PROLOG

5.6K 220 1
                                    

Usai membaca, buku Yassin kembali ditutup lalu dikucup. Bunga-bunga yang dibawa diambil lalu ditabur ke atas pusara dan kemudiannya perlahan-lahan air disiram.

Rose Helena Binti Rasyid

Batu nisan yang tertulis nama ibunya dipegang. Sesaat rasa sebak dan pilu datang. Setitis demi setitis air mata membasahi pipi mulusnya. Tak sangka, sudah 17 tahun berlalu Mommy meninggalkannya. Membesar tanpa sosok seorang ibu, benar-benar membuatkan jiwanya terasa kosong serta sepi.

"Mommy, sedar tak sedar, sudah 17 tahun Mommy tinggalkan Iris. Iris rindukan Mommy sangat-sangat. Iris teringin nak peluk Mommy. Nak dengar suara Mommy. Nak rasa masakan Mommy. Iris rindu kita yang dulu... sangat"

Sebak di dada semakin menghimpit. Air mata yang mengalir perlahan kini semakin deras. Sesekali, batu nisan itu diusap perlahan seolah insan yang dirinduinya itu kini berada di hadapannya.

"Mommy...Iris minta maaf. Iris tak dapat tunaikan janji Iris pada Mommy. Mommy tinggalkan Iris dalam keadaan yang Iris tak boleh terima. Tak adil untuk mereka hidup bahagia atas semua penderitaan Mommy. Jadi, Iris akan ajar mereka dengan tangan Iris sendiri. Jadi, tolong maafkan Iris... Mommy."

Bangun dari duduk, air mata yang mengalir di pipi diusap perlahan. Nafas ditarik perlahan. Jug air dan tikar diambil.

"Iris balik dulu Mommy. Nanti Iris datang lagi. Assalamualaikum."

Maaf jika ada sebarang kekurangan.
Saya baru berjinak dalam dunia
penulisan. Jangan lupa vote ya!

Flower Path (Bakal Terbit)Where stories live. Discover now