11. Pengumuman

356 9 0
                                    

Semenjak Sean menjadi milikku, kami bagaikan setumbuk bagai gelang, sejodoh bagai cincin. Kemana pun aku pergi Sean tetap ada.

Malam minggu? Kerja? Sudah menjadi kebiasaan aku jaga 'stall' ibu dari petang sampai malam.

Turut dibantu 'bakal' menantu ibu, Daniel Sean. Siapa suruh rapat sangat dengan aku. Kau tahu lah ibu suka ambil kesempatan dalam kesulitan.

"Ehem nak lamb chop dua" pesan seorang laki bersuara garau. Aku mencatat pesanannya dengan pantas takut pulak lupa.

Tiba-tiba Sean bangun dari tempat duduknya lalu mendekati aku. "Heh Sean? Ko buat apa kat sini bro?"

Aku memandang wajah lelaki yang membuat pesanan lamb chop itu. Lah Mustaqim! Lelaki 'sial' yang pukul aku masa lalu.

[Di meja makan]

"Bro kau kerja sini kah?" Tanya Mustaqim dengan dahi berkerut. Kebetulan aku menghantar pesanannya ke situ dan aku diajak duduk sekali semeja dengan mereka dan Sean.

Minah tak guna tu pun ada! Siap berpegang tangan bagai dengan Mustaqim. Eleh ingat kau sorang ke tengah 'kapel' sekarang ni?

Aku terperanjat Sean tiba-tiba gelak. Aik kau ni kena sampuk ke bang? "Ish apa-hal" aku mencubit pehanya dan menjeling dengan tajam sekali.

Mata-mata mereka tertumpu kepada kami berdua saja. Adui mak aku malu. 'Act cool' Qusyairi. "Fuh" aku menarik menghembus nafas dengan lajunya.

"Kau kerja sini ke bro?" Tanya Mus kali kedua. Lain orang yang dituju tapi aku pula yang 'terangsang'. Sean menggeleng kepala.

Jangan kata mamat ni nak kantoikan hubungan kiteorang. "Aku saja je". Balas Sean dengan santai sekali. Saja?

'Mohong' je kau ni 😭 Jawapan yang tersantai itu hanyalah jadi bahan ketawa Mus dengan yang lain. Termasuk aku.

"Hey bro kau tau ke laki ni (Sean) yang tangkap kau haritu. Dia humban kau dekat semak. Ingatkan dah goal rupanya masih hidup". Sampuk kawan Mus.

Mataku pejam celik mendengar ayat itu malah mukaku berubah menjadi pahit. "Alah bro jangan ungkit lah hal tu benda dah settle sekarang, en?" Kata Mus.

"Ni Sean. Apa cita kau sekarang?". Mus ni sengaja tanya soalan-soalan yang boleh perangkap Sean. Kesian aku tengok dia nak ulah jawapan.

Haih mata aku pun sakit tengok Niena tu. Tak habis mengedik dia. "Ingat aku nak sangat ke kat engko ish" gumamku.

Tanpa usul periksa aku bangun dari kerusiku daripada terus menjadi 'uji kaji' mereka. Sial lenganku ditahan Sean.

Dia memberi isyarat agar aku tidak berganjak dari situ. "Sekarang ni aku masih aku. Tak ada apa pun. Doakan aku bahagia je". Katanya.

Aku memandang ke arah Sean bila perkataan 'bahagia' keluar dari mulutnya. Mustaqim dan yang lainnya tergumam.

Aku rasa Sean ni jenis orang yang tertutup dalam hubungan. Apa-apa hubungan pun termasuk keluarganya. Dia simpan je tak nak kasi orang lain tahu.

"Bro, bro dengan siapa bro?" tanya mereka. Andailah fikiran seseorang boleh dibaca. "Dia milikku!" jeritku dalam hati.

Sean tersenyum dan tersengih macam kerang busuk. Entah apalah yang dia fikir sampaikan jadi begitu. Kawan-kawannya juga hairan dengan sikap Sean acuh tak acuh dalam menjawab soalan.

