الشريط السادس

129 64 31
                                    

نهض بتعب في الفجر و هو يبكي كعادته اخر يومان فهو منذ ذلك اليوم لم يقدر ان يكمل او ان يسمع اي شى او ان يتجاوز انه تخلى عنها لاكن هذه المره هو رأها بحلمه ، لينهض بتعب و توضأ ليصلى الفجر و هو يدعي الله و لاول مره منذ فترة طويله نزل للمطبخ ليحضر طعام له ثم بدأ يأكله و هو يفكر في ذاك الحلم ....

💐💐💐💐

كان يجلس على نفس جسر تعارفهم و ينظر للبحر ليشعر بشئ من الراحه و نظر على يمينه ليجدها قادمه و هي تضحك له و شعرها الاشقر منسدل على طول ظهرها مع موجه غجريه به جعلتها اشد جمال و ذلك الفستان الازرق الذي عكس لون عيونها



لتجلس جانبه و قالت بضحكه ....

ملك : اتغيرت عن زمان اوي

حازم : و انتي وحشتيني اوي

ملك : انا مكنتش اتمنى ابدا اشوفك كده

حازم : ازاي

ملك : ضعيف و تعبان و مش بتاكل .... انا مكنتش عايزاك كده

حازم : ولا انا كنت عايزك تموتي لوحدك ليه يا ملك ليه ؟

ملك : انا لما سجلت الشرايط دي كنت هدفنهم انا كنت بس عايزة احس انك معايا مش عايزة يكونوا سبب دمارك ..

حازم : انا ......

ملك بمقاطعه : اوعدني يا حازم ان المره الجاية الي هشوفك فيها مش هتكون كده اوعدني

حازم و تنهد : وعد

لتضحك له و ما ان حاول لمس وجهها حتى فتح عيونه...

💐💐💐

استيقظ من افكاره لينهي طعامه ثم دخل يتحمم لينظر للشرائط ليقرر انهائهم ليأخذ الشريط السادس و شغله ....

كان هناك صمت طويل الى ان جاء صوت ملك ...

ملك : اتصلت عليك انهارده .... كنت عايزة اقولك حاجات كتير و كل حاجه .... العلاج مأثرش ..... كده مفيش امل من العلاج و السرطان انتشر .... بس عادي انا كده كده خسرانه ..... خسارة اهون من خساره ..... بس انا قررت ان هيش الباقي من عمري براحتي هجرب كل يوم حاجه معملتهاش و هعيش الي فاضل منها بالطول و العرض ... ههههههه شكلك هتصدع مني الفتره الجاية من كتر الحاجات الي كتبتها ناويه اعملها ...... بس اهو استحملني شويه و مش هصدعك تاني ابدا (11/5 )

اغلق الشريط ليتنهد و هو يفكر كيف اتصلت عليه فان راى هو اتصالها اكيد لاجاب ليأخذ نفس عميق و فهم الان ما هي النهايه ... لينهض و ......

🥀🥀🥀🥀

عوده للذكرى ....

كانت ملك تجلس امام الطبيبه بنفس الانظار و نفس التساؤل لاكن ليست نفس الشخص لتقول الطبيبه ....

الطبيبه : انا اسفه..... انتي بقيتي مرحله رابعه و متأخره الكيماوي مساعدش في حاجه .... اعملي الي انتي هيفرحك

دينا : يعني ايه !!؟

ملك بهدوء : يعني الدكتوره بتقولي ودعي الحياه .... شكرا يا دكتوره

لتنهض و تركتهم لتركب سيراتها و لاول مره هنا بكت بقوة شديده و األم و كأن قلبها يعتصر الى بدأت بالقياده لتوقف سيارتها على شط البحر و نزلت لتنزل وجلست امامه بدموع و شرود الى ان شعرت ان قواها قد انتهت لتأخذ الهاتف و اتصلت عليه لاكنه لم يجيب ... تنهدت و اخذت الشريط و بدأت تسجل و دموعها على خدها لتهدأ قليلا ثم عادت للبيت حيث وجدت الجميع يعانقها فوى دخولها لتشدد عناقهم بدموع و من ثم صعدت لغرفتها لتظل تبكي الى ان نامت ....

كده البارت خلص دمتم سالمين

تذكرة فراقحيث تعيش القصص. اكتشف الآن