17-الفصل الرابع عشر...

821 31 19
                                    

صمتت خيم علي المكان بعد كلام السكرتيره الخاصه باسر....
اول من تكلم كان شهاب واجه كلامه للسكرتيره..
شهاب بامر:ميجيش هنا باي طريقه...خمس دقايق وجااين..
السكرتيره اماؤت براسه وانسحبت بهدوء...
اسر نظر لامه الروحيه...وجدها تنظر الي بخوف وقلق..
صالح الحسيتي اخيرا نطق
صالح الحسيني بهدوء ما قبل العاصفه: اتفضل يا بشمهندس روح اجتماعك..
فريد اتكلمت بالمصري اتكلمت بخوف وهي تمسك ايد اسر: يروح يقابل مين انت بتقول ايه مستحيل يروح يقابل الراجل ده.. ابني مش هيروح يقابل حد
صالح بصرامه:فريده...ده شغل متدخليش في...اتفضل يا بيه....
اسر وهو يقبل ايد عمته:متقلقيش عليا يا حبيبتي..ده اجتماع شغل عاادي..
فريده نظرت اليه بقلق...وهو طمئنها بعينه... ونظر لأبيه الذي ينظر الي ما يحدث بجمود...
اسر بتوتر:اا...انا وابراهيم الجوهري...ما بينا شغل مش اكتر...وهو ميعرفنيش اصلا...ولا يعرف انا مين وابن مين..
صالح الحسيني يتهكم:واضح ...واضح... اتفضل شوف شغلك...ونظر الي شهاب...... استني انت يا شهاب عايزك
اسر نظر لأمه الروحيه وقبل ايديها مره اخري:مش هتاخر...هخلص بسرعه ورجعلك... بعد اذنكوا...
واتحرك الي ان خرج الي المكتب ...اخد نفس عميق...وهندام ثيابه...واتحرك الي قاعات الاجتماعات.....
وفي داخل المكتب... امر صالح الحسيني شهاب ....ياتي  بكاميرات قاعه الاجتماعات...الذي يحدث بها للاجتماع...
وبالفعل...نفذ شهاب ما امره بيها...حيث اقترب من المكتب الذي يجلس علي صالح الحسيني...وشغل الحاسوب الموضوع علي المكتب...وعبث به الي ان ظهر علي الشاشه ابراهيم الجوهري... جالس ويبدوااا علي  غاضب...والسكرتيره بتحول تهدي
صالح الحسيني امرشهاب بالمغادره...وبقي صالح الحسيني جالس مكانه يشهد ما يحدث بداخل غرفه الاجتماعات...وفريده جالسه مكانها لا تتحرك...
___________________________
ذهب اسر الي قاعه الاجتماعات بثبات....ودلف الي داخل القاعه....
وجد ابراهيم الجوهري...غاضب والسكرتيره بتحاول تهدي...
اسر وهو شاور للسكرتيره بالخروج
اسر باسف مصطنع مع ابتسامه مصطنعه: انا اسف جدا علي التأخير...يا باشا...اعذورني...بس انت عارف الصفقات المناقصات والدنيا...حضرتك بزناس مان وعارف....
ابراهيم الجوهري اماؤ لهو بابتسامه مصطنعه......ونظر اليه من فوق لتحت بتهكم...ولوي شفيته بتهكم...وجالس مكانه بعد ما كاد ان يغادر...
ابراهيم باشا بتهكم: طبعا طبعا...كان الله في العون...
اسر بابتسامه مصطنعه: انا شايف ان حضرتك مشربتيش قهوتك...وزمانها بردت ...هطلبلك واحده غيرها
ابراهيم باشا بود مصطنع:لالا انا تمام...اقعد بس عشان نشوف شغلنا
اسر بعقده حاجب جالس امامه:شغلنا!!!!؟...علي ما افتكر ان مفيش بينا...او بين الجوهري  جروب اي شغل...وخاليني ُدُغري مع حضرتك..واخذ نفس طويل وطلعه بهدوء.......اقدر اعرف حضرتك طالبت تقابلني لي...
ابراهيم باشا بضحكه مصطنعه: دُغري...تمام وانا احب الدُغري يا ابن صالح...
اسر بغضب:لو سمحت الزم حدودك...واعرف بتقول ايه
ابراهيم باشا بجمود:مالك بس ما انا دُغري اهو...بس تعرف يااسر...تسامحلي..طبعا اقولك يا اسر...مانت  اد ولادي....... بس...للاسف انا خلفت رجاله...يااسر...
اسر وقف بغضب وكاد ان يتكلم بغضب....اوقفه ابراهيم باشا بغضب
ابراهيم باشا بغضب:انت تقعد مكانك وتسمعني...واكمل بهدوء اعصاب....كده هتخاليني اتعصب....
