Dengan bacaan bismillah
Story has begin .
"What nonsense did I just hear?!" Zayyan yang terkejut setelah mendengar apa yang dikeluarkan oleh mulut bapanya sendiri. Dia tak percaya bapanya sendiri dengan mudah menjodohkan dirinya dengan wanita yang belum dia kenal sebelum ini, malah tanpa sepengetahuan dirinya."Zayyan ! Respect your father ! He know what the best for you!" Lina yang berada disitu dari tadi menyaksikan pergaduhan bapa dan anak ini. Dia sebagai isteri Tuan Malik lebih tepatnya ibu tiri kepada Zayyan Mikael harus mencari cara untuk meleraikan pergaduhan mereka.
"Listen here . I will not MARRIED the girl of your choice" perkataan 'married' sengaja ditekankan menandakan dia benar-benar tak ingin menikahi pilihan bapanya . Dia dah besar itu pilihannya sama ada mahu menikah ataupun tidak. Baginya perjodohan adalah teknik yang telah pupus dek zaman.
Dengan panas hati, Zayyan pergi meninggalkan Malik dan Lina diruang tamu. Kunci kereta yang berjenama Lamborghini Aventador itu dicapai. Itu hanya sekadar kereta buruk Zayyan yang selalu dia gunakan hanya ketika ingin menenangkan fikiran. Enjin kereta dihidupkan , tanpa menunggu lama Zayyan memecut keretanya keluar dari perkarangan mansion milik Tuan Malik.
Ayyana yang berjalan di tepi jalan untuk menuju ke pantai Sengaja dia tak menempah grab , dia ingin melihat pemandangan indah yang berhampiran dengan airport sambil -sambil menikmati angin pantai.
Sedang gadis itu berjalan di tepi Jalan Ada sebuah kereta yang memecut laju dan memijak Tompokkan air di Jalan sehingga terpecik terkena bajunya. Ayyana yang melihatnya hampir sahaja menjerit kegeraman. Seumur hidupnya belum pernah dirinya terkena sebegini, baru sahaja pulang ke Tanah air macam-macam sudah berlaku!
Dengan geram Ayyana berjalan ke arah lelaki itu. Bahu lelaki itu ditarik kuat.
"Hey! Bawak kereta tu elok-elok boleh tak?! Tak nampak ke orang tengah jalan dekat situ?! " Jeritnya , Mengharapkan kata maaf keluar dari mulut lelaki itu.
"Thats your problem young lady. Get Lost from my face". Dengan wajah yang selamba Zayyan menjawab pertanyaan gadis itu.
"Biadab! , Ganti balik duit baju saya kalau tak!" Ayatnya tergantung , bingung tidak tahu harus berkata apa.
" Kalau tak apa? "
"Jap Sabar saya nak fikir dulu" Ayyana yang termenung memikirkan hukuman apa yang layak diberikan kepada lelaki dihadapannya sekarang ini... tapi sikit pun tidak terlintas idea yang boleh dipakai.
Zayyan merengus perlahan, dia berjalan ke arah pantai meninggalkan Ayyana yang masih berdiri disitu memikirkan sesuatu.
"Kalau tak buang masa bukan perempuan." Dia berkata perlahan sambil berjalan ke arah pinggir pantai.
Ayyana yang sedar akan kehilangan sosok tubuh Zayyan sedang mencari keberadaan lelaki itu sekarang.
"Saya belum selesai cakap lagi lah!" Marah Ayyana kepada Zayyan yang meninggalkan dirinya keseorangan disitu.
"Shut your mouth if you Don't want something bad happen to you . Understood hm?" Mata Ayyana ditenungnya. Diperhati bibir Ayyana yang bergerak-gerak membebel memarahinya.
Ayyana yang geram, dicubitnya perut Zayyan dengan kuat hati menyebabkan Zayyan terbangun dari lamunannya. Tanpa berkata apa-apa tubuh kecil Ayyana diangkat dan dicampakkan ke dalam laut.
Nasib sahaja dicampaknya dibahagian yang cetek. Tahu-tahu ajelah Ayyana tidak pandai berenang. Zayyan pula membuat keputusan untuk pulang ke rumah berada di pantai hanya membawa petaka.
"Mommy! Ayyana balik ni!" Setelah kejadian tadi Ayyana terus berganjak dari sana dan pulang ke rumah dengan basah kuyup. Puan Dayana sangat merindui anak perempuannya yang telah menetap di bumi Perancis selama 4 tahun lamanya itu kembali pulang. Tapi melihat Ayyana yang basah kuyup dia terus membatalkan niatnya untuk memeluk anak gadisnya. Dayana bercekak pinggang memandang tajam ke wajah cantik anaknya.
"Ini dah kenapa?! Macam orang gelandangan dah mommy tengok! Pergi naik atas dan mandi! Cepat." Puan Dayana melihat tubuh Ayyana yang kotor terkena air lumpur dengan satu badan yang basah kuyup.
"Mommy takmau peluk Ayyana dulu?Tak rindu Ayyana ke?" Ayyana mencebik bibir tanda sedih. Mencuba membuat lakonanya terlihat seperti real.
"Cukup-cukuplah dengan bakat drama kamu yang tak berapa nak jadi tu Ayyana, pergi mandi sebelum mommy bagitahu daddy." Dayana memandang anak tunggalnya dengan memasang wajah yang serius.
"O..okay-okay! Ayyana mandi dulu!"
40 minit kemudian.
Filem Harry Potter the chamber of secret ditayangkan melalui netflix. Tengah sibuk menonton. Tuan Hilman mengambil tempat disebelah anak tunggalnya.
"Ayyana, memandangkan awak sudah habis belajar. Daddy rasa awak perlu tahu tentang perjanjian daddy dengan Dato' Malik " wajah anak gadisnya dipandang penuh serius.
"Maksud daddy?" Soal gadis itu kebingungan.
"Ayyana dijodohkan dengan anak Tuan Malik , Ceo of Malik's holding." Tuan Hilman mengharapkan respon yang terbaik oleh anaknya namun sebaliknya.
"No daddy! Ayyana tak setuju! I'm still young and i need to enjoy my life after graduation . Ayyana ni manusia , ada hati dan hati Ayyana belum bersedia untuk terima mana-mana lelaki!" Dengan sedih Ayyana berlari menaiki tangga untuk menuju ke arahnya biliknya. Pintu dikunci rapat, dengan perlahan air mata mengalir membasahi pipinya.
-undi untuk bab seterusnya.
-𝒏𝒐 𝒐𝒏𝒆 𝒄𝒂𝒏 𝒓𝒆𝒑𝒍𝒂𝒄𝒆 𝒚𝒐𝒖 𝒎𝒚 𝒍𝒐𝒗𝒆-
YOU ARE READING
ZAYYAN MIKAEL
Romance(Siapa yang percaya Zayyan Mikael seorang CEO terkenal di serata dunia yang anti kepada kisah percintaan. Percintaan baginya hanya sekadar membuang masa. Namun apakah yang terjadi setelah diputuskan oleh bapanya sendiri untuk menjodohkan dirinya den...