Milo
De inmiddels welbekende studio staat weer klaar. De grote letters die het woord bank vormen, de plant en de twee tafels met de vijf krukken verraden wat we vandaag gaan opnemen; een raad de video. Dit keer gaan we raden wie de dronken persoon is. Je zou zeggen dat dat niet al te moeilijk hoeft te zijn, aangezien we genoeg ervaring hebben met alcohol.Terwijl Raoul bezig is met de intro, neem ik afwezig een slok van mijn glas water. Achter Raoul kan ik Robbie net zien zitten, wat me doet denken aan het voorval voor de opnames.
We lopen met z'n vijven naar de studio. Matthy neemt als eerste plaats op de meest rechtse kruk. Ik ga naast hem zitten, waarna ik verwacht dat Robbie de plek in het midden aanneemt. Dit gebeurt echter niet. De lege plek naast mij wordt gevuld door Raoul en Robbie neemt plaats op de linker kruk. "Wil je niet naast mij," zeg ik lachend tegen Robbie. Hij kijkt me even serieus aan, waarna hij moet lachen. "Tuurlijk niet, dikke." We weten beide precies dat dit gesprek alles behalve sarcastisch was.
Robbie is dus kwaad over mijn acties, wat ik eigenlijk niet echt begrijp. Hij gaat al sinds Vegas vreemd, dus waarom is het erg als ik één keertje met een ander neuk? Ik ben al die tijd loyaal gebleven aan hem.
De zes kandidaten komen opgelopen. Ergens hadden we de hoop dat we de dronken persoon er meteen uit konden pikken, maar zo makkelijk blijkt dat niet te zijn. Eigenlijk zouden ze allemaal dronken kunnen zijn. "Dit zegt nog niks," zegt Matthy. "Dit zegt echt nog helemaal niks," lach ik, "Ik dacht je gaat het meteen kunnen zien ook."
De eerste ronde begint; de voorstelronde. Elke kandidaat moet zijn naam noemen, met zijn leeftijd en of hij dronken is. Waar we normaal niks aan deze ronde hebben, verwacht ik er nu wel meer van. Vreemde spraak zou de dronken persoon kunnen verraden.
Kandidaat één is Harm van 32. Hij zegt al een lange tijd niet meer te drinken. Koen gaat meteen door naar de volgende kandidaat. Jess is 25 en drinkt wel, alleen niet vandaag. Met haar relateer ik mezelf al beter dan met Harm. Ik drink ook, alleen vandaag toevallig niet.
"Waar kijk je naar?" Vraagt Koen en hij draait zich om, zodat hij haar blik kan volgen. Na een ongemakkelijk momentje van 'huh' en 'wat', wuift ze het weg als niets. Alle vijf kunnen we er smakelijk om lachen. Richard, die naast Jess staat, is ook 25 en nuchter.
Novita is 45, en zuiver nuchter, alleen dat wordt meteen in twijfel getrokken door Koen en Raoul. "Hoe?" Vraagt Koen voorover buigend over de tafel heen, omdat hij de woorden zuiver nuchter niet goed verstaan heeft. "Zuiver nuchter," herhaalt ze. "Ik verstond zelden nuchter. Ik dacht dan hebben we een probleem," zegt Raoul. "Ja, we zijn al klaar," zegt Koen. "Zuipend nuchter," lach ik.
Remco is 53, waarmee hij verwacht de oudste te zijn. Op zich is dat geen vreemde aanname, gezien het feit dat hij samen met Novita de enigsten boven de dertig lijkt te zijn en zij 45 is. Koen ziet meteen de kans om een grap te maken; "Nou, we hebben Chelsey nog niet gehad, hé." "Ja, botox doet een hoop," antwoordt hij. Deze opmerking laat ons lachend en verbaasd opkijken.
Chelsey blijkt 26 te zijn, waarmee Remco dan toch de oudste is, en zij hangt een verhaal op over een allergie voor alcohol.
Tijdens ronde één stemmen we Richard eruit en tijdens ronde twee moet Harm het spel verlaten. Een domme keuze als je het mij vraagt. Harm ziet er te serieus uit om nuchter te zijn. Met de overige kandidaten doen we verschillende testjes, zoals lopen over een lijn heen en ballen vangen. De ene brengt zich er beter vanaf dan de ander, maar de meningen blijven nog steeds erg verdeeld. Koen zet alles in op Novita, want hij is ervan overtuigd dat zij stiekem een alcoholprobleem heeft. Uiteindelijk stemmen we Chelsey eruit. Het lopen over de lijn deed ze kaarsrecht en ook is ze de enige die een bal wist te vangen.
