bab 1:permulaan

38.7K 143 8
                                    

Iffah atau nama sebenar nur iffah solehah merupakan seorang isteri kepada shah atau nama sebenar shahrul nizam.mereka telah berkahwin selama 6 bulan dan masih belum mempunyai cahaya mata.iffah yang berumur 23 tahun dan suaminya shah berumur 26 tahun.shah merupakan seorang executive syarikat yang mempunyai kuasa dalam bidang pentadbiran keewangan syarikat.Mereka berkahwin atas perancangan keluarga di mana iffah merupakan seorang ustazah di sekolah agama rakyat di kampungnya.iffah seorang wanita yang cukup pendidikan agamanya serta sangat menyayangi suaminya shah.iffah seorang isteri yang cukup taat kepada suaminya dan sanggup melakukan apa sahaja untuk suaminya yang tercinta.Bagi shah pula iffah adalah wanita yang amat di cintainya,belum pernah dalam hidupnya dia berjumpa atau mengenali perempuan sebaik dan sealim iffah.semasa mereka diijab kabulkan shah masih teringat akan malam pertama mereka dimana iffah menyerahkan segala galanya untuk shah.Mahkota yang di simpan untuk suaminya telah pun diberikan dengan penuh kerelaan di kalungkan pada shah.
Apa pun selama 6 bulan mereka melayari bahtera sebagai suami isteri maka terjadilah sesuatu yang telah merubah segala kehidupan bahgia mereka berdua.
"Abang dah tak tahu nak buat apa dah,abang tahu ini semua salah abang,terlalu mengikut nafsu,sampai abang lupa akibatnya".shah mula mengalirkan air mata di hadapan isterinya."syg faham abang buat semua ni untuk bahagiakan syg,jadi syg tak akan salahkan abg,syg janji akan sama2 menghadapi segala akibatnya".
Shah telah dituduh kerana menyalahgunakan wang syarikat sebanyak rm100k.segala telah pun dibuktikan oleh audit yang dilakukan oleh pihak syarikat ke atas aliran keewangan syarikat itu.
Walaubagaimana pun syarikat tidak terburu buru untuk mengambil tindakan terhadap syah selepas mengambil kira perkhidmatanya yang cemerlang selama ini.oleh itu pihak syarikat telah memberikan tempoh sebulan untuk shah membayar kembali kesemua wang yang telah di salah gunakan untuk shsh tidak diheret ke mahkamah.
"Apa yang boleh abang buat dalam masa sebulan ni untuk dapatkan balik duit 100k tu.Abg rasa biarlah abg dihadapkan kemahkamah dan biarlah abang menanggung akibatnya."
"Jangan kata macam tu abg iffah dah tiada siapa2 lagi di dunia ini.hanya abg tempat iffah bergantung hidup.walau apa pun caranya insyllah ada jalannya"
Iffah tidak sanggup untuk melihat suaminya di penjara dan dia akan dikatakan bersuamikan penjenayah.dia nekad untuk mencari jalan menyelesaikan masalah suaminya.
Keesokan harinya shah telah menerima satu panggilan telefon dari seseorang kenalan business syarikat semasa dia bertugas di syarikat tersebut.beliau ialah encik murugiah berumur 65 tahun,berperut buncit kulit agak gelap dan kuat merokok.murugiah merupakan seorang customer dan juga rakan kepada shah di syarikat tersebut.
Murugiah mengetahui masalah yang dihadapi oleh shah dan cuba untuk membantu shah dan isterinya.jadi beliau telah menelefon shah untuk bertemu dengan shah isterinya.untuk membincangkan hal terbabit.
"Saya cuma nak tolong u orang saja,tapi kalau u orang tak mau tak apa,u tunggu polis sampai u punya rumah saja la,"
Tersentap shah dan isteri nya mendengar syarat yang diberikan untuk murugiah menolong mereka,
"Kau ingat aku akan setuju ke,kau jangan nak buat aku naik angin apa pun berlaku jangan kau harap aku akan setuju dengan perancangan gila kau ni"
Shah membentak sambil isterinya tertunduk setelah mendengar apa yang diucapkan oleh murugiah.
"Ok la kalau u tak setuju saya mau tolong tapi u tak mau,kalau u masuk penjara u punya isteri satu orang juga dekat luar.saya boleh hantam juga hahahaha".
Merah padam muka shah dan iffah masa tu,klu diikutkan hati mau di tikam si murugiah di situ juga.pasangan suami isteri itu terdiam sambil menjeling murugiah dengan perasaan marah.
"Saya kasi u orang fikir baik2 lepas 2 kalau u orang setuju telefon sama saya,saya tau shah masih ada nombor saya".
Murugiah berlalu pergi dengan senyuman sinis,sementara shah dan iffah masih lagi memerhati murugiah dengan tatapan yang amat tajam.
Setelah seminggu kejadian berjumpa dengan murugiah shah menerima surat daripada syarikatnya mengatakan bahawa jika shah gagal melunaskan segala bayaran dalam tempoh tersebut dia akan didakwa dan mungkin di penjara,manakala segala rumah,kereta dan harta benda akan di sita oleh mahkamah untuk membayar segala hutang shah kepada syarikat.
"Macam mana bang kalau abang di penjara segala akan di sita.Saya akan jadi gelendangan bang"sob.sob".
"Maafkan abang iffah abang gagal menjadi suami iffah sehingga kita terheret ke dalam perkara ini"
"Abang dah buntu mcm2 perkara dah abang cuba tapi semuanya gagal,abang dah tak tahu apa nak buat."
"Abang syg tak pernah salahkan abg sebab syg tahu abg cuba berikan kebahagian untuk sayang,tapi bang sayang rasa jalan yang kita ada hanyalah en murugiah".