المهم انا كانت جاي اشوف خالفت صالح الحسيني...وصالي ان جاب رجالين...بس طالع اللي وصالي  غلط....اصلا الحريم هما اللي بيلعبوا علي الحريم اللي زيهم....والرجاله بتقف قدام الرجاله... واخد بالك انت....يعني مفيش راجل بيلعب علي بنت ناس ولا علي مشاعرها ويدهن لها البحر طحينها عشان يدخل لاخواتها الرجاله...الراجل  بيواجه الراجل اللي زيه والستات هما اللي بيلفو ويدورو..... عارف انت لو واجهت حد من رجالة الجوهري وش لوش...كانت قولت عليك راجل واحترمتك.....لكن ..للاسف انت جيت للنسوان اللي زيك....انا اللي اعرفه ان ابوك راجل ...مش عارف  جاب الخالفه اللي تعري دي منين.....بس كلامتين تسمعهم من راجل اد ابوك.....ابعد عن ولاد الجوهري يا ابن صالح اصلهم رجاله بجد مش بيستخبوا ورا بنات العيله...... واللي ستتهم بميه راجل زيك....ارجع يا بني مكان ماجيت....وانسي اللي في دماغك ده......انا مش عارف ابوك سيبك كده ازي...ولا يكون سابك ليها... هي تربيك...دي تكون مصيبه ان تكون دي تربيتها....ده انا علي كده  اصلي واشكر واحمد ربنا كل يوم انها بعدت عن ولادي...لكانوا طالعوا...تربيه واس****زيك.....واكمل كلامه بصرامه.......خلاصة الكلام يا ابن صالح ....ونصيحه من واحد اد ابوك ...ارجع مكان ما جيت.....
وقام وقف من علي كرسيه واغلق ازرار بذلته...
استاذن انا بقااا...وذي ما انا قولتك...انا كانت عايزه اشوفك بس واشوف خلفيت صالح الحسيني...وتربيه اخته...
اسر كان بيسمعه وهو بيغلي من  جواه...من كلامه ومن اهنته لي... الي ان وصل الكلام عن امه الروحيه... وانتظر الي ان ينتهي كلامه واتكلم بغل
اسر بغل: وانا سمعت ان ابراهيم الجوهري عارف يربي بنته...بس اللي انا شوفته غير كده
ابراهيم باشا استدار له بعد ما كاد ان يغادر
ابراهيم باشا ببتسامه بسيطه: وانا هخلي بنت الجوهري بنفسها اللي ترد علي كلامك ده في اقرب فرصه...واستدار وغادر المكتب...بل الشركه كلها...
اسر اتنفض من مكانه بغضب واطح بكل ما علي المكتب بغضب...اسر بزمجره بغصب:انا هفرجك ...وهوريك ازي هي ربيت راجل يا ابن****
داخل شهاب بسرعه اليه...ووقف امامه يمنعه من الحركه
شهاب بقلق:اسر...اسر اهدي...اهدي..
اسر بغضب وهو يدفعه بقوه: ابن ال****جاي عشان يهين فيا انا وابويا في شركتي..وربي لاوري الرجوله بتكون ازي يصبر عليا بس....حاول يهدي نفسه واخد شهيق وطالعه بهدوء...
اسر بشرود:بابا مش لازم يعرف اللي بيني وبين ابراهيم...انا هروح اشوفه...وهقوله اي حاجه غير اللي حصلت..
شهاب اماؤ لهو بتوتر...وحاول يقول لهو انه والده رأي كل وسمع كل شئ..ولكن سكت...وخرج ورائه..وهو يدعو الله ان تمر الانور بهدوء....
___________________________
في فيلا الحسيني.
كانت تجلس ذلك الجميله بالجاردن امام البول.... تمسك مجاله وتنظر اليها بشرود....
وجدت سياره تدخل من باب الفيلا.....عقدت من بين حاجبيها باستغراب.....الي ان وقفت السياره ونزل منها...اخيها وزوجها ...ابتسامت بهدوء وذهبت اليهم...
سيلا بفرحه: واو ايه المفاجاه دي
ووصلت الي اخيها وضمته بحب
سيلا بحب:وحشتني...وحشتني يا حبيبي...حمدلله علي السلامه....
مالك وهو يضمها بحب:وانتي يا سيلا وحشاني يا حبيبتي..الله يسلمك ياروحي
سيلا بضيق مصطنع: لو كانت واحشاك بجد كانت اتصلت بيا ..لكن انت مصدقت اني سفرت وانا اللي كانت اللي بكلمك...وترد مره وعشره لا....بس ماشي مسمحاك...
حمزه مقاطع لثرثرتها:طب انا ارجع في الطياره اللي جيت بيها ولا ايه...
سيلا بضحكه:لا ازي...حمدلله علي السلام..
حمزه شدها الي حضنه...وضمها...
حمزه بضحكه: انتي لسه هتتكلامي... واكمل بشتيقاق...واحشتيني....
سيلا وهي تنسحب من حضنه بهدوء وخجل بسيط حاولت تخبي: وانت كمان وحشتني يا حمزه...
