الفصل الثاني عشر "تٌـهّـدٍيِّد"

550 33 0
                                    

"بس أنا بحبها يا عز ليلي الوحيدة إللي قلب دق ليها أنتو أكتر أتنين عارفين أنا أتعذبت قد إية لما أختارت واحد غيري أختارت واحد كنت متأكد أنها هتتعذب معاة كنت عارف أن أختيارها غلط بس سكت قدام فرحتها كفاية لحد كدا كفاية عذاب ليا ليلي دلوقتي محتاجه راجل يقف معاها ويربي معاها تلين هي مش هتقدر تربيها لوحدها ومش هتقدر تقف قدام الزفت وائل لوحدها ليلي محتاجني أنت إية رأيك يا ريان؟ ساكت لية؟! ريحني قولي أنا صح ولا غلط أنا كدا أناني ولا لاء"

زفر ريان بهدوء وتحدث:
"زيدان تفكيرك صح ليلي فعلاً محتاجة حد يقف معاها خصوصاً أن عمك الفترة دي حالتو الصحية مدهورة جامد و وائل دا بني أدم حقير وزي ما عز قال مبهدلها في المحاكم معأن ربنا مأمرناش بكدا زي مادخلتوا بالمعروف أخرجوا بالمعروف ولو حتة مش علي شان ليلي علي ألاقل علي شان بنتوا ربنا يهدية فاتحها في الموضوع وبأذن الله توافق أنت تعبت كتير وتستحق أنها تكون مراتك في ألاخر"

أتسعت بسمة زيدان وتحدث بتمئنان:
"ربنا يخليك ليا يا ريان كنت عارف أن هرتاح لما أتكلم معاك"

عقب عز علي حديثة بضجر:
"لما أنت بترتاح في الكلام معا جايبني أنا لية أحاسب علي المشاريب؟! أنت أصلا بني أدم عديم ألاحساس وأنا غلطان أنِ سبت مراتي وجتلك"

قطعوا زيدان بعصبية شديدة:
"أخرس بقا أنا جايبك علي شان أقولك خلي بالك من نفسك وأبعد عن الزفت كمال دا أنا مش هتحمل خسارة حد فيكوا"

تحدث عز بضجر شديد ممزوج بضيقة:
"هو أنا كل ماحد يشوف وشي يقولي أبعد عن كمال هو بيعض للدرجة دي؟ وبعدين أبعد عنوا أزاي أنا صحفي مهمتي أكشف الحقيقة للناس ودا واحد أبن كلب وعامل فيها أبن ناس"

تطالعة زيدان بغضب وقبل أن يتحدث تحدث ريان سريعاً ليهدأ تلك ألاجواء المشحونة:
"متركزش معاه أوي يا عز الراجل دا شرني وصعب حد يصدق عنوا حاجة بسهولة وأنت إللي هتضر في ألاخر دا راجل *** أتوقع منوا إي حاجة"

وافق كلاً من زيدان و عز علي حديث ريان علي مضض ليتحدث ريان بعد دقائق من الصمت:
"أنا قررت أتلم وأكمل نص ديني وأتجوز أكمل في قراري ولا أخلع أحسن؟"

رمقوا الشابان بصدمة ليتحدث عز بحسرة:
"هتتجوز يا ريان؟ دا أنا كنت بقول أنت العاقل إللي فينا تقوم تتجوز؟"

قضب زيدان حاجبية وتحدث بتهكم:
"و الجواز مالو يا أستاذ عز أحكيلنا عن مأساتك؟!"

أرتسمت بسمة واسعة علي وجهه عز وتحدث بهيام:
"الجواز دا حتة من الجنة علي ألارض بس دا طبعاً مش مع أي حد دا مع الشخص إللي يفهمك ويقدرك ويحبك ويعرف إللي جواك من نظرة عينيك مع الشخص إللي تحس معاه براحة وألامان الشخص إللي قلبك يطمن بوجودة جمبك لو لقيت الموصفات دي في البنت إللي أنت قررت تكمل معاها حياتك مضيعاش من إيدك ألانك ساعتها هتبقا حمار يا أبن أونكل ديدو"

توِأمٍ روحيّحيث تعيش القصص. اكتشف الآن