Bab 2

24 1 0
                                    

Night dengan hati yang berdebar-debar hanya mampu duduk menunggu abang kawannya itu keluar dari kereta dan masuk ke dalam rumah dahulu, kemudian perlahan-lahan dia masuk. Namun, susuk tubuh kecil itu terkejut apabila Gear mengunci pintu dari dalam selepas masuk ke dalam rumah. Night cuba memulas tombol pintu tetapi tidak dapat membukanya.

"Apa yang patut aku buat... macam mana aku nak masuk ke dalam rumah?" gumam susuk tubuh kecil itu sendirian dengan marah sambil menoleh ke kiri dan ke kanan sambil melihat sekeliling - bilik Gus di tingkat dua, pasti ada di sekelilingnya. ...

Night mencari jalan masuk ke dalam rumah.

Susuk tubuh kecil itu berjalan ke tepi rumah di mana bilik Gus berada. Dia berfikir untuk menelefon rakannya, tetapi dia mengambil berat tentang semua orang yang tertidur. Night memandang sekeliling. Dia agak takut bersendirian di tempat seperti ini.

Night memandang sebatang pokok besar berhampiran anjung Gus. idea untuk naik ke atas dan mengalahkan Gus dari balkoni bilik tidur. Lelaki muda itu tidak teragak-agak dan segera memanjat pokok itu, tetapi tidak pernah melakukannya sebelum ini, ia membuatkan percubaan untuk memanjat menjadi janggal.

Tiba-tiba!

Seorang susuk tubuh kecil yang cuba memanjat pokok terpaksa hanyut ke arah lain apabila kolar bajunya ditarik ke belakang dan terkoyak.

"Adoiiiiiiiii!! " Night menjerit kesakitan, hatinya berdebar apabila melihat susuk tubuh tinggi seseorang di bawah pokok yang bercahaya malap itu.

"Siapa kau? Berani kau panjat rumah aku?" Jerkahan itu membuatkan susuk tubuh kecil itu ketakutan, mengenangkan suara siapa.

"Oh, aku..." si kecil hendak bersuara, namun terdiam apabila ditarik kolarnya dengan pantas dan kuat.

"Kau berani nak mencuri rumah aku... Kau berani nak rompak rumah aku?- Gear berkata lagi, Night menggeleng laju.

"Tak, tak, aku bukan pencuri!" bantah Night tergesa-gesa.

Cahaya yang berkilauan sedikit memantul dari wajah tirus Night, menyerlahkan mata bulatnya, Gear dapat melihat dengan jelas.

"Jangan tipu!!" Jerkah Gear, menyebabkan Night terkejut dengan matanya yang panas....dia ketakutan.

"Huh... aku kawan dengan Gus... aku tak tipu, P'Gear... hek."

Susuk tubuh kecil itu mula menangis teresak-esak menyebabkan Gear terhenti seketika kerana mendengar namanya, tapi tidak berkata apa-apa. Lampu di tingkat atas bilik Gus menyala, berserta bunyi pintu balkoni terbuka kuat dan laju.

"Hey!! Night, P'Gear." Gus memanggil abangnya dengan kuat apabila melihat rakannya dicekak oleh abangnya di kolar. 

"Lepaskan kawan aku, P'Gear." Gus menunjuk ke bawah balkoni bilik, sebelum menghilang semula.

Gear menoleh semula memandang pemuda di hadapannya. Terdapat air mata mengalir melalui cermin mata jernihnya. Tidak lama kemudian, Gus berlari ke arah mereka berdua, sambil menarik tangan Gear dari kolar kawannya.

"Apa yang kau buat, dengan kawan aku?" tanya Gus kepada abangnya dengan nada marah, Night segera menyorok di belakang Gus.

"Betul ke budak ni kawan kau, Kas?" Tanya Gear.

"Kan ke, aku dah beritahu kau yang kawan aku akan tinggal di sini dengan aku." kata Gus kepada abang, Gear memandang Night dengan mata pegun.

"Tapi apa masalah dengan kawan kau? Panjat nak masuk ke bilik, aku ingatkan pencuri." kata Gear. 

Gus menoleh melihat kata Gear, Gus menoleh memandang rakannya.

"Night, kenapa kau turun lewat malam? Kau cuba naik ke bilik tidur?" tanya Gus ingin tahu.

G❤️N & F❤️G - I'm Gonna Be Bad...Because It'll Make You Love Me - (Malay)Where stories live. Discover now