مالك بضحكه:سيلا الحسيني بتتكسف...خدوا راحتكوا واعتبروني مش موجود
سيلا بغيظ:بطل رخمه بقااا...وبعدين انت خاسس كده ليي... انت مش بتاكل اكيد...مانا اللي كانت باخد بالي من اكلك...واكيد بتتام متاخر...ياما مش بتنام اليوم كله
مالك وهو ينظر الي حمزه بستنجاد:  انت يا عم مش دي مراتك.... سيلا حبيبتي جوزك أهو...انا تمام...استلمي جوزك..
سيلا بضيق: مالكش دعوه بي هو تمام..ده حتي تخنان ...انا بسالك انت
مالك بضحك: انا كانت عارف...ولله كانت عارف...سيلا حبيبتي انتي اختي الصغيره...يعني انا اللي اطمن عليكي...يا حبيبتي انتي اختي مش امي
سيلا بغيظ: انا اعمل فيك اللي انا عايزه وبعدين..انا مامتك الصغيره....وكويس انك جيت معاهم..انا هاهتم بيك.....وبعدين فين دادد و فريده
حمزه بغيظ:اخيرا افتكرتي حد غير مالك بيه...البوص وفريده هانم...راحوا الشركه...عند اسر البوص حب يفاجاه...
سيلا بقلق:  دي هتكون مفاجاه ايه..ربنا يستر..
واكملت اليهم :طب يلا ندخل جوه...انا امرتهم يعملوا اكل اللي بتحبوا كلوا
مالك بعدم فهم:وحضرتك كانتي عارفه اننا هنيجي اصلا مش كانت لسه من شويه ...ايه المفاجأه ديي...وحاول يقلد صوتها
سيلا بغرور: يا حبيبي  انا سيلا الجوهري اللي مفيش حاجه حاجه تستخبي عنها...بس هو من الفرحه قولت كده
حمزه بضحك:سيبك منه وقوليلي عاملين اكل مصري ولا ايطالي
سيلا وهي تتقدم وهم خالفها: يعني تبقي في مصر وتاكل اكل ايطالي..مصري طبعا يا حبيبي..
داخلوا وجالسوا غي اليفينج...
تليفون سيلا رن ...سيلا نظرت الي المتصل..وجدت مدرسه ابنها ...
سيلا ردت علي الفون بقلق...واستمعت إلي الطرف الاخر..
سيلا سريعاّ:تمام انا جايه مسافه السكه
حمزه بعد ما راي معالم القلق علي واجهه: في ايه..وانتي رايحه فين...كده
سيلا سريعاً:مدرسه جان...اتصلو بيا وفي مشكله هناك وطالبني حالا..
حمزه بقلق:طيب يلا غيري هدومك عشان نروح مشوف في ايه بسرعه
سيلا بنفي:انا هروح لوحدي... وعندما وجدت انه سيعتراض قالت ...مينفعش الولد يشوفك بعد الفتره دي كلها انك جاي تحلله مشكله في المدرسه..مش هتكون حلوه...متقلقش..جان مش شقي في المدرسه هتكون حاجه بسيطه
مالك وهو يؤيدها:سيلا معاها حق يا حمزه...هي هتروح ولو الموضوع كبير هتتصل بينا...
سيلا امؤت لهو وهي تتحرك سريعا:انا هطلع اغير هدومي..وانت اطلعوا ارتاحو من تعب السفر...لحد ما دادد واسر وفريده يرجعوا..وانا مش هتاخر...
وبالفعل بدوء يتحركوا...
____________________________
في شركه الجوهري
كان في مكتبه يجتمع بمجموعه من المهندسين...
زين بجديه:اتمني كل اللي قولته يتنفذ زي ما انا قولت بظبط...وهو بيتكلم وجده هاتفه الخاص بيرن ...شاور للمهندسين بالخروج
زين بجديه:اتفضلوا انتو...ومش عايز غلطه..
المهندسين استاذنوا وخرجوا...وهو نظر الي الهاتهف وجد المتصل مدرسه اولاده...عقد ما بين حاجبيه...وشاور للسكرتيره الذي كانت واقفه تتدون ما يحدث في الاجتماع شاور اليه بالخروج...
وفتح الهاتف ورد...
واستمع الي الطرف الاخر...
زين بحدا:انا عايز اعرف الولاد بخير قبل اي حاجه
استمع الي الطرف الاخر..
زين بجديه: تمام مسافه السكه ...
زين اغلق الهاتف...وواقف ارتدي جاكت بذلته...وجمع اشيائه من علي المكتب وغادر المكتب سريعاً
زين وهو يمر من مكتب السكرتيره أمرها
زين باامر:الغي اي مواعيد انهارده...وغادر سريعا
السكرتيره بقلق :ربنا يستر في ايه بس...وامسكت سمعه هاتف وكلامت حراسه زين ليتجهزوا لنزلوا
مكتبه...
منه السكرتيره: الو ايوه يا شحاته
شحاته بغزال: احلي شحاته دي يا جدعان...