Beberapa minit selepas itu, tempat kami berkumpul didatangi makhluk tidak diundang. "Wei Kucai! Lah hang kat sini!" terjah Addy.

Wah nasib Addy dan Hafiz datang tepat pada waktu dimana aku sedang membatu. Rasa janggal, kekok dan tak asing dengan kawan-kawan Sean.

Aku menyapa mereka dan membawa mereka jauh dari orang-orang 'sial' itu. Memang sial pun asyik nak jerat kita.

Ikutkan hati dengan Sean sekali aku angkut sebab kesian tengok keadaan dia kena 'main' dengan kawan sendiri.

[10 malam]

Aku membawa temanku di belakang 'stall' ibu. "Heh ko dah ada kawan baru ke?" kata Hafiz. Aku menjeling ke arahnya lalu mereka berdua tergelak. "Eee comel" ujar Addy.

"Korang berapa lama tak rasa pelempang?" ugutku sambil mengeluarkan buku lima. "Lek lah Cai. Gurau-gurau". Dan kami bertiga pun ketawa tak ingat dunia.

Bulu romaku aku tiba-tiba berdiri ketika seseorang mengelus belakang leherku. Aku menampik tangan beliau akibat sungkan dengan tindakannya.

"Sayang" panggilnya. Hafiz dan Addy membulatkan bola matanya. Gila ko ni Sean depan 'member' aku bodoh. Kami berdua sempat berdebat mata untuk menjernihkan keadaan.

Perasaan bera ini tak bisa aku sembunyikan lagi. Dan kami berempat gelak sekuat hati. Anggap je lah yang dorang tak dengar. "Ko nak apa?" balasku kepada Sean.

"Buat apa kat sini?" ujarnya. "Bang kiteorang borak-borak bang" sampuk Addy. "Bang tak kan pinjam ayang sekejap pun tak leh?" sindir Hafiz.

Sial lah dua ekor monyet ni asal dorang lahir kat dunia. Semakin beranak-pinak malu dan segan yang melanda diriku. "Semak lah korang" balasku dengan 'fonetik' yang kasar sekali.

Aku merengkuh lengan Sean untuk menjauhkan diri dari 'monyet' sialan itu lalu memulakan sesi perbicaraan. Kami berdua bagai layang-layang terputus tali ekoran dikepung dengan manusia-manusia tak guna.

"Fuh akhirnya" tuturku sambil tercungap-cungap keletihan. Kulihat Sean turut lelah dengan mercapada yang kejam ini. Selepas itu, kami berdua sama-sama ketawa dengan ulah yang kurang siuman tadi.

Sean merangkul pinggangku lalu kami berpelukan. Ahh indahnya ada juga waktu aku dengannya tanpa batu sandungan daripada orang lain. "Sorry sayang hal tadi" ucap Sean.

[Qusyairi pov]

Trio bobo 🤡

Hafiz
|Ehem pim pim pom

Addy
|Buat apa tu? @kucai
|Tengah kupas kulit pisang ke?

Hafiz
|😂😂😂

Eh sial lah korang|

Hafiz
|Congrats bro 🎉

Mende?|

Addy
|Dapnyehh peyukk 🥵🤤

Malaih aku|

Addy
|Ape cer cite lah skit Caiii

Ahh takde|
Diam!|

Hafiz
|Bongok lah hang Addy
|Dahla Cai sorry ganggu

Addy
|Selamat malam Qusyairi Firdaus
|Jangan ada yang tertusuk 🍆🥵🤤

Kimak lah ko ni Addy 😑|
K lah bye|

[Sean pov]

Mustaqim

|Sean
|Jadi betul lah??

Haah dgn Qusyairi|
Baru je 😬|

|😳
|Sumpahla bro
|Anyways tahniah bro
|Aku happy tgok kau happy tu je

Hehe|
Thanks big bro|

tbc>>>

[C] Aku Untuk Dia | bxbWhere stories live. Discover now