Robbie heeft nog amper een woord tegen me gezegd en ik denk niet dat dat nog zal gaan veranderen vandaag. Een paar keer hebben we contact gehad, want de kijkers mogen niks door hebben, maar echt contact zoeken deed hij niet. Geforceerd contact, zo zou je het kunnen noemen.
Na een laatste vragenronde besluiten we dat Jess degene is die gedronken heeft. Alleen Koen stemt op Notiva, met de boodschap dat ze echt hulp moet gaan zoeken. De andere kandidaten komen er weer bij, waarna de uitslag bekend wordt; Harm was dronken.
Meteen spring ik op. "Ik zei het toch! Altijd blijf ik het zeggen en maar niet luisteren!" Schreeuw ik. Ik had vanaf het eerste moment gelijk. "Dan doe je het toch in je eentje, de volgende keer?" Zegt Raoul. "Ja, dat zou ik serieus liever hebben. Dan winnen we een keer." "Nou, ik nodig Chantal Janzen liever uit," zegt Robbie. Met een serieus gezicht kijkt hij me aan, waardoor ik meteen weet dat hij zijn woorden meent.
Raoul sluit de video af, waarna we naar de kleedkamers lopen. Hierna hebben we nog een opname hier, maar eerst even pauze. Ik plof op de bank neer. Robbie kiest weer een plaats uit die het verst van mij weg is. Ik hoop niet dat de andere gasten iets door hebben, want dan zitten we aardig in de problemen. Hij pakt zijn telefoon erbij, waardoor hij zich gelijk van de groep afsluit. Erg gezellig.
Koen ploft naast mij en reikt me een blikje bier aan. "Jij ook?" Vraagt hij. Meteen neem ik het blikje aan. "Tuurlijk, wat dacht jij dan," grinnik ik, terwijl ik het blikje open maak en een slok neem, "heerlijk." "Zou ik Novita's contactgegevens doorgeven aan zo'n hulpstichting," lacht Koen. Ik stoot hem lachend aan. "Hoezo dacht jij ook dat ze alcoholist was?" Hij haalt zijn schouders op. "Ze gaf die sfeer, die vibe had ze." "Die vibe," zeg ik overdreven, "de alcohol vibe." Ik doe expres heel debiel, om net te doen alsof ik dronken ben. "Pov; beschrijf de adtje kratje video in één woord," lacht Matthy. Lachend stemmen we met hem in. Robbie mag dan wel een klootzak zijn op het moment, gelukkig kan ik nog altijd op de anderen bouwen.
Doordat Matthy en Raoul een rondje gaan wandelen en Koen op zoek gaat naar wat te eten, blijven Robbie en ik alleen achter. Met het vertrek van Koen ontstaat er meteen een ongemakkelijke sfeer in de kamer.
"Wat is jouw probleem?" Begin ik, "Dat je boos bent, jouw ding, ook al snap ik er geen reet van, maar doe fucking normaal tijdens opnames." Ik moet me nu inhouden om niet compleet tegen hem aan te varen. Hij is echt onredelijk bezig en het irriteert me mateloos. "Mijn probleem? Volgens mij heb ik je nog niet aangevallen of zo hoor," antwoordt hij. Hij kijkt op van zijn telefoon. "Nee, maar echt gezellig zou ik je ook niet noemen," zeg ik. Inmiddels is mijn boosheid vast wel aan mijn stem te horen, maar hij mag best weten dat ik boos van hem word. "Dat was jij anders ook niet gisteravond," snauwt hij, waarna hij zijn aandacht weer op zijn telefoon richt en daarmee het gesprek eindigt. Een paar tellen later zie ik Koen de kamer weer in lopen. Hopelijk heeft hij niks gehoord.
JE LEEST
Harten twee | Mibbie
Fanfic"Hij durft het niet. Doe het dan niet als je het niet durft," roept Milo verontwaardigd en hij gooit een van zijn handen omhoog. Ik loop weer naar hem toe en ik pak hem bij zijn onderarm beet. "Als wij 10k winnen, gaan we tongen aan de balie," roep...