منه بتوبيخ: متلم نفسك يا بني آدم...وبعدين اجهز الباشا في الاسانسير ونازلك..
شحاته بسرعه:وقاعد بترغي معايا...وبعدين مش انتي قولتي انه مش هينزل من المكتب لحد بليل ايه اللي حصل..
منه بغيظ:عالمي عالمك والله
شخاته سريعا :طب اقفلي عشان ابلغ الرجاله تجهز..
واغلق معاها ...
شحاته اتكلم وهو يضع يديه علي سمعه في اذنه...
الكل يجهز هنتحرك بعد ثواني الباشا نزل...وبالفعل ثواني ونزل زين بعد ثواني...فتح لهو شحاته باب السياره سريعا...وتحرك ركب بجانب السائق...بعد ما ركب سيده...
شحاته بجديه:حضرتك تومرنا علي فين..
زين سريعا:اطلع علي مدرسه الاولاد بسرعه...وبالفعل اتحركوا الي المدرسه ...وورائهم سياره الحرس الخاصه بزبن
_____________________________
في شركه الحسيني
في مكتب الخاص باسر
كان يستمع الي ابراهيم الجوهري وهو بتحدث الي ابنه بجمود الي انتهي واخذ يضحك بجنون
صالح الحسيني  بضحك : شوفتي ابنك عمل فينا ايه..شوفتي
فريده وهي تتقرب الي المكتب وتقف أمامه :صالح ممكن تهدي ..
صالح الحسيني توقف عن الضحك وتتحول الي غضب ووقف وامسكها من ذرعها بقوه:اهدي...اهدي ايه  انتي سمعتي بنفسك ابنك لعب علي بنت صالح....الراجل مغلطش انه قال عنه ميعرفش عن الرجوله حاجه....ا
قطع كلامهم طرق علي الباب..
فريده نظرت الي بخوف بعد ما ترك ذراعها وواقف قريب من الباب وامر الطارق بالدخول...ولم يكون الطارق إلا  اسر...
داخل اسر للمكتب..وقبل ان ينطق بشئ...طلق صفعه قويه من ايد والده حركت واجه للجهه الاخري ...
اسر اتفاجاء من الصفعه ونظر الي المكتب وجد شاشه الحاسوب تشتغل علي قاعه الاجتماعات...اسر اغمض عينيه بغضب وضغط علي ايده بقوه...
اسر بهدوء مستفز:ممكن حضرت تعطي لي فرصه اشرحلك..
وقد طلقاا صفعه أخري من ايده والده بقوه..مما جعل الي وقف فريده  امام صالح وهي تنظر اليه برجاء
فريده برجاء:صالح ارجوك...اهدي أهدي...الموضوع مش هيتحل بضربك لي
صالح بجنون:امال هيتحل ازي..هيتحل ازي...قوليلي...انتي قوليلي...
اسر اتحرك من وراء فريده وواقف امام ابيه وعينه في الاسفل:ممكن حضرتك تسمعني قبل ما تحكم عليا....حضرتك اللي سمعته ده اي كلام...
صالح بحداا:لا يا بيه...لاا..مش ايي كلام..مش اي كلام..ابراهيم الجوهري مغلطش لما قال انك متعرفش عن الرجوله حاجه....وقرب منه وامسكه..من تلبيه ملابسه...بتلعب با بناات الناس يا اسر...با تلعب با بنت ابراهيم الجوهري.....هو ده اللي ربتك علي...هو ده اللي كانت جاي لي مصر تنتقام ليها من بنتها....رد عليااااا
قال اخر كلمه بصوت عالي...بعد ما تركه بعنف....
اسر بغضب وصوت عالي: انا باخد حقها...باخد حقها من اللي حرمها من ولادهاا...باخد حق نظرة الحزن اللي ما بشوفش غيرها في عينيها...انا نفسي اشوفها فرحانه عملت كل حاجه عشان اشوف السعاده في عنيها لكن مفيش حاجه بتنفع... انا انا كانت هجبلها بنتها لحد عندها يمكن تفرح وتنبسط...بس خوفت خوفت يحصلها حاجه من الصدمه....
صالح بصدمه:انت اتجننت  رسمي...وانت تعرف ايه عن اللي حصلها عشان تنتقم منهم ليها...تعرف ايه اللي حصل عشان تمشي وتسيب ولادها....انت متعرفش حاجه...انت متعرفش انها
فريده قاطعت كلامه بصرخ وبكاء :بسسس....بس يا صالح ارجوك كفايه...كفايه...كفايه يا اسر....كفايه مش عايزك تنتقم لي...انا عايزك تبعد عن ابراهيم...ابعد عنهم ونبي يا اسر....تعالي...تعالي نرجع ايطاليا تاني...تعالي نرجع ونبعد عنهم ...
اسر بغضب:انتي خايفه منهم ليي..عملولك ايه...ابراهيم الجوهري عملك ايه... عملك ايه عشان تسيبي ولادك ...تسيبي بنتك وهي لسه لحمه حمرااا....فهميني....سيبتيهم لييي....
