Misi : M E M P E R C A Y A I

426 20 1
                                    

General Rama "Bagus semua. Kalian telah jalankan misi dengan sempurna. Kita bisa menggagalkan aksi Komeng dan Abang Bear untuk mencuri peti kemas milik Dr Alamsyah. Sekarang tunggu arahan selanjutnya. Sekian dari saya"

Panggilan hologram di tutup. Ejen Bakar, Khai dan Rudy kembali ke tempat masing-masing.

"Alicia.."
Ejen Dayang memanggil mengajak nya bicara empat mata. Melihat Alicia murung setelah menjalankan misi. Ejen Dayang terus terang
"Alicia.. Kau ok?"
Alicia "Saya Ok"
Dayang "kenapa muka kau, tampak murung?"
Alicia " ......" enggan menjawab
Dayang "Sebab tak ade Ali?"
Alicia " ha? Bukan bukan?"
Dayang " lalu, kenape?"
Alicia (akhirnya berterus terang) "Ye lah... Sebab aku dah de IRIS. Die tak payah tolong aku jalankan misi lagi"
Dayang " Kau tau kenapa dia tak jalankan misi dengan kau? Mungkin dia bersama tim lain?"
Ali " Tak mungkin. Aku tak nampak pun kat academi. Entah lah kemana dia pergi seorang-seorang"
Dayang "sebenarnye Alicia, Saya tengah ada arahan baru untuk dia orang"
Alicia " betul ke? Apa die ?"
Dayang " Sementare ini, kau belum boleh dibagi tahu Alicia,  maafkan saye"
Alicia " macam mana boleh. Macam mana kalau dia dalam bahaya? Siapa yang nak tolong?"
Dayang " Percaya pada saya Alicia. Saya tak kan biar dia dalam bahaya"
Alicia "ejen Dayang. Saya nak tolong Ali jalankan misi die, boleh?"
Dayang " Saya perlukan pertimbangan terlebih dahulu dengan General Rama"
Alicia " Macam mana jika dia tak kan bagi ijin"
Dayang " Kalau macam tu, saya tak dapat memberi ijin juga"
Alicia " ye lah..."
Dayang " Alicia, jangan risau. Kau kena belajar mempercayai Ali. Baru, kau dapat melihat kebolehan dia. Kemampuan dia meningkat begitu pesat. Walau tak de IRIS. Dia boleh.  Saye percaye. Dia boleh jalankan misi dengan berjaya"
Alicia barulah tenang mendengar penjelasan ejen Dayang. Ia kembali dengan perasaan lega dan tersenyum yang sebelum nya bermuka kusut.
Dayang "oh. Satu lagi Alicia"
Alicia " ye?"
Dayang "Walau tak jumpa Ali kat academi, kau boleh jumpa dia kat sekolah. Kan?"
Alicia tak menjawab. Hanya senyuman terlintas di wajahnya.

****

Bel sekolah berbunyi.
Alicia datang dan masuk ke kelas. Ia melihat Ali sudah duduk di bangku nya. Betul, Ali sudah banyak berubah. Ia tak lagi terlambat.
Ali melempar senyuman kepada Alicia, dibalas dengan wajah tanpa ekspresi. Hal ini membuat Ali kebingungan. Ali bertanya-tanya dalam pikiran nya "saye tak berbuat salah apa pun. Suka hati kau lah. Kau ni memang susah ditebak"

*****

EJEN SUIT SATRIATempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang