Part 14

120 3 0
                                    

.

.

.

Tanpa sedar sudah 5 tahun berlalu dan sepanjang tahun itu, Iris sudah mulai ada perkembangan pada dirinya walaupun tidak dapat mengembalikan dirinya yang riang dan hyper active itu.

Tetapi tanpa sesiapa pun sedar bahawa itu hanya salah satu topengnya semata-mata kecuali Dr. Zayn yang bersama dengan dirinya sepanjang 5 tahun.

Sehinggalah Iris membuat keputusan untuk pindah agar jauh dari Dr.Zayn iaitu seorang yang tahu tentang dirinya yang sebenar-benarnya.

Flashback end*

ISKK

ISKKK

HUH

“Lepas Iris buat keputusan nak duduk dengan aku, aku fikir Iris dah okay. Tapi aku…aku tak tahu..heh ayah jenis apa aku ni!” Ejek Irsyad setelah menceritakan apa yang berlaku pada Iris pada Dr. Ernesh dan Katlynn.

Katlynn yang sedari tadi menangis sesak mendengar kisah hidup seorang anak yang tidak pernah suaminya itu menceritakan pada dirinya.

Macam mana Iris kecil boleh tempuh siksaan hidupnya itu sepanjang masa ini.

“Aku rasa kau kena contact dengan doktor peribadi Iris, Dr. Zayn.” Saran Dr. Ernesh yang menelan pahit mendengar kisah tragis Iris kecil.

“Iris masih ada sisa trauma, kau nampak kan tadi Iris just diam tanpa tunjukkan reaksi apa-apa walaupun sakit. Tapi time aku dah habis rawat luka dia, baru aku dapat tengok respon Iris walaupun sikit sahaja. Iris cenderung ada self-harm bila dia tak boleh kawal emosi negatif yang dia rasa. Dia cederakan diri dia berbanding orang lain kerana dia taknak ada yang cedera disebabkan dia. Iris tahu yang dirinya tidak dapat mengawal emosi negatif yang terlampau dalam dirinya. Punca yang membuat dia hilang control pun boleh juga dikaitkan dengan sisa-sisa trauma yang Iris tanggung.”

“ Syad,..Iris perlukan sokongan. Iris anak yang baik, walaupun dia tak dapat control dirinya bila emosi negatif itu datang tapi Iris tahan dari dia cederakan orang lain. Panggillah Dr. Zayn.” Terang Dr. Ernesh panjang lebar dan turut bersimpati dengan keadaan Iris.

Tanpa ada yang sedar.

Di celah pintu ruang kerja yang terbuka sedikit, terdapat sosok tubuh berdiri kaku di sana.

.

.

.

Keesokkan harinya.

Iris tak ke sekolah. Cuti sakit.

Di meja makan keluarga.

Begitu suram dah sunyi.

“Emir pergi dulu.” Kata Emir terus keluar tanpa mendengar sahutan.

Sebelum dia ingin pergi ke sekolah dengan superbike nya, Emir melihat ke arah tingkat 3 iaitu arah di mana bilik Iris.

Vroomm

Vromm

Sampailah Emir di sekolah.

Di tempat biasa mereka berkumpul, sudah datang semua kawan-kawannya.

“Woy! Emir!” Sapa Zeyki.

“Kau pahal?” Tanya Kelvin pada Emir ketika melihat kawanynya ini layu dan kantong matanya yang gelap seperti tidak tidur.

“Rehat.” Kata Emir singkat lalu bergerak ke kelas dan diikuti oleh Farhat,Rayhan, Kelvin dan Zeyki yang masih confius.

.

.

.

KRING

KRING

KRING

Sampailah waktu rehat.

“Rooftop.” Kata Farhat singkat.

CLEK

SWOOSH

Di rooftop.

“Mir! Ada apa-apa yang kau nak share kat kita orang ke?” Soal Zeyki.

“Aku… aku tahu apa yang jadi kat Iris.” Kata Emir perlahan sambil menggenggam erat kedua tangannya.

“Apa yang jadi kat Iris?!” Soal Farhad ketika melihat genggaman tangan Emir yang erat sambil mengerutkan dahinya.

Yang lain pun begitu.
Emir pun meoleh pada kawan-kawannya.

.

.

.

Beberapa waktu kemudian, sehingga sudah lepas waktu rehat.

“Aku tak sengaja terdengar uncle Irsyad cerita.” Tamat cerita yang dialami oleh Iris yang diberitahu pada kawan-kawannya itu.

“Iris….trauma..?” Kelvin yang pertama bereaksi sambil menahan amarah yang dirasa tanpa dapat dia tahan.

“S*AL BETUL!!” Maki Zeyki dengan pandangan mata yang berang.

“5 tahun lepas. Iris…13 tahun..” kata Rayhan tiba-tiba dan terlihat juga warna matanya yang mulai berubah-ubah lagi. Emosi.

‘Jangan Rayzan! Diam!’

“Iris kecil lagi.” Farhat menunduk dan tidak dapat melihat reaksinya.

“So sekarang ni macam mana dengan Iris?” Soal Kelvin.

“Uncle Ernesh suruh bawa doktor peribadi Iris.” Jawab Emir.

“Kena cepatlah kalau macam tu. Macam kau cerita tadi kan, Iris ada self-harm. Aku taknak benda yang jadi semalam berulang lagi.” Kata Zeyki risau.

Mereka berempat juga merasakan benda yang sama walaupun mereka belum pasti perasaan apa yang mereka rasa.

.

.

.

Di depan kelas 6 T.

“Excuse me?”

Seorang murid kelas 6 T pun melihat ke arah perempuan itu.

“Erk Angela..nak apa?”

“Hahhh,..Iris Hadley ada tak?” Soal Angela yang tahu tentang nama Iris ketika melihat tentang Iris di media sekolah.

“Ohh,.. Iris tak datang hari ini.” Jelas murid itu.

“Oh. Okay thanks” balas Angela lalu berlalu pergi dengan hampa.

‘Dia…sakit ke?’

.

.

.

Taman belakang rumah.

Iris keluar untuk mengambil angin.

‘Kenapalah tak boleh nak sorokkan hal semalam..aiii’

‘Aku…penat’

‘Mama…’

Srek

“Cik Iris”























































.

.

.

.

































































jangan lupa vote ya kalau rajin😌











Next.

THE PAIN OF TEARS 🚫Where stories live. Discover now