فريده بقهر: كفايه يااسر..
صالح الحسيني قاطعها بحداا:بسسس.... وواجه كلامه لاسر بأمر  .... اعمل حسابك بكره هنرجع إيطاليا..
اسر باسف وهو ينزل عينه للاسفل: اسف يا بابا...بس انا مش هرجع ايطاليا
صالح بغضب: وانت من امته بتعتراض علي كلامي...اذا كان سيبتك نزلت مصر ده بمزاجي...لكن يوم ما تعتراض علي كلامي هكون دفنك مكانك يا ابن الحسيني يوم ما تقولي لاا...كلامي نهائي هنرجع ايطاليا بكره..
اسر برجاء وهو ينظر إليه: بابا انا انا مش هقدر ارجع ايطاليا تاني...ولييي نرجع ايطاليا تاني...احنا بلدنا مصر ...انا مصري وحضرتك مصري...ليا تشتغل بره بلدنا ارجوك افهمني ...ولو عايزني ابعد عن عيله الجوهري هبعد عنهم خالص
... بس ارجوك خلينا نرجع نعيش في مصر ....
فريده بتايد لقرار اسر:وانا موافقه نرجع مصر ونعيش فيها
صالح نظر اليه بتفاجاء حتي اسر نظر اليها بذهول
فريده بهدوء:إيه بتبوصولي كده لي...علي فاكره انا  مصريه زيكوا..ابا عن جد...ها ايه رايك يا صالح..
صالح نظر اليهم هو كان نفسه يعود الي وطنه..ولكن كان خائف علي مشاعر اخته...ولكن دلوقتي هي وافقت...دلوقتي ممكن يعودوا.....وهذا كان حوار صالح مع نفسه...
صالح بغموض: الموضوع ده هفكر في بعدين...لكن دلوقتي نخلينا في موضوعنا......واكمل بوعيد لاسر...اسمع الكلامتين دول يا اسر...انا لو عرفت انك قربت من بنت الجوهري صدقني مش هخلي فيك حده سليمه...وانا مش بهدد وانت عارفني
اسر ابتلع ريقه بخوف:مم موافق بس بشرط...
فريده لحقته بسرعه بعد ما رائت اخيها هبتعصب تاني:طلب تقصد طلب مش كده ولا ايه يا اسر
اسر بسرعه:ايو ايو..طلب....اننا منرجعش ايطاليا تاني..ونخالي الفرع الرئيسي هنا في مصر..ونشتغل في مصر...ارجوك...ارجوك يا بوص وافق..
صالح بغموض: وانا قولت هفكر....
واكمل لفريده بهدوء: يلا نرجع الفيلا عشان اكيد تعبانه من السفر...وانا كمان سيلا وحشاني
اسر ببتسامه:دي هتفرح جدا....امال فين مالك
فريده بهدوء: سبقونا علي الفيلا...هو وحمزه
اسر بهدوء:يلا طيب مستنين ايه...ده جان هيفرح جدا
صالح بصرامه: وانت هتيجي معانا لي كمل شغلك
اسر بجديه:الشغل يتاجل يا بوص...يلا يلا يا ديداا هنسبق احنا يا بوص علي العربيه...
ومسك ايد فريده وجري بيها الي الخارج هروبا من ابيه...تحت اعتراض فريده علي ركوضه بالشكل ده امام الموظفين ولكن هو  لم يلقي اهميه وخرج سريعا
تحت نظرات صالح الذي يدعو بصلاح الحال...وغادر ورائهم
_________________________
في اكبر المدارس انترناشونال الالمانيه...
وقفت سيلا بسيارتها امام المدرسه...ونزلت منها وداخلت الي المدرسه بثبات و رقي الي ان وصلت الي مكتب مديره المدرسه....وطرقت الباب واستمعت الي من اذن بالدخول...وداخلت ب رقي وخطوات ثابته...
سيلا وهي تقف امام مكتب المديره وتمد يديها  وتقدم نفسها بثقه ولمحه غرور: سيلا الحسيني  ولدت جان البحيري...
المديره وقفت لها بترحيب ومدت ايديها لتصفح ها ...
المدير بعلميه:اهلا يا فندام...طبعا حضرتك غنيه عن التعريف...اتفضلي ...تشربي ايه يا فندام
سيلا بجديه بعد.ما جلست علي الكرسي الذي امام ووضعت رجل علي الاخري المكتب:لا شكرا...انا المدرسه طالبتني عشان في مشكله مع جان..اقدر اعرف حصل ايه
المديره بعد.ما جلست مكانه واتكلمت بكل جديه: يا فندام..جان و ولد تاني اتخانقه جامد بسبب اخت الولد ده....انا عارفه ان جان مش بتاع مشاكل بس اول مره يتطول مع زميل لي..