Iffah cuba memberikan pandangan untuk suaminya,walau dia tahu akan akibatnya,teringat dia akan kata kata murugiah
"Saya boleh tolong u shah,u kawan saya la,tapi mesti ada syarat"
Senyum murugiah sambil menggentel misainya
"Syarat saya mau u punya bini jadi macam saya punya bini"kalau u mau saya boleh kasi bincang sama u punya company kasi setel ini hal"
Terngiang lagi kata2 murugiah di telinga iffah.walau pun dia marah tapi dia buntu untuk mencari jalan lain sehingga dia mencadangkan kepada suaminya untuk berfikir semula
"Tidak!!saya tak akan serahkan awak kepada dia,awak jgn fikir bukan2,saya bukan lelaki dayus,
"Syg faham bang,tapi kita tiada pilihan lain mcm2 cara dah abg cuba buat tapi gagal.mungkin ini saja caranya,syg faham tapi apa akan jadi pada sayang kalau abg masuk penjara.apa pandangan orang pada sayang nanti".
"Tapi berat syarat dia iffah abg x sanggup lihat awak dengan dia"
"Iffah faham bang iffah pun x rela.tapi biarlah bagi iffah berkorban untuk abg"kata iffah sambil menitiskan air mata.
Terduduk shah mendengar kata2 iffah dalam hatinya berkecamuk.tapi dia terpaksa mengakui bahawa inilah jalanya yang terakhir.
"Hello en murugiah saya syah,saya nak berbincang dengan en pasal hari tu"
"Ya encik shah,hahaha saya mau tau u setuju ka tara setuju itu saja"
"Hmmm saya setuju"kata shah dengan lemah.
"Hahaha bagus la itu macam,esok pagi u sama u punya bini mari saya punya office kita sign kontrak."
"Lagi satu esok mari cakap sama u punya bini apa saya kasi tau tadi"kata murugiah sambil tersenyum dan girang.akhirnya hajatnya tercapai,telah lama dia terpikat dengan isteri shah,pertama kali dia melihatnya semasa persandingan shah dan iffah.kali ni peluang yang datang akan tak mungkin di sia2 kan.
"Baik encik"lemah nada shah selepas dia mempersetujui untuk menyerahkan isteri tercinta kepada seorang lelaki india tua.bagaimana nasib isterinya nanti..............,.bersambung.


perangkap perjanjianWhere stories live. Discover now