jangey salah pahey, kecemerlangan kudrat selamo ni takdo keno mengeno ngey kecekapan tuan Yusof dalam mentadbir. Takdo. Kecemerlangan kudrat selamo ni, bukey atas sebab yang berlaku di waktu siae dalam kelas tapi atas sebab apa yang berlaku di waktu malem dalam dorm.
Memang. Kes rogol macam ni salah satu contoh yang melampau tapi tuan yusof rujuk pada pihak alumnai untuk menyelesaikan hal ni. Bukan libatkan mano-mano pihak luar. Aku nok tanyo kamu syahmi. Dah jadi anak jate ke belom?"
Syahmi yang duduk di hadapan Dato' Abu Yamin itu hanya diam dan memandang bapanya. Tun Yusof memandang anaknya sambil mengelap peluh yang menitik.
"Saya rasa saya dah anak jantan."
"Dah kalau tuan yusof tak setuju, saya yakin pihak alumnai yang lain boleh cari pengganti yang lain untuk jawatan ini."
"Babah, bila lagi syahmi kena bagi keterangan?"
"Besok boy. Boy, kenapa boy tak pernah cerita kat babah pasal aktiviti waktu malam?"
"Syahmi...tak boleh babah. Memang tak boleh. Tapi syahmi tahu apa syahmi nak buat untuk kurangkan benda ni. Babah jangan risau kay."
"Macam mana babah tak risau! Babah tak kisah hilang jawatan ni, tapi babah kisah kalau babah hilang syahmi! Babah tinggal syahmi sorang. Babah tak ada orang lain. Mama tinggalkan syahmi untuk babah. Babah kena jaga syahmi betul-betul." Kata tuan tusof hingga mengalirkan air mata. Syahmi pun sudah bergenang mendengar segala tutur bicara tuan Yusof.Syahmi mencapai tangan babahnya lalu mencium tangan babahnya.
"Ami minta maaf babah. Minta maaf sangat-sangat. Tapi sumpah ami tak boleh bukak mulut bah. Ni semua untuk kebaikan babah bukan untuk ami sorang. Tolong maafkan ami babah." Pinta syahmi, tuan Yusof mengusap lembut kepala anaknya itu. Jaga boy ya abang. Dia hadiah sayang pada abang.
"Ye sayang. Babah maafkan boy."
-DALAM DORM-
YOU ARE READING
BENAR
Fanfiction"Kau tak tahu baran aku macam mana!" "Tak mati harini mati esok." "Mama. Boy nak mama."