سيلا بصرامه: انا كل يوم وتاني ابني بيجيلي بيبكي يا فندام... وانهارده تبعتيلي عشان ضرب زميله...ويتري كان رد فعل ولا هو اللي بداء
قبل ماترد المديره عليها كان الباب انفتح علي مصراعيه...وداخل زين بهدوء
المديره اول ما رائته وقفت من مكانها ورحبت بي بشده
مديره المدرسه بترحيب شديد:اهلا...اهلا يا زين باشا...
اتفضل يا فندام
زين اوماء لها وجلس امام سيلا ووضع رجل علي الاخري  الجالسه بلا مباله...
زين بجمود: عايز اشوف الولاد حالا..
المديره بارتباك:يا فندام هيجوا بس ممكن نتكلم الاول...احب اعرف حضرتك..مدام سيلا البحيري....مدام سيلا  احب اعرف حضِرتك زين باشا الجوهري...
زين نظر الي سيلا بلامباله وواجه كلامه للمديره بصرامه:انا قولت مش هتكلم في اي حاجه الا لما اشوف الولاد ....يا ريت يكون ادمي حالا...ولحد ما اشوفهم اي كلام يتأجل...
المديره اماؤت لهو بموافقه: تحت امرك يا فندام...دقايق و هيكونوا هنا...ورفعت سماعه الهاتف امامه...وامرت ان ياتوا اليها الاطفال...
ونذهب الي ذلك الجالسه المدعيه لا مباله بعد سماع اسمه الذي جعالها اتنتفض من الداخل........
المديره حاولت تتكلم مع زين ولكن لم يقبل كلام الا عندما يري اولاده
بعد.دقائق...سمعوا طرق علي الباب...وبعديها دخول...
سليم وملك اولاد زين وجان ابن سيلا
ملك اول ما رئت والدها...جريت عليه وبكت...وهو حملها..
ملك ببكاء وهي اختبائت في حضن والدها ببكاء....
زين بقلق: هشش اهدي يا بابي....اهدي...نزلها ومسح دموعها ...ممكن نهدي...ونبطل عياط...
زين نظر الي سليم الذي ينظر لجان بعدائيه....نظر اتجاه ما ينظر راي جان والدته تضمه بحنان وتطمان علي...
زين بنداء إليه: سليم.
سليم نظر إليه...زين اكمل بحنان وهو يقترب اليع ويطمئن علي ...انت كويس ..سليم اماؤ لهو
سيلا بغضب: حضِرتك...مكلمني ...عشان المفروض ان في مشكله مع الولد....مش عشان الولد شكله متبهدل بالشكل ده...انا عايزه اعرف حالا ايه اللي حصل مع ابني
مديره المدرسه بجديه:يا فندام....انا من الصبح عايزه اقول اللي حصل
زين جالس مكانه ببرود ووضع رجل علي الاخري: انا دلوقتي اقدار اسمع ايه اللي حصل
مديره المدرسه بهدوء: بعد اذنك يا سيلا هانم ممكن تقعدي عشان نعرف نتكلم...
سيلا جلست مكانها علي مضض
مديره المدرسه بجديه:  ابن حضرتك يا زين باشا هو اساس المشكله...سليم اي حد بيقرب من ملك بيعنفه بنتخانق معه... وممكن توصل للضرب زي ما انت شايف...
زين نظر لابنه الوقف امامهم بخوف ونظر للمديره مره اخري ...بعد ما تبابعت كلامها
جان قي نفس ال glaes بتاع ملك...والولد بيحب يلعب مع ملك بس سليم كل ما يقرب منه يتخانق معاه....انا كلمت ريما هانم قبل كده كذا مره علي سلوكه وهي بتقولي هتتصرف..لكن اللي عمله سليم انهارد ميتفعش السكوت علي.... ملك بنوته كيوت خالص.. انهارده اتخنقت هي وسليم...وسبته وراحت وقفت مع جان عشان تغيظ سليم...بس سليم مسكتش وراح وراها وضربها...وردت فعل جان المره دي كانت مختلفه المره دي جان اتهجم علي سليم واتخانقوا مع بعض جامد لحد.ما وصلوا للحاله دي.....انا كلامتك يا مدام سيلا انهارده عشان انا كل مره بعاقب سليم...واكيد.مامته في البيت بتعاقبه ....لكن انهارده جان تصرفه معجبنيش جان ولد.مسالم جدا بس لما اتخانق مع سليم كان عنيف جدا...وضربه بغضب فا حضرتك هتبعي مع social Worker...عشان نعرف لي الولد وصل للسلوك ده....و حضرتك يا زين بيه...انا بجد تعبت من سليم الولد عنيف جدا...وعامل عصابه في ال school ....لو حصل اي حاجه بيصدرهم هما ويهرب هو...غير طريقته مع المدرسين...فانا هسيب حضرتك تتصرف معا عشان واضح ان الولد بيحترمك وبيخشك اكتر من والدته...فاارجوو ان سلوكه يتحسن وده طبعا بعد عقاب المدرسه...
سليم هينقص منه 10 marks عشان سلوكه الغير ادمي...وجان 5 marks  عشان سلوكه برضوا
وملك للاسف هي معمليتش حاجه ...وملهاش دعوه بحاجه
جان اتكلم بطفوله :what...ملوكه هي السبب اصلا...ونظر لزين ببراءه...يا انكل ...انا بحب ملوكه جدا...وبحب العب معاها..انا ليا friends في ال Glas كتيير بس انا بحب ملك زي سليم ما بيحبها انا مش ليا اخوات...فانا بحب اللعب معاها زي ما سليم بيلعب معاها انا عايزها اختي your sister ....
زين قرب الي ونزل الي مستوي واتكلم بحنان: اوكي يا جان وانا هعتبر ملوكه اختك..هخالي سليم يلعبك معاه كمان هو وملوكه...بس انت توعدني متعملش اللي حصل انهارد Promise جان
جان بحماس: sure   promise  uncle
زين رجع مكانه ونظر للمديره بجديه: تمام يا فندام...انشاء الله دي اخر مره سليم يعمل اي مشاكل وانا هتابع بنفسي...ونظر الي سيلا بهدوء اتمني ان جان ميكونش زعلان بسبب اللي حصل ..فرصه سعيده  يا هانم ...اماؤت لهو سيلا بثبات...وواجهت نظرها الي ملك
وقفت ونزلت الي مستواها ولمست خدهه بيديها بحنان
سيلا بحنان: انتي ملوكه بقاا اللي بيجي كل يوم جان بيعيط عشان عايز يلعب معاكي.......وبيتخانق مع اخوكي عشانك..
ملك ببراء: تؤ...هما مش بيتخانقوا عشاني...انا مش بقولهم يتخانقوا...
سيلا بضحكه: يا جميله انتي...طب وانتي بقا بتحبي تلعبي مع جان
ملك باماؤه وبطفوله:ايوه بحب اللعب مع جان ...وكمان مع سولي...
سيلا بحنان:خالص يبقا نخاليهم يحبو بعض عشان تلعبي معاهم
ملك بحماس :بجد ...ازي..ازي
سيلا بضحكه:  دادد بقا يقولك...هو هيعرف...
وطبط علي رئسها ووقفت ونظر لسليم ولعبت في شعره الذي نظر اليها بغضب وبعد.عنها اول ما لمست رائسه....
سيلا بهدوء:اتمني اللي حصل انهارده يا فندام ميحصلش تاني...احنا جايبين ولدنا في مدرسه محترمه...مش عشان يتخاتقوا مع بعض ...وانا هتابع مع الsocial worker عشان سلوك جان
المديره بجديه: اتشرفت بمعرفتك يا فندام ...وشكرا انك لبيتي طالبنا وجيتي...
سيلا اماؤا لها بهدوء ومدت يديها لجان واتحركوا الي ان خرجوا من المكتب وركبوا السياره عائدين الي الفيلا...
وزين امر شحاته ياتي يخد الولاد الي السياره...واتكلم مع المديره اكتر عن سلةك سليم...وغادر ايضا المكتب وركب السياره بعد ما فتحها لهو حارسه الامين...
________________________
في سياره سيلا كانت تقود السياره وجان بالخلف يجلس عابس الوجه
سيلا وهي تنظر اليه في المراءة الاماميه: وكمان انت اللي زعلان..
جان بضيق طفولي:مام...انا مش عملت حاجه... انت زعلانه مني لي
سيلا بجديه: انك تضرب زميلك ..بالشكل ده...ويكون شكلك كده ..ومش عايزني ازعل
جان باماؤه: ايوه مش تزعلي مني...هو ضايق ملوكه...فانا ضربته عشان كانت بتعيط بسببه...
سيلا بتتهيده:جان يا حبيبي هما اخوات يتصلحوا يتخاصموا اخوات يا بابي...اتمني اللي حاصل انهارده ميتكررش
جان بحب:مش هيتقرار....بس انتي مش تزعلي مني...
سيلا بحب :مش زعلانه منك...هو انا اقدر ازعل منك برضو...في بقاا مفاجاه تجننن ليك لما نروح هتشوفها
حان بحماس:طب سوقي بسرعه عشان اشوفها بسرعه مامم...
سيلا ضحكت بصةت عالي...وداست بمزين لتزود السرعه...ليزيد حماس جان...
_________________________
في سياره زين كان الصمت يخيم دخل السياره الي ان قطعته ملك بحزن
ملك بحزن:بابي انت زعلان مني!!!؟
زين بهدوء:اتخانقتوا ليي انتي واخوكي ...
ملك سكتت ...ونظر زين الي الذي ينظر من نافذه السياره....
زين بحداا: وانت يا استاذ رد عليا عملي بلطجي...
سليم وهو ينظر اليه ويحاول الا يبكي: هي اللي ضيقتني...بني ادمه غبيه...قالتلي ان حضرتك ضربت روز ....وانا قولتلها انها كذابه...عشان حضرتك بتحبها ومستحيل حد بيحب حد يبضربه
زين بصدمه: مين اللي قال الكلام ده...
