TANGANNYA ditarik kasar serentak pintu bilik dihempas kuat. Kerutan di dahi Khalisya masih jelas kelihatan manakala amarah Khalid sudah membuak di dada. Hairy yang berada di dalam bilik Redza pula tersentak mendengar hempasan pintu bilik di atas yang kuat, diikuti dengan Redza. Masing-masing mendongak memandang siling.
"Tak perlu tariklah!"
"Khalisya cakap apa dengan Hay? Hah?!" Rahangnya diketap.
"Apa yang patut Khalisya cakap." Jawabnya selamba.
"Apa benda?!" Sergah Khalid kasar, bengang apabila Hayfa sudah mula menjauhkan diri daripadanya.
"Yang Khalid tu miang! Khalid sengaja nak rosakkan hubungan Hayfa and Khai kan? Sebab apa? Sebab Khalid gilakan si Hayfa tu."
"Kalau Khalid gilakan dia pun kenapa?"
"Dia bakal tunang oranglah, Khalid. Sedar diri boleh tak? Hayfa tu dah terang lagi bersuluh sayang dekat si Khai. Jangan rosakkan kebahagiaan orang, Khalid."
Keadaan tegang tadi kini sunyi sepi. Bunyi cengkerik saja yang kedengaran membuatkan Khalisya akhirnya melepaskan keluhan berat. Khalid hanya menundukkan pandangan, memandang lantai dengan penuh rasa tercabar. Dia benci mendengarkan Hayfa itu bakal menjadi tunang Khai. Tak mungkin. Dia yang ada dengan Hayfa sejak kecil, kenapa Khai yang dapat?
"Khalid, please... Jangan kacau Hayfa. Kasihankan dia, Khalid." Tegur Khalisya lembut membuatkan Khalid mengangkat kepala kembali memandang Khalisya. Dia seakan-akan lembut hati, bersetuju dengan kata-kata Khalisya.
"Khalisya kata Hay pernah suka Khalid. Bila?"
"Sejak kecil." Jawab Khalisya ringkas.
"Sejak kecil?" Dia ulangi dan Khalisya hanya mengangguk.
"Dia sedih sangat waktu dapat tahu Khalid kahwin. Uncle Haidar siap nak hantar dia belajar jauh tapi dia tolak. Katanya sampai bila nak larikan diri?"
Mendengarkan penceritaan pendek dari Khalisya, Khalid hanya mengangguk lemah. Khalisya angkat tangannya, mengusap bahu si abang dengan penuh kasih sayang.
"Dah, Khalisya nak jumpa babah kejap." Katanya sebelum membuka langkah tanpa menunggu jawapan Khalid.
Bayangnya yang kian menghilang kini membuatkan Khalid pejam mata dan pandang cermin di hadapan. Perlahan-lahan bibirnya mengukir satu senyuman sinis.
"Abang dapat Hay nanti, Hay tak perlu lari dah. Duduk saja diam-diam kat sisi abang." Seakan-akan bermonolog. Khalisya menganggap Khalid sudah berlembut hati? Jauh sekali. Tak ada siapa mampu mengubah keputusan muktamad dari Khalid. Tiada siapa.
✰✰✰✰✰
BUNYI sudu garpu di ruang makan itu mematikan bunyi cengkerik yang dari tadi kedengaran. Harini mereka makan bertiga saja, maklumlah menantu lelaki Redza yang seorang itu kena kerja lebih masa pula. Kalau gaji tak naik, tak tahulah.
"Hujung bulan ni Khalid and Isya freekan masa boleh?" Suara Redza kini membuatkan bunyi sudu dan garpu serta cengkerik tadi hilang serta-merta.
"Ada apa, babah?" Tanya kembali anak lelakinya itu tanpa memandang dan hanya terus mengunyah sisa makanan di dalam mulut.
"Majlis tunang Hayfa dengan Khai."
Dan ketika itu, Khalid terus berhenti mengunyah. Dia seakan-akan tidak puas hati apabila mendengar ajakan Redza. Tak apa, dia tahu apa dia perlu buat. Ini Khalid Rasydan. Dia takkan lepaskan apa yang dia mahukan.
"Maksudnya hujung minggu depan lah kan?" Tegur Khalisya pula dan hanya anggukan Redza menjadi jawapan.
"Hm... Boleh." Acuh tak acuh Khalid menjawab tapi Khalisya dan Redza hairan apa? Selama ni pun memang Khalid jawab sepatah saja kalau ditanya apa-apa.
YOU ARE READING
𝐊𝐡𝐚𝐥𝐢𝐝 & 𝐊𝐡𝐚𝐥𝐢𝐬𝐲𝐚: 𝐒𝐮𝐫𝐚𝐭𝐚𝐧 𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 | 𝐎𝐆
RomanceDibantu oleh: Elyaa Khalid Rasydan, jejaka yang sentiasa dingin. Mr. Ice! Beku kalah ais. Khalisya Raiqa, seorang wanita yang sentiasa murah dengan senyuman, tutur bahasanya juga sopan. Memang ramai jatuh cinta! Khalid dan Khalisya. Bercinta? Tida...