BAB 9

48 2 0
                                    

REDZA hanya mampu tersenyum melihat Khalisya dan Luna yang sibuk menyiapkan sarapan di dapur dengan mulut yang dari tadi mengeluarkan suara, berbual tanpa henti. Kadang-kala ada saja gelak tawa mereka kedengaran. Bau yang menusuk ke dalam rongga hidung Redza turut menarik perhatiannya, bagai menanti sarapan siap. Perut dan menjerit minta diisi, tak apalah. Sabar sekejap.

Dia berpaling pula memandang ruang makan dan terlihat Khalid yang setia duduk di atas kerusi dengan Ipad di atas meja. Pen pula dipegang, wajahnya berkerut-kerut melukis wajah seorang gadis di dalam Ipad. Seketika Redza mengintai apa yang dilukis oleh anak lelakinya dan Khalid yang masih tidak sedar akan kehadiran bapanya hanya terus-menerus melukis. Khusyuk! Entah kenapa Redza bagai kenal akan gadis yang dilukis tapi...

Apabila dia mengangkat kepala, wajah Hairy pula kelihatan sedang sibuk mengemas beg kerjanya. Dia yang berpakaian kemeja serta tie yang masih tidak dipakai kemas hanya berpaling ke kiri dan ke kanan bagai mencari sesuatu.

"Baby!" Suaranya lantang memanggil.

"Ya?" Perlahan-lahan Khalisya berpaling dan melangkah keluar dari ruang dapur bersama senduk yang setia di tangan kanannya.

"Please?" Dia angkat tie yang digantung di kolar kemejanya itu ke atas, meminta bantuan Khalisya untuk mengemaskan dirinya.

Khalisya hadiahkan satu senyuman tipis dan jalan mendekati si suami. Tatkala mereka bertentang mata, langsung Khalisya pukul dada Hairy dengan tawa yang disambut laju oleh encik suami di hadapan.

"Makan dululah, love." Sambil dia berkata, sambil itu dia sibuk memakaikan tie di kolar kemeja yang dipakai Hairy.

"Ya, baby. I makan, i just minta you tolong pakaikan tie saja. Haih, risau betul dia kalau i tak breakfast."

Hidung Khalisya dicubit manja membuatkan pasangan suami isteri itu serentak ketawa mereka kedengaran. Redza tersenyum melihat senyuman bahagia anak perempuannya, serentak dia jatuhkan pandangan.

Di situ lah. Di tempat yang sama. Bagaikan Deja Vu. Dulu, disitulah Khadeeja dan dia bersuka ria, berpelukan, bergelak ketawa. Kini, giliran Khalisya pula merasai kebahagiaan itu.

"You masak apa?"

"Mi goreng. You okay kan?"

Hairy tersengih. "You masak apa pun i makan lah. Batu, besi saja i tolak."

Dibelai rambut panjang Khalisya, serentak kepala Khalisya berpaling ke tepi apabila terasa bagai diri mereka diperhatikan oleh seseorang. Nak cakap Khalid, dari sisi pun dia dah nampak Khalid begitu khusyuk melukis. Luna? Mungkin.

Apabila Khalisya berpaling, tanggapannya salah sekali. Bukan Luna tapi Redza. Aduhai, seganlah pula. Dahlah tadi dia bersweet-sweet dengan Hairy. Nasib baik dah kahwin saja ni!

"Babah."

Redza hadiahkan satu senyuman tipis, serta-merta Khalid dan Hairy juga berpaling. Hairy jatuhkan tangannya dari kepala Khalisya manakala Khalid sudah gelabah menutup Ipad miliknya.

Jejaka itu berdehem seketika. "Morning, babah." Tegur Khalid laju, cuba menyorokkan Ipadnya di sisi itu.

Redza perasan saja tapi dia diamkan diri. Apa pun Khalid nak buat, buatlah. Selagi tak berpaling dari agama, selagi itu dia tak peduli.

"Morning, little boy. Morning, puteri babah." Dia tegur anak kembarnya dengan senyuman yang masih tidak lekang.

Langkah dibuka mendekati Khalid dan punggung dilabuhkan di atas kerusi. Ini tempat yang dia biasa duduk dan tiada siapa akan berani duduk di kerusinya. Setiap pagi, disinilah Redza akan duduk menjamu selera. Di sebelah kanan pula, terduduknya Khalid. Di sebelah kiri, Khalisya. Di sebelah mereka adalah menantu-menantu Redza. Lengkap!

𝐊𝐡𝐚𝐥𝐢𝐝 & 𝐊𝐡𝐚𝐥𝐢𝐬𝐲𝐚: 𝐒𝐮𝐫𝐚𝐭𝐚𝐧 𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 | 𝐎𝐆Where stories live. Discover now