ملك بخوف: انا سمعت مامي وهي بتكلم خالوا وبتقولوا
زين بصرامه: تمام...مش عايز اسمع نفس حد فيكوا لحد ما نوصل...
ما ان انتهي من كلامه وجده هاتفه يرن... ووجد المتصل
والده ابراهيم باشا...
حيث كان ابراهيم باشا في سيارته.....بعد ما خرج من شركه الحسيني...
زين رد عليه  حيث ظن انه هيسأله عن مغادره الشركه والغاء كل مواعيده اليوم.. حيث كان يعتقد انه في الشركه
ابراهيم باشا بهدوء: ايوه يا زين ايه الاخبار
زين بجديه: كله تمام يا باشا...هما الولاد بس كان عندهم مشكله في المدرسه واتصلوا بيا وراحت حليت الموضوع
ابراهيم باشا بجديه: اهم حاجه الولاد كويسين
زين بهدوء:كويسين يا باشا ..متقلقش
ابراهيم باشا بهدوء: طيب الحمد لله.....عايزك تسمعني كويس يا زين
زين بتركيز: سمعك سعادتك...
ابراهيم باشا بجديه:الاول انت ...تعرف ان انا مجتيش الشركه انهارده ولا محدش بلغك
زين بعدم فهم: مجتش الشركه انهارده...ازيي... انا معرفش للاسف يا باشا ...اتلخمت للاسف بموضوع الولاد.
ابراهيم باشا بجديه: انا عايزك تكون مركز الفتره الجايه كويس جدا...وتتابع علي طول حارس اخواتك...واي حاجه مش طبيعيه تحصل..لازم تكون انت اول حد يعرفها.....انا هسافر اسبوع ولا اتنين...مش عايز عينك تغفل عن اخواتك الاسبوعين دول...ومش عايز حد من غير حارس...
زين دماغه لفت بعدم فهم: مسافر...حضرتك كويس يا باشا...حضرتك مجتش الشركه اومال روحت فين...طب الحراس مع حضرتك ...انا مش فاهم حاجه
ابراهيم باشا بصرامه: زيين فوقلي كده...وركز...انا هسافر اسبوع او اتنين...عايز كل حاجه تمشي كأني موجودواكتر.....ومتحولش تعرف مكاني عشان الحراس مش معايا...ان مضطر اقفل دلوقتي.....بس قبل ما اقفل...فيروز هتنزل معاك الشركه من اول الاسبوع ده.....وادم هينزل الشركه بس فرع التجمع...يمسك الفرع بنفسه......وانا عرافته ان اول ما يكون كويس هنروح نخطبلوا غزال بنت سامح المحامي....بس هناجل الموضوع لما ارجع ....
زين بضيق:يا باشا .....يعني ايه محولش اعرف حضرتك مسافر فين...وكمان مسافر من غير حراسه...طب فهمني حضرتك مسافر لي حتي.....وازي ادم اصلا هيمسك فرع التجمع بنفسه...انا لازم اقابل حضرتك قبل ما تسافر
ابراهيم  باشا بحداا: زين في ايه...انت مبتفهمش ليي قولت مسافر ومش عايز حد يعرف مكاني....ومفيش وقت عشان نتقابل....وادم انت نسيت انه دارس أداره..وبعدين استاذ حسن اللي مسك الفرع هيساعده....كل حاجه هتكون ماشيه تمام...بس انت تابع معهم...
زين بضيق:تمام ...يا باشا ...تمام...اللي تؤمر بي سيادتك
ابراهيم باشا بحنان:خالي بالك من اخواتك ومن نفسك...يلا مضطر اقفل....اشوف وشك بخير يا زين
واغلق الهاتف...
زين ضغط علي لهاتف بقوه...
زين بغضب مكتوم: الباشا الصبح مخدش معاه حد من الحراسه!!!؟
شحاته بارتباك: لا يا باشا امرهم يفضلوا
زين بغضب: وانا معرفش ليي...اللي بيحصل تهريج...
توقفت السياره امام القصر ونزل منها الاولاد...بعد.ما فتح لهم الباب السائق ...وفتح شحاته باب السياره لزين سريعا
خرج زبن بغضب ونظر لشحاته الذي نظر الي الارض فورا..
زين بحداا: تعرفلي الباشا راح فين قبل ما يكلمني...وعايز اعرف السواق اللي معاه في خلال ساعه...
___________________________
متاخرتيش زي كل مره...يا رب الفصل يعجبكوااا....
فريده طالعت امهم...يا تري مين من اولاد الجوهري اللي يعرف ان امه عايشه ومين ما يعرفش...
اي رائيكوا..في عيله الحسيني.....
انتظروني في احداث اكثر من رائعه....
تابعوني ....
سؤال كل بارت مين من ابطال الرويه اللي اسمه  مش لايق علي....
مواعيد الروايه السبت من كل اسبوع...

حياتها مع أخواتها حيث تعيش القصص. اكتشف الآن